Vi har vetat ett tag nu att Sony kommer fokusera stenhårt på så kallade live service-titlar (onlinespel som byggs ut kontinuerligt) under de närmaste åren. Det finns en myriad av projekt under utveckling, och det finns till och med planer på att släppa över tio av dessa inom en fyraårsperiod.
Nu avgår dock Playstation-chefen Jim Ryan i mars, och det har lett till spekulationer om att strategin kommer förändras, särskilt med tanke på att live service-spel inte är en garanterad väg till framgång. En ny rapport från Bloomberg-journalisten Jason Schreier avslöjar att det varit en del internt bråk hos Playstation-avdelningen, särskilt bland de olika förstapartsteamen om detta skifte:
"But over the last two years, Ryan has overseen a PlayStation shift toward "games as a service," a popular industry buzzword referring to video games, usually multiplayer, that can be monetized over long periods of time. It's been an uncomfortable pivot for some of Sony's studios, which have spent the last decade building out teams of experienced developers to make big, cinematic adventure games that are played solo."
Schreier går även ett steg längre och skriver att insiders nu är oroliga över bristen på en sammanhållen vision:
"Insiders are worried about the company's lack of coherent vision, with its seemingly misplaced bets on service games".
Känner du på samma sätt eller är det helt rätt tänkt att viga en så stor del av utvecklingskapaciteten på live service-satsningar?