
När svenska Helldivers II lanserades i februari blev det snabbt en oväntat stor succé för Sony. Det fick en lojal spelarbas och drog in enorma summor. I en tid där många av Sonys övriga live service-projekt försvunnits (ofta helt lagts ned), blev det en symbol för vad satsningen kunde bli om allt klaffade. Men bakom kulisserna är bilden mer splittrad.
Under de senaste åren har flera storslagna projekt kastats i papperskorgen. Det inkluderar en multiplayer-variant av The Last of Us, en God of War-spinoff från Bend Studio, samt live service-baserade titlar baserade på både Spider-Man och Twisted Metal. Samtliga dessa var påbörjade och flera fall låg det åratal av arbete bakom. Att Concord dessutom bryskt fick läggas ner nästan direkt efter releasen och Sony London tvingades lägga ned sin egna multiplayer-fantasysatsning förstärker intrycket av ett bolag som famlar efter rätt formel.
Nyligen kunde vi berätta att Sony vill försöka släppa minst ett stort singleplayer-spel om året, vilket är lägre tempo än tidigare men ändå något många menar är ett steg i rätt riktning. Men med det sagt så fortsätter satsningen på live service, något Hermen Hulst, chef för Playstation Studios, understryker i företagets senaste finansgenomgång:
"We remain very committed to building a diverse and resilient live service portfolio. We have MLB The Show, Destiny 2, and Helldivers II. These are really good examples of the type of titles that we're looking to develop..."
Hulst lyfter särskilt fram bredden med sport, scifi, militärt samarbete och att varje titel bygger sin egen community. Målet är en stabil katalog av spel som inte bara säljer bra vid release, utan fortsätter dra in pengar över tid.
Men för varje Helldivers II finns till synes en eller flera floppar. Det kommande rymdspelet från Firewalk Studios och Fairgames från Haven Studios har redan mötts med skepsis, och uppges vara i farozonen. Även Bungies Marathon, en studio som mest varit till bekymmer för Sonys del sedan uppköpet, har väldigt höga förväntningar på sig:
"...we are continuing to invest in new live services, with Helldivers II providing such a great example of the level of success we can achieve if we get everything right. That game has been a true breakout success. It's been attracting and retaining a significant community. This ongoing success is further evidenced in how we deal with the monetization, as microtransactions now make more than half of that game's revenue. We're also very excited about Marathon's anticipated launch in this fiscal year.""
En sådan succé som Helldivers II är dock svår att upprepa. Interna konflikter kring live service-strategin har redan påverkat utvecklingsstudior som Naughty Dog och Bend. Samtidigt rapporteras att Bungie själva skurit och stuvat om hårt i Marathon-projektet för att det inte mötte förväntningarna. Klart är dock att Sony tycker det är värt flopparna för att fortsätta försöka hitta nästa stora succé, vilket dock betyder att det blir mindre resurser över till annat.