Svenska
Gamereactor
nyheter

Sony visste tidigt att Playstation behövde exklusiva spel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Få, om någon, är så viktig för vad Playstation skulle komma att bli som dess före detta chef Shuhei Yoshida. Han började jobba hos Sony så tidigt som 1986 vilket var flera år innan första Playstation släpptes 1994 och han hade sedan en roll hos företaget ända fram till 2025 när han i januari slutligen klev åt sidan.

Sedan dess har han ställt upp i flertalet intervjuer bland annat på Youtube där han har en lång karriär att dela med sig av och se tillbaka på. Nyligen hos kanalen Kyle Bosman gjorde han ännu en intervju där han framförallt delade med sig om mycket av de tankegånger som gick hos Sony när man planerade att släppa sin första konsol.

Bland annat nämnde han att Sony var väldigt tydliga med att exklusiviteter var viktigt och att man gick så långt som att köpa upp före detta brittiska studion Psygnosis (som stängde ner 2012) som framförallt kom att bli kända för Wipeout. Man hade även 989 Studios i USA, som utvecklade mycket sportspel åt Sony, och Yoshida nämnde även hur han var nöjd med deras täckning av titlar både i Europa och USA men att det lämnades en tomhet i Japan som han kände behövde fyllas.

Bland annat när det kom till The Last Guardian nämnde han att de flesta utgivare hade lagt ner en sådan titel men han trodde stenhårt på det och kämpade hårt för att det skulle få se dagens ljus och resten är som man brukar säga historia.

Sony visste tidigt att Playstation behövde exklusiva spel
Playstation hade sett mycket annorlunda ut utan denna karismatiske och erfarne herren.


Loading next content