SOS: Final Escape

SOS: Final Escape

Jordbävningen drabbar stan. Vi befann oss där det hände. Läs vår rapport.

I spelens värld befinner vi oss ofta i en situation där vi måste kämpa för vår överlevnad. Om det är mot stridslystna tyskar, monster från andra universum eller zombies med ett sug för innanmat brukar variera. Men kampen finns där alltid. I SOS Final Escape finner vi samma sak, ett felsteg leder kvickt till döden och döden lurar från alla håll. Men här finner vi inga gubbar i grå kostymer, inga halvmultna odöda. Istället består vår fiende av stora delar fallande infrastruktur. Välkommen till SOS Final Escape, din värld håller på att gå i bitar.

Capital City är kan liknas vid ett modernt underverk. En stad skapad på vattnet av människorna. Ett enormt skrytbygge där människor bor, företag opererar och livet har sin gilla gång. Ända tills den dag då Capitol City drabbas av en allvarlig jordbävning. Keith som befinner sig på väg in till sitt nya jobb på dagstidningen i Captiol City finner sig plötsligt i en situation han aldrig hade kunnat förbereda sig på. När han vaknar till efter att hans tåg har kraschat är bron mellan Capitol City och fastlandet i upplösningstillstånd. Här början kampen mot sönderfallande infrastruktur, betongklumpar, fordon och naturlagarna.

Det börjar mycket lovande. Spänningen kryper på när man får balansera på återstoden av det som en gång var den majestätiska bron. Ofta blir man överraskad av efterskalven och deras effekt på omgivningarna, ibland är man skrämd av vad som precis som hände bakom ens rygg. Spelet lyckas bra med att förmedla osäkerhet och rädsla hos spelaren. Nervpirrandet kommer och går allt eftersom man arbetar sig igenom den första biten av spelet. Sedan så ebbar det tyvärr ut i orgie i upprepningar och trivialiteter. Keith träffar andra utsatta personer under sin resa genom staden, och allt eftersom uppdagas det nya fakta om jordbävningen.

Hela tiden måste spelaren se upp med var det trampas och gås. Skulle det inte vara en lokalbuss som trillar ner och klämmer ihjäl en, så lär det vara en stor bit byggnad som gör jobbet istället. Då skulle en bra kontroll vara att föredra, men icke! Det är stelt, svarar dåligt på tillsägningar och lämnar i övrigt mycket att önska. I ett spel som bygger mycket på snabba reaktioner och precisons-manövrar är detta direkt förödande.

Tråkigt är även att spelet simplifierar alltid saker och ting. Omgivningarna faller sönder på kommando, och ofta består de av stora delar av strukturerna faller ner till marken. Det börjar skaka, och en oidentifierbar klump polygoner dimper ner på marken nära spelaren för att skapa en dramatisk känsla. Ofta är det just det, de skriptade sekvenserna ser ofta till att det är nära att spelaren dör, utan att detta egentligen sker. Döden inträffar oftare faktiskt tack vare den usla kontrollen än på grund av spelmekaniken.

Grafiken är ett kapitel för sig. Den är grovhuggen och otydlig, ofta diffus och alltid klädd i fullkomligt värdelösa texturer. Omgivningarna ger ofta ett hafsigt intryck, och kantigheten är konstant påtaglig. I en miljö där man ska försöka återskapa förstörelse, så känns det lite konstigt att så mycket av spelets arkitektur ska vara så pass rak och enkel och fylld med så många platta ytor. Ljudet är det inget att glädjas över, röstskådespeleriet är ett rent skämt, och bättre blir det aldrig annars heller.

Det gnälls alltid en förbannad massa om att spelen alltid måste innovera, komma med något nytt, hitta nya vinklar att tackla problem. Här har man visserligen lyckats hitta i alla fall lite innovation, men till kostnad av direkt dålig teknik. Man hade en bra idé, men den förvaltades aldrig. Lägg här även till att spelet är avklarat på några timmar, något som ger känslan av att man har blivit lurar ordentligt. Underbart är kort sägs det, men här är kort snarare ett hårt sla i ansiktet mot alla som betalat fullpris för detta elände. Hela spelet genomsyras faktiskt av en direkt undermålig känsla och det känns som något som lät bättre på pappret än det blev tryckt på en skiva. Undvik som pesten.

SOS: Final Escape
SOS: Final Escape
SOS: Final Escape