Southampton anser att deras uteslutning från Championship-playoffet är oproportionerligt efter att ha spionerat på rivaliserande lag
Southampton blev uteslöt från Championship-playoffs efter att ha erkänt att de spionerat på rivaliserande lag under träningen.
Southampton, som drabbades av den tidigaste nedflyttningen i Premier Leagues historia förra året, slutade fyra i Championship, men har blivit utstängda från playoff-spelet för att bli uppflyttade till Premier League, och har också dragits av fyra poäng i Championship nästa säsong. De kallar det "Spygate": de har blivit påkomna när de spionerar på rivaliserande lag Oxford, Ipswich och Middlesbrough (obehörig filmning av motståndarnas träning).
Southampton erkände "flera brott mot EFL-regler relaterade till obehörig filmning av andra klubbars träning". Klubben erkänner skuld, men kommer att överklaga straffet eftersom de anser det oproportionerligt. Verkställande direktören Phil Parsons bad om ursäkt till de andra inblandade klubbarna, "och framför allt till Southampton-supportrarna", som "förtjänade bättre från klubben", men sade att även om det som hände var grund för straff, kan de "inte acceptera en påföljd som inte står i någon proportion till brottet".
Southampton besegrade Middlesborough i semifinalen av playoff, 1-0 sammanlagt, och kvalificerade sig för playofffinalen mot Hull, som anses vara världens mest värdefulla match, då vinnaren får ett stort ekonomiskt stöd från kommentatorerna för att spela i Premier League (som snart ska återbildas). Southampton blev dock uteslöt och Middlesborough kommer att spela den sista playoff-matchen på lördag på Wembley.
Southamptons överklagande kommer att prövas av en oberoende liga-skiljenämnd, rapporterar BBC, som hävdar att liknande fall inte fick lika hårda straff, även om de var innan EFL lade till Regulation 127, som förbjuder någon klubb att observera, eller försöka observera, en annan klubbs träningspass inom 72 timmar från en planerad match mellan de två klubbarna.

