Svenska
Gamereactor
nyheter
Warhammer 40,000: Space Marine II

Space Marine II-skaparen menar att combon av PvP och PvE är "den heliga graalen" för spel

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Även om det inte är ett spelupplägg vi stöter på alltför ofta finns det faktiskt några spel som lyckats blanda PvE och PvP på ett sömlöst sätt för att skapa intensitet och spänning. Hunt: Showdown och Escape from Tarkov är två lyckade exempel.

Om du frågar skaparen av Warhammer 40,000: Space Marine II, Dmitry Grigorenko, anser han faktiskt att upplägget med just PvPvE är "den heliga graalen" just för att det leder till de mest oförutsägbara spelscenarierna. Såhär sade han under en intervju hos MP1ST:

"PvPvE is a holy grail of game design. A lot of studios are trying to find it and a lot of them fail. The truth is that it's a very very difficult task. It sounds great on paper, but when you actually start trying, it becomes apparent that it's very annoying when you fight other players only to get backstabbed by an AI opponent. This is why most of the games are trying to ensure that PvP and PvE aspects don't intersect that much, i.e. AI opponents are restricted to specific places on maps, etc. It's a complicated mode to implement that would change the experience significantly, so I'm afraid there are no plans for it."

Precis som Grigorenko säger är det extremt svårt att implementera allt detta på ett bra och balanserat sätt, och bara ett fåtal spel har lyckats väl med saken.

Warhammer 40,000: Space Marine II
Vad tycker du själv, är PvPvE ett koncept du själv gillar?

Relaterade texter

Warhammer 40,000: Space Marine IIScore

Warhammer 40,000: Space Marine II

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Titus är tillbaka i sin blålackade Space Marine-rustning, och vi har testat om det är lika roligt att slakta kättare och utomjordingar år 2024 som det var 2011...



Loading next content