Splinter Cell 3D

Splinter Cell 3D

Med Splinter Cell 3D skickar Ubisoft ut sin grymma agent Sam Fisher för lanseringen av Nintendo 3DS. Tyvärr har man glömt att slå på lyset...

Shit. Det är så jäkla mörkt här inne, att det borde vara det absolut säkraste stället i världen. Det är till och med så mörkt att det enda du ser på skärmen är reflektionen av ditt eget ansträngda ansikte. Såvida inte du spelar i mörkret. Men även i normalt dagsljus är Fisher-äventyret mer eller mindre ospelbart under de mörka delarna, även med ljuset inställt på max. Visst kan du slå på Sam Fishers tre pannlampor och slå på night vision. Men då försvinner 3D-effekterna nästan helt och bilden blir grön och vit. Det blir ljust nog att kalla detta en normal spelupplevelse först på den andra banans fraktskepp. Rätt många frustrerade spelare kommer att ha kapitulerat innan dess.

Vad ska man säga? Splinter Cell 3D är det perfekta exemplet på ett av de där värdelösa bärbara spelen som ingen behöver. Det känns nästan lite jobbigt att säga det så krasst, men så är det - i ett stort och litet perspektiv.

Spelkontrollen, till exempel. För att springa använder du den analoga spaken. För att se sig omkring används knapparna X, B, Y och A. Detta är okej, men det kräver viss fingerakrobatik. Axelknapparna används för att avfyra vapnen eller för närstridsattacker, och resten styr du med tummarna på touchskärmen. Vilket är rätt mycket. Som att ta fram vapen, byta till mörkerseende, kasta graneter, vissla eller byta till sniper-läge. Det blir på tok för mycket och förstör smidigheten i spelet totalt. Att man bara kan klättra upp på något om vapnet är i hölstret är bara ett korkat misstag...

Splinter Cell 3D
En ganska mörk bild. Men det är inget mot beckmörkret i banorna, där du lär falla i en och annan fallgrop på grund av ljusbristen.

Splinter Cell 3D är till viss del en remake av Splinter Cell: Chaos Theory till Xbox. Man lånar från föregångaren och det man kan se av grafiken ser väldigt krispigt ut med tanke på den lilla displayen. 3D-effekten är ganska subtil även vid maxstyrka, men det är något positivt - eftersom navigeringen är tillräckligt komplicerad ändå. Det är helt enkelt för jävla mörkt i Fishers värld. Så mörkt att du faller ned i hål du annars borde kunna undvika. Detta gör att man fort vill stänga av 3DS-Fisher.

Spelupplägget är mer eller mindre identiskt med de äldre Splinter-spelen. Sam Fisher dyrkar lås, kikar med sin fiberpotik under dörrar och använder mörker för att döda i smyg med kniv. Han kan dra sig själv framåt via rör och lurpassa på intet ont anade fiender. Att inte behöva dra vapen i dessa lägen är den stora fördelen.

Splinter Cell 3D
Splinter Cell 3D baseras på Splinter Cell: Chaos Theory, ett spel så bra att det fick en fläskofettig nia av oss. 3DS-versionen är ofantligt mycket sämre.

Ljudet är underbart, precis som i alla andra Splinter Cell-spel. Tysta, stiliserade ljudlandskap, som alltid passar med vad som händer för stunden. Även vapenljuden är bra. Dina steg kan också höras av fienderna, men dessa har tyvärr ingen större artificiell begåvning. Fienderna kan luras med de enklaste av knep och blir aldrig riktigt något hot.

Jag har redan nämt detta och det gäller spelet genom: Splinter Cell 3D är inte ett spel som fungerar för Nintendo 3DS. Detta beror delvis på att spel av denna typ generellt sett inte passar för ett bärbart format. Trots att jag är ett stort fan av serien är denna titel rätt värdelös. Ubisoft kallar det för "total stealth action in stereoscopic 3D with One-Touch-Slow-action gameplay" blir i praktiken en blindgångare.

Splinter Cell 3D
Splinter Cell 3D
Splinter Cell 3D