LIVE
HQ
logo hd live | Flintlock: The Siege of Dawn
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Gamereactor
      recensioner
      Squad Busters

      Squad Busters

      Olof har strösslats med belöningar likt konfetti i Supercells senaste mobilspel, men är knappast övertygad...

      Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

      * Obligatoriskt att fylla i

      Jag spelar i regel inte mobilspel, även om jag från och till faktiskt ger det ett par ärliga försök. En rad faktorer som girigheten vilken präglar 99% av spelen, det klumpiga kontrollschemat och den ofrånkomliga nedgraderingen av storformatsupplevelserna gör att jag skyr iOS och Android-titlarna som, om inte pesten, så i alla fall influensa. Sådana drabbas man ju av från och till - och nu var det dags igen.

      HQ

      På uppdrag av Mäki har jag åter dykt in i mobilspelens värld, mer exakt finska Supercells (tidigare bakom bland annat Clash of Clans och Brawl Stars) senaste skapelse Squad Busters, och genast påminns jag om varför liknelser som influensa ligger så nära till hands när jag tänker på mobilspel. Redan från start är den febrigt drömlika stämningen av falsk välvilja påtaglig. Presenter, pengar, konfetti, besök, fanfarer och hurrarop regnar över mig som om jag fyllde tio år och firades kungligt. Men jag är en 32 år gammal, trött och grinig och luttrad gamer. Jag vet nog vad som försiggår här. Samtidigt - vem vill inte firas en stund, oavsett hur genuint firandet är?

      Squad Busters
      Det börjar såhär enkelt...

      Med mina nyförvärvade gåvor i hand köper jag mig min första klass, ett gäng barbarer, och med dem ger jag mig in i mina första matcher. Kort och gott ska jag där röra mig över en mindre karta i fågelperspektiv och ha funnit flest ädelstenar när timern på fyra minuter har gått ut. Då vinner jag. Mellan mitt Squad och vinsten står dock nio andra lag som kämpar för precis samma sak. Finessen ligger i att ilsnabbt lyckas bygga upp och balansera sitt lag under matchens gång. Varje sekund och varje val spelar roll. Jag slaktar utplacerade fiender genom att ställa mig intill dem - så attackerar mina karaktärer automatiskt - och med de intjänade pengarna de släpper ifrån sig finner jag fram till kistor där nya lagmedlemmar väljs ut.

      Vid kistöppningarna är det viktigt att uppmärksamma lagets svagheter. Tar mitt lag för lite skada? Täpp till bristen med en extra barbar. Behöver jag mer snabba pengar? Välj en goblin. Försvar? Wrestlaren El Primo. Snabbhet? Kycklingen. Och så vidare. Efter hand läggs mer och mer komplexa klasser till den breda karaktärsuppsättningen, och det finns snart en hel del valmöjligheter att skräddarsy sitt Squad efter både tycke, behov och smak. När jag byggt upp tillräckligt med kapacitet och självförtroende ger jag mig sedan in i mitten av arenan och kämpar om storkistan och ger mig på andra lag. Mellan matcherna låser jag upp nya klasser och uppgraderar de befintliga, eller investerar i bomber och magier som med en fingerdutt slängs ut i trängda matchsituationer.

      Detta är en annons:
      Squad Busters
      Och slutar såhär plottrigt.

      Inlärningskurvan är lagom brant och lyckas fånga in mig på ett (nästan marknadsanalytiskt) smidigt sätt, där kontinuerliga belöningar och "learning by doing" trumfar långsamma textrutor och informationsmeddelanden. Trots att jag inte har full koll på vad jag sysslar med till en början lockar det enkla upplägget och de otaliga kistorna och checklistorna mig att fortsätta. Rent krasst är dock gameplayet inte alltför mycket att hänga i granen, i sig självt. Squad Busters är en förhållandevis repetitiv "auto-battler" med för plottrig design och plottriga ikoner för att de ska gå att avläsa ordentligt i stridens hetta, men samtidigt kittlande i sin rättframma och högintensiva snabbhet.

      Framförallt kittlar det till av dopamin när jag vinner, förstås, och kistorna ackumuleras på hög. Och vinner gör jag. Hela tiden. I alla fall mina första fem-sex bataljer. Men som 32 år gammal, trött och grinig och luttrad gamer förstår jag precis vad jag blivit utsatt för när jag kommer allra sist i den sjunde matchen efter sex raka vinster. Det var ju inte på riktigt, det som hände innan. Jag mötte högst troligt bottar, och förlusterna och de nu plötsligt uteblivna presenterna, konfettin, kistorna, hurraropen och besöken ämnar skapa ett marknadsanalytiskt hål i min själ.

      Squad Busters
      Det gäller att välja karaktär snabbt vid en kistöppning.
      Detta är en annons:

      Denna tomhet är insikten om att ens föräldrar inte bara hade köpt ens vänner att komma på kalaset, de hade även köpt presenterna som vännerna gav till en. Även om inget av det var på riktigt finns ändå brottstycken av lyckokänslan kvar i en, och vill jag nu ha tillbaka denna känsla av framgång och ära och njuta mer av det goda så som större och bättre Squads, fler klasser, magier och matchvinster - då är det bara att hosta upp pengar. Något jag naturligtvis inte gör.

      Squad Busters
      De nya karaktärerna hälsar på allt mer sällan. Om jag inte betalar, det vill säga.

      Nej, när vinsterna blir färre och färre, battle pass-mätaren börjat ticka långsammare och det tar längre och längre tid mellan de verkliga belöningarna blir det - än mer - tydligt hur Squad Busters är byggt från grunden med mikrotransaktioner i åtanke. Oavsett om det draperas i en anonym men gullig och färgglad miljö- och karaktärsdesign och trallvänlig musik. Det är girigt så det skriker om det, och jag känner att jag bara vill ge tillbaka alla paket, presenter och gåvor för att få en riktigt genuin upplevelse istället. För bakom all falsk välvilja finns det ju ändå ett enkelt, rappt och småcharmigt spelupplägg som har roat mig ett par kvällar i rad, och hade mycket väl kunnat fortsätta att göra det i korta duster en tid framöver. Men inte på dessa premisser. Detta är helt sjukt.

      05 Gamereactor Sverige
      5 / 10
      +
      Välkalibrerad inlärningskurva, lagom enkelt och intensivt upplägg, möjligheter att skräddarsy till lag, formatanpassad kontroll och matchlängd.
      -
      Anonym och plottrig design, repetitivt, löjligt girigt.
      overall score
      Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

      Relaterade texter

      Squad BustersScore

      Squad Busters

      RECENSION. Skrivet av Olof Westerberg

      Olof har strösslats med belöningar likt konfetti i Supercells senaste mobilspel, men är knappast övertygad...



      Loading next content