Svenska
Gamereactor
nyheter
Final Fantasy XVI

Square Enix: Final Fantasy XVI har inte gått så bra som förväntat

Inte heller Final Fantasy VII: Rebirth levde upp till målen, vilket förklarar varför den japanska rollspelsgiganten nu slutar med exklusiviteter...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Igår släpptes Final Fantasy XVI till PC och ger en ny månghövdad publik chansen att avnjuta det hyllade rollspelet (som lär moddas rejält, även om Square Enix inte är helt glada över det). Tidigare har det bara funnits till Playstation 5, men många har funderat över hur väl det sålt, med tanke på att Square Enix nyligen slog fast att de ska sluta med exklusiva spel och gå över till en multiformatsstrategi.

Det som trott att det inte gått så bra som de hoppats på, har tydligen varit något på spåren, för i den genomgång av finansiella resultat som gjordes i maj (och som först nu blivit offentliga) skriver chefen Takashi Kiryu:

"In the HD Games sub-segment, we released multiple new titles, including major titles such as Final Fantasy XVI and Final Fantasy VII Rebirth, but profits unfortunately did not meet our expectations."

Han fortsätter även med att förklara att "initial sales were not as strong as expected" för Final Fantasy VII: Rebirth.

Kort sagt verkar det finnas en god anledning till att Square Enix väljer en ny strategi. Försäljningen är helt enkelt inte tillräcklig (åtminstone inte i förhållande till utgifterna) för att släppa deras största spel exklusivt.

Final Fantasy XVI
Final Fantasy XVI-skaparen sade nyligen att han gärna vill släppa Final Fantasy XVI till Xbox.

Relaterade texter



Loading next content