Stalker: Legends of the Zone Trilogy

Stalker: Legends of the Zone Trilogy

Vi lät ett stort fan av originalspelen i Stalker-serien kolla in denna konsolsamling av tidigare äventyr, vilka fortfarande håller...

Jag minns fortfarande spänningen och förväntningarna jag hade när jag såg fram emot lanseringen av Stalker: Shadow of Chernobyl år 2007. Bilderna jag hade sett i den legendariska PC Player-tidningen hade gjort mig helt såld på konceptet. Det utlovade en värld där man fritt kunde utforska det mystiska och ökända området runt det havererade kärnkraftverket i Tjernobyl. Tyvärr fick dessa löften dämpas avsevärt efter att lanseringen försenats, eftersom utvecklaren GSC Game World hade lovat mer än de kunde leverera. När spelet äntligen släpptes var det uppdelat i fyra till fem olika zoner, var och en med sin egen unika atmosfär. När jag äntligen fick in CD-skivan i min åldrande PC gick spelet knackigt, men det var spelbart, och vilket spel! Sedan dess har mycket uranberikat vatten runnit under bron och det har kommit tre spel i serien. Som du kanske redan vet förbereder sig GSC för ett fjärde i september, och som en del av detta släpps dessa tre nu som en samling, tillgänglig för första gången till moderna konsolformat.

Det första du möter när du startar spelet är ett meddelande från utvecklarna som välkomnar konsolspelare och påpekar att den här samlingen har sammanställts mitt under den pågående ryska invasionen av Ukraina. Det är naturligtvis sorgligt att detta fortfarande pågår och att utvecklarna varit tvungna att inte bara leverera en solid trilogi, utan också försöka... ja, överleva på samma gång. Dessutom säger de att de mindre politiskt korrekta delarna av serien har behållits för att behålla mysteriet med Zonen på samma sätt som för 16 år sedan. Detta visar sig vara fallet, eftersom spelet är mer eller mindre en trogen kopia av min första upplevelse av Zonen då jag jagade Strelok och mina egna minnen som "The Marked One". Spelet följer den välbekanta mallen där karaktären förlorat sitt minne och måste kämpa sig fram genom Zonen i jakt på det förflutna och Strelok, som refereras till via en föregångare till dagens telefon kallad "PDA".

Stalker: Legends of the Zone Trilogy
Lite bättre uppfräschingar hade varit önskvärt, men vi är naturligtvis fullt medvetna om att samlingen tagits fram under brinnande krig.

Precis som i originalversionen av spelet är röstskådespeleriet sparsamt och de karaktärer du möter talar ukrainska. Detta är i och för sig rimligt, men det största problemet är den lilla teckenstorleken, som kan vara en utmaning för mina åldrande ögon. Dessutom finns det ingen möjlighet att justera teckenstorleken, vilket är ett problem för dem med synproblem som inte kan sitta så nära skärmen. I de efterföljande spelen, Stalker: Clear Sky och Stalker: Call of Pripyat, finns det mer engelskt tal, men texten är fortfarande svår att läsa, vilket är synd eftersom berättelsen i de tre spelen är både spännande och mystisk. Karaktärerna har mycket att säga och spelaren måste läsa en hel del. Det finns något mer röstskådespeleri i de senare spelen, men läsning är fortfarande en betydande del av upplevelsen. Den här typen av utmaningar borde ha tagits upp i uppdateringen av de äldre spelen eftersom tekniken har utvecklats och uppdateringarna borde återspegla detta.
Detta kan tyckas vara en märklig referenspunkt, men jag väljer ändå att ägna spaltutrymme åt den för att visa att dessa spel verkligen bara är en samling utan ytterligare finjusteringar eller restaurering - och det är på gott och ont.

Och jag är inte färdig med att kritisera konsolversionerna av dessa spel. Man skulle kunna förvänta sig att spelserien skulle vara avsevärt förbättrad nästan tio år senare, kanske inte via dedikerade restaureringar, men om inte annat bara lite optimering för att säkerställa att de presterar optimalt. Men så är inte fallet. Jag förstår att utvecklarna befinner sig i en ovanlig och skrämmande situation i Ukraina, men Stalker: Legends of the Zone Trilogy tillför inte mycket nytt för gamla spelare, eller nästan ingenting rent utav. De enda tilläggen jag hittade var den förbättrade upplösningen på upp till 4K/60 bilder per sekund. Grafiken ser fortfarande likadan ut som den gjorde i originalutgåvan, och även om det körs smidigt och flytande är det inte direkt en fröjd för ögat. Spelet var inte det snyggaste när det först kom ut, och det har verkligen inte blivit snyggare med åren. Man kunde ha hoppats på mer från utvecklarna. På den positiva sidan behåller titeln dock sin mörka och mystiska atmosfär, så nya spelare kommer att få mer eller mindre samma upplevelse som jag fick när jag lirade Stalker: Shadow of Chernobyl för första gången. Stalker: Legends of the Zone Trilogy är en mycket minimal uppdatering, eftersom det egentligen inte finns några förändringar utöver små saker som automatiskt sikte och den tidigare nämnda bilduppdateringen. Det känns mest som en trogen men lat samling av några fantastiska spel.

Det kanske låter som ett missriktat klagomål, men när vi sett vad automatiska RTX Remix-behandlingar kan göra med gamla spel, kunde bara en liten retuschering av några av de mest primitiva grafiska elementen ha gjort mycket för spelbarheten. Och ja, det saknas extrafunktioner här också.

Stalker: Legends of the Zone Trilogy
Tre fina äventyr väntar dig i vad som känns som en slags historielektion och bra uppvärmning inför höstens Stalker 2: Heart of Chornobyl.

Lyckligtvis lyser kvaliteterna från de tre originalspelen fortfarande igenom. Atmosfären är intensiv och speldesignen är utmärkt. Zonen är farlig och läskig, med muterade djur, dödliga Stalkers och dödliga anomalier som gömmer dyrbara och sällsynta artefakter, vilka är mycket värdefulla både för att sälja och för din överlevnad. Zonen är fortfarande lika förrädisk som alltid, en kvalitet som tack och lov inte gått förlorad under årens lopp. Stalker: Legends of the Zone Trilogy lyckas fånga denna smutsiga men fascinerande värld och jag älskar fortfarande de här äventyren lika mycket som jag gjorde för 16 år sedan.

Stalker: Legends of the Zone Trilogy är fortfarande ett riktigt utmanande spel. Stalkers är formidabla motståndare och om du springer rakt in i dem är dina chanser att överleva nära noll. Även på de lägsta svårighetsgraderna är det långt ifrån en lek. Du måste smyga runt och flankera fienderna för att överleva. Vapnen är realistiska och tillfredsställande att använda. Du kommer snabbt hitta dina favoriter som passar din spelstil. Det är också möjligt att uppgradera vapen med kikarsikten och ljuddämpare, vilket är en frän funktion. Det taktiska elementet är ofta avgörande för överlevnad.

Är Stalker: Legends of the Zone Trilogy värt att köpa till konsol? Om du har spelat dem till PC erbjuder konsolversionerna i stort sett samma upplevelse. Faktum är att PC-versionerna kan modifieras för att se betydligt bättre och mer moderna ut. Om du är ny i universumet är de här tre fantastiska och stämningsfulla spelen en utmärkt tidskapsel över hur bra förstapersonsskjutare såg ut år 2007.

7 / 10
+
Samtliga tre spel är fortfarande bra, stöd för 4K och 60 bilder per sekund, mycket för pengarna, mystisk spelvärld