Det har gått tolv år sedan utvecklaren Cloud Imperium Games började samla in pengar för utvecklingen av Star Citizen, vilket sedan dess har kallats många saker, från det mest ambitiösa spelprojektet någonsin till något så enkelt som en scam.
Oavsett vad du anser om detta, har saker och ting förändrats dramatiskt, eftersom utvecklaren nu börjar fundera på hur en 1.0-lansering skulle kunna se ut. I ett nytt blogginlägg skriver VD Chris Roberts att de under 2024 kommer introducera Alpha 4.0 (japp, spelet är fortfarande i alpha), släppa spinoff-spelet Squadron 42 samt införa funktioner från detta i själva Star Citizen. Allt detta leder sedan fram till lanseringen av 1.0:
"While we recognize that there is no definitive finish line in an online MMO, and that we will always be adding new features and content for many, many years to come, Star Citizen 1.0 is what we consider the features and content set to represent "commercial" release. This means that the game is welcoming to new players, stable, and polished with enough gameplay and content to engage players continuously. In other words, it is no longer Alpha or Early Access. Much like we planned out Squadron 42's drive to Feature Complete and the upcoming Content Complete status, we spent significant time looking at what Star Citizen 1.0 means and what it would take to get there."
Det bör noteras att det hittills kostat 669 miljoner dollar, vilket gör det till det dyraste spelet någonsin att utveckla, och som Roberts säger kommer de att behöva "Feature Complete" och "Beta" innan de når 1.0 och en kommersiell lansering - så än är det en bra bit kvar.