Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Star Fox Command

Star Fox Command

Rymdräven Fox McCloud och hans tappra garde fabeldjur är tillbaka för att bekämpa ännu ett intergalaktiskt hot. Sophie har provspelat Star Fox Command och är faktiskt lite imponerad

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Även om Nintendos arbete generellt sett håller yttersta toppklass, finns det vissa spelserier som inte riktigt klarat av att hålla deras erkänt höga nivå hela vägen. En sådan spelserie är Star Fox, som började makalöst starkt för närmare 15 år sedan, för att sedan tappa i kvalitet för varje ny del som släppts. Spelserien har faktiskt hängt med till samtliga stationära konsoler som Nintendo har spottat ur sig sedan Super Nintendo, och med bättre prestanda borde ju spelen snarare ha blivit bättre. Nintendo har dock beslutat sig för att ta sig i kragen och fylla på med lite extra Nintendo-magi när de nu släpper lös sin skjutglada rymdräv till Nintendo DS.

HQ

När spelet tar sin början har Fox McCloud och hans tappra gäng splittrats sedan en tid eftersom det helt enkelt inte längre finns något allvarligt hot. Men fred är inte lika kul i spelform som det är i verkligheten och naturligtvis bryter oroligheter ut när den fientliga utomjordiska rasen Anglar dyker upp. Anglar är en ras som uppenbarligen utvecklats ur havet och det gör att alla amfibiska fiender nästan ger lite Darius Twin-vibbar, för er som minns det gamla fiskfyllda actionspelet.

För att dra nytta av formatet har Nintendo låtit utveckla kontrollschemat så man numera styr sin trogna Arwing med styrpennan. Den flyger dit du pekar på skärmen, vilket efter lite invänjning faktiskt fungerar ganska tillfredsställande. Dessutom kan man genom att gnugga pennan på skärmen göra mer avancerade manövrer som rollar och tvärar girar samt göra oumbärligheter som att släppa bomber.

Dessutom finns inslag av ganska simpla strategimoment mellan varje bana där man genom lite enkla markeringar får justera hur och var man vill ta sig an sin fiende. Personligen, och här tror jag 99% av alla Starfox-fans är med mig, har jag dock aldrig förstått varför Nintendo envisas med att vilja Star Fox-konceptet utvecklas till något det inte är. Star Fox ska vara ett renodlat shoot’em up med rymdskepp och alla andra försök att göra något annat har bara försmrat. Så känns det spontant även i Star Fox Command där strategimomenten visserligen inte är tråkiga, men heller inte tillför någonting.

När man spelar Star Fox Command får man hela tiden vara delaktig i spelets story och genom egna val antingen försöka samla ihop sitt gamla garde av Arwing-piloter eller ta sig an den nya fienden ensam. Första gången du spelar är de flesta spännande dialogalternativen dock låsta, men kan lättretligt se dem där och bara föreställa sig vad som skulle hända om man tog dem. Eftersom Star Fox Command i grunden är ett shoot'em up tar det inte lång tid att klara spelet som är över på ett par timmar. Att låsa fast dialogerna på detta sätt är Nintendos sätt att garantera att det ska vara kul att spela igen. För andra gången man spelar får du göra nya val som påverkar det mesta och spelet behåller sin fräschör.

Detta är en annons:

Helt i enlighet med Nintendos nya giv, finns även ett maffigt multiplayer-stöd där upp till sex personer kan skjuta varandra i småbitar med hjälp av bara en kassett. Dessutom finns såklart onlinestöd där man kan möta vänner bara för att det är så kul eller delta i hårdkokta rankade matcher i en hederlig battle royale. Varje gång du skjuter ned en motståndare tappar de en stjärna som du bör försöka plocka upp så snabbt du kan. Vinnare är den med flest stjärnor, vilket gör att det inte alls är säkert att den som skjutit flest har vunnit. Det går nämligen att stjäla andra stjärnor innan de tagit dem, vilket känns både fult och förnedrande.

Tekniskt sett hör Star Fox Command till ett av de mest imponerande spelen till Nintendo DS. Alla strider är givetvis i full tredimensionell prakt och oavsett om du försöker skjuta ned missiler avfyrade mot din bas eller tar dig an gigantiska bossar, så ser det väldigt imponerande ut. Tack å lov är även ljudet lika bra som vi vant oss vid från serien. Alla personer pratar med samma mumlande stämma som de gjort sedan Super Nintendons dagar och flera klassiska musikstycken är tillbaka liksom många nya som smälter in väl. Dessutom finns en märklig funktion som gör att man kan spela in sin egen röst i spelet för att använda under äventyret. En kul idé, men faktiskt ganska fasansfull i praktiken.

Sammantaget verkar Nintendo till viss del ha lyckats med sitt mål att ta tillbaka den gamla Star Fox-känslan. Men av någon anledning vågar de inte löpa linan ut och nu finns alltså de där ganska meningslösa strategimomenten som tär på tempot. Förhoppningsvis ska det inte inverka alltför mycket på spelets underhållningsvärde, men helt klockrent känns det inte och Nintendo skulle nog behövt finslipa spelet lite extra.

Star Fox Command
Detta är en annons:
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command

Relaterade texter

Star Fox CommandScore

Star Fox Command

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter Lylat Wars till Nintendo 64 för tio år sedan har rymdräven Fox McCloud haft det kämpigt

Star Fox Command

Star Fox Command

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Sophie Warnie de Humelghem

Rymdräven Fox McCloud och hans tappra garde fabeldjur är tillbaka för att bekämpa ännu ett intergalaktiskt hot. Sophie har provspelat Star Fox Command och är faktiskt lite imponerad



Loading next content