Star Fox Command

Star Fox Command

Efter Lylat Wars till Nintendo 64 för tio år sedan har rymdräven Fox McCloud haft det kämpigt med den ena medelmåttiga titeln efter den andra. Och tyvärr vill det sig inte riktigt nu heller

Denna gång försöker Nintendo sig på att kombinera den hederliga action som Star Fox-serien är omtyckt för, med enklare strategiinslag. Det innebär i praktiken att man får spendera tid med en karta för att planera rutter och liknande, samt ta hänsyn till hur mycket bränsle man har tillgängligt. Att ta rätt väg innebär att man kan få möta enklare motstånd och framför allt spara värdefull tid. Sistnämnda är särskilt viktigt eftersom spelets uppdrag går på tid.

Även om det Advance Wars-liknande systemet fungerar bra, så känns det ändå som ett tveksamt val av Nintendo då det offrar mycket av det annars så höga tempot. Jag får nästan Sonic the Hedgehog-vibbar av Star Fox-spelen där Nintendo vägrar låta spelen innehålla enbart skön och varierad action, utan envisas med att stoppa in moment som strider mot allt det de två första spelen i serien stod för.

Nå, det är trots allt ett Star Fox-spel och det viktigaste är därför fortfarande själva flygandet, vilket i Star Fox Command sköts med styluspennan. Din trogna Arwing flyger dit du pekar, och sedan är det bara att peppra ned allt som kommer i din väg. Genom att dubbelklicka på skärmen och liknande kan man även speeda upp, sakta ned, rolla och göra skarpa girar.

En kul idé, men i realiteten skulle spelkontrollen ha mått bättre av ett hederligt styrkryss. Det känns nämligen som att stylus-funktionen används för att den faktiskt finns där snarare än för att den tillför något. Det var ett problem i tidigare Nintendo DS-spel, men det senaste året har Nintendo släppt vissa spel helt utan stylus-stöd och detta borde också ha varit ett sådant.

Spelets banor är denna gång något friare än tidigare, vilket känns mest positivt. Helt fritt får man dock inte flyga och osynliga väggar ser till att man inte kan åka dit det inte är tänkt att man ska åka. För att lura dig att spendera mer tid än vad du kanske hade velat göra på banorna finns även en rejäl bonus om du lyckas dräpa samtliga fiender, vilket alltså inte krävs för den som bara vill stressa igenom spelet.

Star Fox Command stödjer även trådlöst spelande, vilket gör att man denna gång kan mäta sin skicklighet mot spelare över hela världen. Antalet banor är visserligen inte speciellt stort och över huvud taget är allt ganska begränsat, men det är helt klart något som hamnar på spelets pluskonto. Inte minst eftersom spelet dessvärre är ganska kort, vilket gör att man snabbt saknar något nytt.

Tyvärr jag är inte helt nöjd med Star Fox Command, där det gjorts en rad onödiga val. På en punkt skiner det dock, nämligen det grafiska. Spelet är tveklöst bland de tekniskt mest avancerade till Nintendo DS såhär långt och känns stundtals nästan som ett PSP-spel. Hade det inte varit för att det stundtals blir nästan oöverskådligt plottrigt hade det aspirerat på toppbetyg i kategorin. Även designen är för övrigt klassiskt mysigt Star Fox och man kan inte annat än mysa åt barskt coole Fox McCloud. Nästan som om Jim Hensons klassiska Mupparna skulle vara i huvudrollerna till Star Wars.

Star Fox: Command har som sagt sina fördelar, inte minst det faktum att spelet faktist har flera olika slut. Men jag kan inte låta bli att fundera över varför man alltid lägger in så många märkliga inslag i spelserien som ju ursprungligen blev känd för superb action. Laga inte det som inte är trasigt, Nintendo.

Star Fox Command
Star Fox Command
Star Fox Command