Star Wars: Bounty Hunter

Star Wars: Bounty Hunter

Lucas Arts gör givetvis inget nytt, men tackvare roligt skjutande, härlig atmosfär och klockren spelkontroll, sticker detta ut ur mängden och roar enligt uråldriga premisser.

Om man kunde dela ut Nobelpris i en kategori för karaktärsdesign, skulle formgivarna bakom de första tre Star Wars-filmerna vara givna vinnare. I alla fall om jag satt i juryn. Tidlösa Stormtroopers, X-Wings, AT-ST:s och karismatiska karaktärer som Darth Vader och Yoda, är förmodligen de mest självklara exemplen. Men min personliga favorit har alltid varit prisjägaren Boba Fett. Jag vet inte varför, men en tuff, tyst och mystisk prisjägare har i mina ögon - tillsammans med Clint Eastwood - alltid haft mest coolhetsfaktor. Och nu då Lucas Arts äntligen färdigställt spelet baserat på Bobas konstframställde och näst intill identiske pappa, borde ingen vara lyckligare än jag. Eller?

Handlingen i spelet förflyttar oss till tiden mellan de två senaste filmerna. Jango Fett är den gamla republikens mest fruktade prisjägare och får i uppdrag att jaga de mörka krafternas ledare. Jakten sträcker sig över 18 banor, utspridda över sex världar med varierande storlek och design. Innan spelets slut har man hunnit besöka de allra mörkaste och avlägsna platserna i Star Wars-galaxen - och sådana vi knappt fått se i filmerna.

Spelet är ett actionspäckat Star Wars-lir i tredjepersonsperspektiv. Jag skulle vilja påstå att Bounty Hunter hör till den gamla skolans skjutarspel med ett ganska linjärt och tanklöst innehåll, fast på ett bra sätt. Det är kul redan från första stund och tackvare att belöna spelaren på några enkla sätt lyckas Lucas Arts hålla spelet intressant under längre sträckor. Något som är ganska beundransvärt i sig. Vapnen som står till förfogande är till en början begränsade men så snart man kommit en bit i äventyret bjuds det på skjutglada sessioner med eldkastare, radioaktiva projektiler och missiler. För att inte glömma den jetpack som man erhåller bara efter några banor och skänker ett välkommet djup i spelbarheten. Jetpacken är förmodligen det bästa exemplet på hur utvecklaren enkelt belönar spelaren och får åtminstone mig att vilja fortsätta i det linjära äventyrandet.

Det jag överaskas mest över i Star Wars Bounty Hunter är trots allt spelkontrollen. Det var länge sedan jag körde ett spel med så finurlig men samtidigt så enkel och exakt kontroll. Jango lyder minsta vink och kan genom enkla kanpptryckningar hoppa högt, flyga kortare sträckor och springa i sidleds. Tjusningen i själva skjutandet beror också mycket kontrollen som gjorts efter samma mall som Zelda: Ocarina of Time och Star Fox Adventures. Det går alltså att låsa siktet och cirkulera kring sina fiender, eller helt enkelt byta till ett förstapersonsperspektiv för att få ännu bättre koll på läget. För att ha bra koll, det måste man. Spelet innehåller nämligen över 100 olika karaktärer och många av dessa är fiender som gärna anfaller i grupp om ett tiotal man. De allra flesta är förstås sådana som kännetecknar serien, medan ett fåtal verkar helt nya.

Grafiken i spelet är klart godkänd. Den är knappast något att berätta för barnbarnen, men helt okej. Lucas Arts har i vanlig ordning fångat känslan av sitt etablerade universum och gjort att de känns som plockade ur filmerna. Något annat vore i och för sig konstigt efter alla dessa år. Ofta är banorna ganska stora och fyllda med argsinta fiender och andra karaktärer, vilket resulterar i att skärmuppdateringen får lida på sina ställen. Men överlag är det inget man stör sig vidare värst mycket på. Bandesignen är förvisso omväxlande och Star Wars-enlig, men ofta väldigt förvirrande. Vissa gånger ligger utmaningen i att hitta rätt i de labyrintartade banorna, istället för i själva uppdragen. Här får Lucas Arts bakläxa. Mellansekvenserna som binder samman spelets handling är dock välgjort designade av Industrial Light & Magic.
Enligt mig är Star Wars Bounty Hunter, tillsammans med Jedi Outcast, det bästa Star Wars-spelet på länge. Lucas Arts gör visserligen inget nytt, men tackvare roligt skjutande, härlig atmosfär och klockren spelkontroll, sticker detta ut ur mängden och roar enligt uråldriga premisser. En sak till. Prova att låtsas som om Boba och inte Jango Fett spelar huvudrollen, och det hela blir ännu bättre.

Star Wars: Bounty Hunter
Star Wars: Bounty Hunter
Star Wars: Bounty Hunter