Svenska
Gamereactor
recensioner
Star Wars: Hunters

Star Wars: Hunters

4v4-action i Star Wars-världen, optimerat för Iphone samt Android, som tagit över fem år (!) att utveckla? Petter har spelat Hunters...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Star Wars: Hunters är på flera sätt än ett ett projekt som fascinerar mig. Först och främst har det varit under utveckling i över fem år. Japp, du läste rätt. Ett mobilspel som utvecklats under nästan sex års tid och som naturligtvis baseras på Star Wars-världen i sin helhet med fullständig, fri tillgång till allt vad mytologin, sidohistorierna, karaktärerna och den tillhörande estetiken/musiken heter. Utöver detta är Hunters utvecklat av en studio vid namn Natural Motion (och deras dotterbolag Boss Alien) som på relativt kort tid satt en ny standard för hur ragdoll-fysik och intelligent sådan används i både spel men även i filmanimationer. Natural Motions egenutvecklade animationsmotor Euphoria är inte bara själva kärnan i hur karaktärerna rör sig och reagerar på fysiska objekt i spel som GTA V, red Dead Redemption 2, Star Wars Force Unleashed samt det kommande Indiana Jones-spelet från Machine Games, det är även en viktig del av effektarbetet i filmer såsom The Little Mermaid (2023), Transformers: Rise of the Beasts samt Ant-Man and the Wasp: Quantumania.

Natural Motion har själva inte utvecklat särskilt många spel men deras teknologi är såklart väl beprövad och objektivt sett alldeles fenomenal, vilket ledde till att deras ägargrupp Zynga (som idag ägs av Take Two) satte dem på uppdraget att försöka skapa ett multiplayerfokuseat Star Wars-spel med potential att leva länge och attrahera miljontals skjutglada lagspelare.

Star Wars: Hunters
Designen här är verkligen alldeles strålande och grafiken är otroligt polerad och väloptimerad ur ett rent tekniskt perspektiv.

Star Wars: Hunters är ett arenabaserat actionspel där två team bestående av fyra spelare vardera gör upp om vinst i ursnygga Star Wars-miljöer inspirerade av olika platser och planeter ur George Lucas förlovade rymdsåpa. Allting ses ur ett traditionellt tredjepersonsperspektiv, Hunters är gratis att ladda hem till Android och Iphone och det är gratis att spela. Din prisjägare styrs med hjälp av grundläggande touchkontroller där vapnet avfyras per automatik varje gång siktet styrs över en spelare ur fiendelaget och utöver detta har varje figur särskilda egenskaper och specialiteter. Hunters är med andra ord lite som en mobilmix av Overwatch och Star Wars: Battlefront.

Detta är en annons:

Jag gillar att spela på min Iphone 14 Pro Max och jag har väl i stort sett alltid gillat att spela på min mopbiltelefon. Jag märker ju att retoriken här på siten hos er som läser kring just mobilmarknaden är minst sagt hatisk och de senaste fem årens evinnerligt giriga makrotransaktioner och den fokus som lagts där, har såklart framkallat den typen av antikänslor hos mången spelare. Jag förstår det, såklart. Jag har själv suttit och betygsatt över 100 stycken Iphone-spel det senaste tre åren som i stort sett alla visat sig vara undermåliga. Men ibland rullas det ut regelrätta guldkorn såklart som på flera sätt definierar om vad ett litet gratisspel till mobiltelefonen kan och kanske även bör vara. Hunters är ett sånt projekt.

Star Wars: Hunters
Det går att zooma in lite när man skjuter så att siktet syns tydligare och det är små funktioner som dessa som naturligtvis kunnat tillkomma i och med att utvecklarna tagit närmare två extra år (!) på sig med att släppa Hunters mot för hur det först var bestämt.

Redan i introt står det klart att 99% av allting som släpps till Android och Iphone är billigare, mindre ambitiöst, fulare och sämre gjort än vad det här är. Natural Motion har verkligen tagit i från tårna, haft pengarna och framförallt tiden att verkligen skapa en riktig, fullstor Star Wars-upplevelse dränkt i väldigt lyckad design. Hunters är ursnyggt. Riktigt så megaläckert. Designen är en mix mellan Rebels, Clone Wars samt Battlefront II och den skapar verkligen helt rätt känsla, här. Det ser inte för barnsligt ut men gör heller inget försök att se ut som Force Unleashed aller någon av de senaste filmerna då miljöer och karaktärer har en mer tecknad känsla dränkt i starka, urtjusiga färger.

Star Wars: Hunters
Striderna mellan lagen är inte sällan ombytliga, rappa och riktigt roliga.
Detta är en annons:

Flyter riktigt bra gör det också. Det märks att utvecklarna tagit närmare två år (!) på sig med optimering, finpolering och effektivisering av allt från små menydetaljer, typsnitt, knappar, laddskärmar till hur allting flyter och fungerar på skärmen när det väl hettar till. Att kunna stå i en ljusbrun, lortig liten gränd i sydvästra delen av Mos Eisley och med tre lagkramrater spruta laserskott i tusentalet mot det anfallande fiendelaget utan att bildskärmsuppdateringen sjunker märkbart och utan att explosionerna ser ut som lågupplöst hårdbröd, är såklart en fröjd och som sagt ett tydligt bevis på vilken välpolerad produkt detta är.

Star Wars: HuntersStar Wars: Hunters
Uffe® har dominerat sina lobbys de senaste dagarna.

Matcherna är korta, intensiva och ombytliga utan att bli för kaotiska eller svåra att skapa sig någon slags överblick över. Vill du spela en agil och rapp karaktär som enkelt kan flankera motspelarna och fly undan beskjutning i rask takt är det såklart precis lika möjligt som det är för tank-spelaren att bygga upp en riktig kulspruteklump som sakta rör sig bakom sitt lag för massivt eldunderstöd men istället kanske inte kan undkomma en fyrspelarattack från motståndarlaget, lika enkelt. Allt det där fungerar finfint och det känns som om balansen här mellan klasser, karaktärer och olika uppgraderingsstegar fungerar väldigt bra. Det händer att den skillbaserade matchmakingen föser ihop mig med spelare som inte har en enda uppgradering i sin figur vilket betyder massiv storslakt, men det gissar jag mer har att göra med att Hunters inte släppts officiellt ännu utan rullas ut först nästa vecka.

Star Wars: HuntersStar Wars: Hunters
Urvalet av prisjägare du kan spela som är strålande.

Efter alla dessa år av utveckling och finpolering råder det ingen som helst tvekan om att Natural Motion färdigställt ett av de mest välgjorda mobilspelen jag testat på flera år. Visst, ibland känns spelmekaniken och touch-kontrollerna lite väl automatiserade och jag saknar mer möjligheter att nyttja vertikaliteten i miljöerna samt lära mig olika delar av spelets movement, men å andra sidan är det väl anpassat och smart nedskalat på så sätt för att passa alla spelare på alla mobiltelefoner.

Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
Star Wars: Hunters
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Otroligt läcker estetik, grymt välpolerad och optimerad grafik ur ett tekniskt perspektiv, bra spelkontroll, lysande musik, massa innehåll
-
Innehåller mikrotransaktioner, något för simpel spelkontroll under vissa delar av striderna
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Star Wars: HuntersScore

Star Wars: Hunters

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

4v4-action i Star Wars-världen, optimerat för Iphone samt Android, som tagit över fem år (!) att utveckla? Petter har spelat Hunters...

Star Wars: Hunters släpps till PC

Star Wars: Hunters släpps till PC

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Om du varit nyfiken på Star Wars: Hunters men har hållit dig på sidlinjen eftersom du föredrar multiplayer hero-shooters till mer kraftfulla format än mobil och Switch,...

Star Wars: Hunters försenas till 2022

Star Wars: Hunters försenas till 2022

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Zyngas nya gratisspel Star Wars-spel Hunters har fått sitt releasedatum uppskjutet till 2022. När titeln presenterades i februari i år hette det att liret skulle komma...



Loading next content