Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws

En ny skurkhistoria i A Galaxy Far, Far Away, en passande skådespelare och ton, och en lovande blandning av genrer och möjligheter som påminner oss om vad Amy Hennigs och 1313-spelet kunde ha blivit...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Av de titlar som jag inte fick spela blev Star Wars Outlaws automatiskt mitt Game of the Show under den senaste veckan bland alla Summer Game Fest-evenemang i Los Angeles. Jag trodde ärligt talat att spelet var långt, långt borta, och därför förväntade jag mig inte att det var Massive Entertainments förmodade höjdare som var "TBA2" i Ubisofts konfidentiella schema, och ännu mindre med det också lovande Avatar: Frontiers of Pandora som äntligen släpps i december.

Men så var det. Star Wars Outlaws bekräftades under Xbox Games Showcase ha premiär under 2024, och fick då en fantastisk filmisk utannonseringstrailer, som följdes upp med gameplay-material under Ubisoft Forward dagen efter... Och direkt efteråt fick vi lära oss mycket mer om projektet både på en frågestund med dess narrative director och Jedi-wannabee Navid Khavari, samt även under en Gamereactor-intervju med associate game director Mathias Karlson och associate narrative director John Björling. Och efter att ha lärt mig mer än vad som visats offentligt måste jag säga att kraften är stark hos denna titel.

Star Wars Outlaws
Vi får en hyggligt öppen värld med flera planeter att utforska.

Du känner förmodligen till grunderna redan, men låt mig påminna dig om att detta är ett actionäventyr i en öppen värld där vi spelar som Kay Vess, en sedvanlig smugglare som vi träffar under luckan (3ABY-4ABY) mellan Empire Strikes Back (Episod V) och Return of the Jedi (Episod VI). Hon, du, är dock inte ensam, eftersom den lilla varelsen Nix följer med spelaren under resan, precis som de gjort ända sedan Kay var en liten flicka. Twisten här är att Nix inte bara spelar den roliga lilla pälsdjursrollen som man kan förvänta sig i Star Wars eller något från Disney, eftersom den blandar sig i både narrativt (till exempel rynkar pannan när något känns fel) och främst gameplay-mässigt. De sekvenser i spelet som visades för allmänheten och sedan bakom stängda dörrar visade hur följeslagaren kan orsaka distraktion i strid, skickas för att aktivera knappar eller strömbrytare, eller kanske hämta vapen från fienderna och föra dem till hjältinnan, vilket blir ett nytt verktyg till hands för att närma sig varje situation.

Detta är en annons:

Striderna har redan jämförts med Uncharted tack vare sin filmiska stil, dock såklart med de alternativ som Nix tillhandahåller. Skjutandet känns väldigt iscensatt trots den öppna världen, på ett sätt som begränsar stridsområdena inom fördefinierade utrymmen med mycket skydd och vertikalitet där du använder både dina blasters och nävar på ett bra sätt. Men det finns unika inslag; förutom att veta hur många fiender som finns kvar i området kan din verison av Kay få ett pris på sitt huvud i form av en efterlysningsskylt, vilket leder till förföljelser och behov av rymningar i linje med Assassin's Creed eller, naturligtvis, Grand Theft Auto.

Star Wars Outlaws
Det är en turbulent tid då rebellerna flyttar fram sina positioner. Vem är vän och vem är fiende?

Men tillbaka till miljön och berättelsen. Allt börjar när ett jobb går fruktansvärt fel och Kay blir ett av de mest eftersökta ansiktena i galaxen, vilket samtidigt ger prisjägaren möjligheten (och den stora risken) att ta sig an en av de största kupperna som Outer Rim någonsin skådat. Premissen är lika spännande som den låter, men ännu mer intressant är det faktum att det finns ett ryktessystem bakom kulisserna, vilket innebär att varje beslut som fattas under dialog (till exempel spända förhandlingar), liksom varje gång Kay måste ta till strid istället för att till exempel smyga, kommer påverka hennes redan komplexa relationer med de olika, konkurrerande brottssyndikaten.

Det finns flera, inklusive Hutts, Pykes och den nya Ashiga-klanen, och alla blomstrar just nu eftersom de drar nytta av det galaxomfattande klimat som orsakats av Rebellernas kamp mot Imperiet i kriget. Precis som före Han Solo (som alltså är frusen i karbonit under spelets gång) - samt andra före och efter honom - ser jag fram emot att göra både bra och dåliga affärer med dessa syndikat, men också med imperiet och rebellerna, eftersom vi allt oftare får se den inte alltid helt goda sidan hos den senare (inklusive till exempel i Episode VIII eller The Mandalorian: Säsong 3). Men som utvecklarna bekräftade under vår intervju kommer ryktessystemet inte sätta spelarna i oåterkalleliga positioner; det är mer av ett "dag till dag"-reaktionssystem för att dynamiskt färga berättelsen och mötena.

Detta är en annons:
Star Wars OutlawsStar Wars Outlaws
Rymden kommer också att spela en stor roll i äventyret.

Khavari definierar spelets tre huvudpelare som "täta levande städer" (med särskild tonvikt på gränder och cantinas), "fantastiska miljöer med öppna världar" (på olika planeter, vilket innebär olika miljötyper och ett mer varierat spelutbud) och "den lukrativa, riskfyllda rymda" som inkluderar rymdskepsstrider. Sistnämnda låter oss följa när Kay växer från att vara en nybörjarpilot till ett skickligt, fruktat ess och vi kan se fram emot allt från "intima möten till storskaliga strider" (i hennes skepp Trailblazer är för övrigt droiden ND-5 tydligen en viktig allierad).

Med allt detta i åtanke är det största frågetecknet den faktiska omfattningen av äventyret. Utvecklarna ville inte gå in på några detaljer när jag frågade, men under vårt samtal antydde de att eftersom detta är huvudpersonens berättelse, är det berättelsen som i slutändan styr de platser du kan besöka. Detta vare sig det är städer, öppna områden på planeternas yta eller banorna runt dem, även om du är fri att bestämma när och var för att pussla ihop storyn. Det här kanske låter oambitiöst jämfört med det till synes oändliga Starfield, men jag köper helt tanken på "det första riktiga Star Wars-spelet med öppen värld någonsin", men i en skala där allt är nåbart och är vettigt med en snyggt tempofylld handling.

Star Wars Outlaws
Svenska Massive Entertainment kan helt klart det här med grafik.

På tal om att ta sig fram måste man älska designen på Kays speeder, som har inspirerats av motocrossvärlden och även har den bästa Tatooine-looken vi sett sedan 80-talet. Fordonet kommer att vara vår duos främsta transportmedel på land, och spelarna kommer även kunna utföra stunts och tricks (för att visa upp sig, det ges inte XP för detta), eller delta i strider med de rattar runt. Jag kan för övrigt bekräfta att sekvensen i ultrarapid som aktiverades under den offentliga demonstrationen är en förmåga som triggas av spelaren och alltså inte en skriptad sekvens...

Med både speedern och Trailblazer kommer Kay och Nix att besöka eller återbesöka nya och bekanta platser i serien, inklusive månen Toshara (spelets hududsakliga plats) och dess bana i Toshaal-systemet, storstaden Mirogana, Jaunta's Hope, Akiva's orbit och mycket mer. Men när jag tidigare nämnde att kraften är stark med det här spelet, menade jag det också i dubbel bemärkelse. När jag frågade utvecklarna om kraften skulle vara närvarande i spelet (som i betydelsen Jedi, Sith, ljussablar, kraftkänsliga karaktärer och så vidare) var den biträdande narrative directorn snabb att le när han levererade det mest eleganta, fanserviceinriktade, Luke-liknande men ändå oklara svar man kan tänka sig: "Kraften finns överallt". Detta kan betyda vad som helst, men något säger mig att de kristaller som verkar vara en del av Kays skattjakt oundvikligen kommer att innehålla någon mystisk kraft.

Star Wars Outlaws
Ditt husdjur Nix är inte bara en gullig sidekick, utan fyller en spelmässig roll och motiverar därför sin närvaro.

Slutligen vill jag betona två saker som verkar gå hand i hand i det här spelet: den genuina tonen och humorn från originalfilmerna (samt för den delen även Indiana Jones, efter Kay synligt skadar sin hand när hon slår en fiende, eller hur vissa dispyter snabbt löses med en mycket västerländsk blaster-duell), och den venezuelanska skådespelaren Humberly González som jag tycker passar rollfiguren oerhört väl.

Vi måste komma ihåg att vi lär få ett fast lanseringsdatum för Star Was Outlaws först om ett år, och naturligtvis är framgången för dess lovande ingredienser beroende av variationen och noggrannheten i samspelet mellan de tre tidigare nämnda huvudpelarna. Jag kan dock inte låta bli att vara entusiastisk över projektet som helhet efter vad jag har sett och lärt mig, och till viss del (öppna världar åsido) känns det som om Massive utnyttjar drag från några av de hyllade koncept som det sorgligt inställda Star Wars 1313 och Amy Hennigs "Ragtag"-projekt baserades på. Må kraften vara med Massive 2024.

HQ

Relaterade texter

3
5 Snabba: Star Wars Outlaws

5 Snabba: Star Wars Outlaws

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Mäki

Svenska stoltheterna Massive Entertainment skämde sent förra året bort oss med höjdaren Avatar: Frontiers of Pandora, och i år är det dags att tolka Star Wars...



Loading next content