Nästan från ingenstans så hamnar ett rollspelsliknande indie-spel som handlar om att driva en gård, på toppen av Steams bästsäljande-listor efter releasen den 26:e februari. Placerat tillsammans med stora titlar som Dark Souls II och The Division fångade det vårt intresse och vi beslöt oss för att besöka Stardew Valley själva och ta oss en titt.
Först och främst, en sak som vi måste få ur världen är att Stardew Valley är skapat av en enda person. Under aliaset ConcernedApe så lade Eric Barone ner fyra år på att utveckla Stardew Valley och han säger själv att han skapade spelet som ett alternativ till urgamla Harvest Moon som enligt honom själv bara blivit sämre och sämre. Andra spel som har fungerat som inspiration för Barone är titlar som Animal Crossing, Rune Factory, Terraria och Minecraft.
Stardew Valley tar oss tillbaka i tiden med sin pixlade grafik men låt inte vad som kanske ser simpelt ut avskräcka dig. Med en brett spektrum av färger och krispiga detaljer så blir det snabbt uppenbart att valet av grafikstil inte är gjort av bekvämlighet. När du startar spelet blir du ombedd att skapa din karaktär och med massor av detaljerade val (det finns även moddar ute för ännu fler val) så kommer du snart tokälska den lilla klumpen av pixlar som fungerar som ditt alter-ego.
Tillhörande pixelgrafiken så hör vi inte den förväntade 8-bits musiken utan istället är soundtracket vackert komponerad, atmosfärisk och passar spelet som handen i handsken. Imponerande är också att Eric Barone har gjort musiken själv, precis som resten av spelet.
Efter det att du har skapat din karaktär så får du kika på ett kort intro. Om vi har lärt oss någonting om bondesimulatorer så är det är det att en gård är en riktigt bra gåva att ge till någon annan. Allt från avlägsna släktingar till snälla grannar - många verkar ha ett lager av gårdar att ge bort. Stardew Valley är inte annorlunda på den punkten. Du får ett brev av din döende farfar där det står att du har ärvt hans gamla gård. Spelet skiftar fokus och du får se din karaktär sitta fast på sitt tråkiga kontorsjobb på företaget Joja Corporation. Fruktansvärt uttråkad och sliten av bolagsarbetet så kommer brevet från farfarn upp i tankarna och kort därpå sitter du på bussen på flykt bort från det gråa livet och med sikte på landsbygden.
Efter ett varmt välkomnande av lokalbefolkningen så är det dags att du lär dig de viktigaste grunderna i spelet, vilket såklart är jordbruket. Du använder WASD för att promenera omkring och musen för att använda saker och det är lätt att lära sig hur allting fungerar. M öppnar kartan och F öppnar din journal (där du hittar saker som färdigheter och dina uppdrag).
Som vanligt i denna typ av spel så startar du med en väldigt simpel arsenal av verktyg som du kan uppgradera när du tar dig vidare. Själva gården kan också behöva lite uppgraderingar - när du anländer så är allting övervuxet av ogräs, stenar och kvistar. Den stora ytan står till ditt förfogande och du väljer själv vart du vill odla och placera hus för dina djur. Du erbjuds också olika dekorativa prylar för att kunna göra ditt hus extra mysigt...
En bondgård är ingen bondgård utan djur. Såklart. Dina djur kommer inte att dö om de inte får mat, däremot kommer de bli mycket upprörda och strunta i att ge dig ull / mjölk. Utöver de vanliga gårdsdjuren som hönor och grisar så kan du adoptera en hund eller katt och en häst som kommer väl till användning när du vill ta dig fram snabbare. Sen finns det även dinosaurier (!).
En annan del som kommer kännas bekant för de som gillar farm-simulation är sättet du utvecklar dina färdigheter. Precis som i det riktiga livet så blir du bättre och bättre på saker desto mer du utför en syssla. I Stardew Valley så kan du bli bättre på saker som odling, gruvarbete, fiske, bygge och även strid - mer om det senare.
Du är alltid begränsad av den energi du har. När du gör sysslor som att odla eller fiska förbrukar du energi och för att få tillbaka den så kan du äta eller sova. Givetvis finns det massor av recept du kan lära dig för att bli bättre på matlagning och andra hantverk. Anmärkningsvärt, till skillnad från andra spel, så är matlagningen medvetet befriad från att kunna generera pengar. Att bli en femstjärnig kock med hopp om att bli rik är därmed menlöst men maten kommer å andra sidan att ge dig bonusar som extra energi.
Själva odlingsarbetet är givetvis grunden i spelet, utan odling har du inga pengar och utan pengar kan du inte bygga och därmed inte avancera. Men vid sidan av själva odlingen så är det viktigt att bli en del av själva befolkningen i byn. Du kan delta i olika aktiviteter som säsongs-festivaler och såklart skaffa vänner. Att den delen med att vara en del av samfälligheten är influerat av Animal Crossing märks tydligt, alla medborgare har unika personligheter och egna scheman de lever efter.
De går runt och sköter sina dagliga sysslor och du kan prata med dem, ge gåvor eller bara helt sonika ignorera dem helt, valet är ditt. När du bygger vänskapsrelationer så kommer individer öppna upp sig mer och mer och dela med sig hemligheter och ibland så vill de ha hjälp med saker. Medan Animal Crossing bara erbjuder en handfull av människor att bli vän med så har Stardew Valley över 30 karaktärer som du kan socialisera med, alla med olika bakgrundshistorier vilket får allting att kännas mer verkligt och levande.
Precis som i Harvest Moon så kan du hålla koll på hur dina relationer går med hjälp av din journal. Vissa har ordet "singel" under deras namn och skvallrar om att du kan följa en romantisk väg med den personen om du spelar dina kort rätt. Totalt finns det tio singlar i ditt område och du kan gifta dig med vem som helst, oavsett kön. När du har lyckats flörta in dig hos någon så flyttar det in på din gård. Vi har inte bundit oss vid någon ännu men möjligheten att starta sig en familj finns.
Som i många andra spel i samma genre så finns det en uppsjö av människor som behöver en hjälpande hand och Stardew Valley är inget undantag från det. Det lokala museet kan behöva lite hjälp med att hitta föremål att ställa ut men det största målet är att stadens gamla kulturhus behöver restaureras. Du behöver dock inte göra något av detta, du kan till och med gå åt ett helt annat håll och ansluta dig till Jojamart, styrt av samma företag du jobbade åt innan, och hjälpa dem att växa.
När du besöker staden så lägger du snabbt märke till den enorma kartan. Medan många av spelets förebilder kan kännas lite stängda och klaustrofobiska så har Stardew Valey massa yta att utforska. Förutom vanliga medborgare så finns det affärer, byggare och smeder i staden och tidigare omnämnda och aningen tveksamma Jojamart...
Utanför staden finns det också en del utforskning att göra. Utan att avslöja för mycket så kan vi säga att Stardew Valley är proppat med påskägg och det bjuder in för att utforska vartenda litet hörn av kartan. Det finns en mystisk grotta där du kan hitta föremål som är bra för tillverkning eller sällsynta mineraler och reliker att donera till museet. Det finns även monster.
Vid en första blick så ser det ut som att Stardew Valley utspelar sig i modern tid men när du hittar ställen som ett trolkarlstorn eller utforskar en grotta fylld med monster och börjar använda vapen så märks det tydligt att Stardew Valley är inspirerat av spel som Rune Factory.
Som vi nämnde innan så har din karaktär färdigheter för strid. Om än simpelt så kan du slåss och ju längre ner i underjorden du kommer desto svårare blir även motståndet. I början så känns fusionen mellan modern tid och fanatasy-aspekterna lite konstigt men snart så tunnas den linjen ut och till slut kändes det helt normalt att ena stunden stå i en modern affär för att sen utforska en grotta och leta efter monster att ge på truten.
När det kommer till story så finns det en berättelse (vi ser er, Jojamart) men Stardew Valley är ett öppet spel och du kan spela det praktiskt taget för evigt, även efter det att du har byggt klart din farfars gård och återställt staden till sin forna glans. Vi har höga förhoppningar på att utvecklaren förser oss med konstanta uppdateringar speciellt eftersom ett co-op läge för fyra personer har blivit utannonserat nyligen.
Även om du får uppdrag så kan du göra dessa i den takt du känner för, om du vill göra dem överhuvudtaget. Det är inga konsekvenser oavsett, du kan liksom inte misslyckas och tvingas starta om. Oavsett om du fokuserar på gården, leva som en enstöring, starta en familj, ge dig ut på äventyr, hjälpa Joja Corporation att bli framgångsrika eller bara tillbringar din tid med att fiska så är valet helt och hållet ditt eget. Det här gör att Stardew Valley är en högst personlig upplevelse men samtidigt väldigt tillgängligt för olika typer av spelare, från den som har virtuellt gröna tummar till den som bara vill leva gårdsliv och den som vill äventyra och utforska.
På ytan så ser det inte ut som att Stardew Valley kommer med några nyheter, det finns redan en uppsjö av bra simulatorer, rollspel och grottutforskare så vad gör att Stardew Valley sticker ut? Det innehåller de bästa aspekterna från alla ovanstående exempel och slår ihop allt till ett helt öppet spel. Det låter simpelt, och det är det - det är faktiskt enkelheten som gör att det fungerar så bra. Även om Stardew Valley slår ihop olika teman så har det gjorts sömnlöst och utan att göra det svårare och mer komplicerat än vad det behöver vara. Det finns massor att göra och platser att utforska men det är hela tiden upp till dig hur du vill tillbringa din tid och det är det som verkar vara den perfekta formeln här. Att säga att Stardew Valley är en imponerande debut för ConcernedApe skulle var en ordentlig underdrift. Det här är ett spel du inte bör missa.