SteamWorld Build

SteamWorld Build

Patrik har försökt gräva fram utomjordisk teknologi med hjälp av ett gäng kofösar-robotar i denna vilda stadsbyggare...

Jag har svårt att sätta fingret på om det är vilda västern-temat, robot-befolkningen, att stadens borgmästare är ett barn vid namnet Astrid eller att vi gräver efter utomjordisk teknologi som gör detta unikt. The Station har verkligen tagit i för att hitta ett intressant upplägg och hålla spelaren engagerad. Man kan beskriva det som att titeln är uppdelad i två komponenter, den ena är en klassisk tolkning på genren inte helt olik Settlers eller Anno och den andra är ett Dungeon Keeper-inspirerat upplägg. Båda dessa samverkar med narrativet och skapar tillsammans en intressant helhet. Det existerar i samma universum som alla andra titlar med namnet Steamworld.

Det börjar med att du bygger upp din småstad runt en gammal övergiven gruvstad. Genom att placera ut hus, vägar och andra nödvändigheter kan du få befolkningen att växa. Det tillåter dig att uppgradera invånarna till mer specialiserade roller. Nya kunniga specialister låter dig utveckla staden ännu mer. Det är ett måste för att din stad ska kunna komma åt de mest avancerade byggnaderna. Ett tidigt exempel på detta är att ingenjörer behövs för att reparera gruvhålet så att du kan börja gräva efter teknologi. Mycket av din tid kommer gå åt till att kompensera för bortfallet av invånare i specialistrollerna. När du uppgraderar en invånare försvinner den ur sin befintliga kategori. Du måste då kompensera genom att bygga fler hus för att återfå invånarna. De har också olika behov och behöver hållas glada.

SteamWorld Build
Den nya borgmästaren heter Astrid.

Om du ska uppgradera invånarna behöver de vara nöjda i sin nuvarande situation. För att göra det måste du bygga vissa byggnader som i sin tur behöver vissa resurser. Precis som i Settlers räcker det inte med att bygga en byggnad för en resurs, snarare är det så att du behöver flera byggnader i led. Behöver staden timmer bygger du både ett sågverk och en byggnad som hugger ner träd. Du behöver sedan en byggnad för att lagra resurserna i närheten av arbetsplatsen. Att sätta upp dessa kedjor är sällan svårt. Har du spelat liknande titlar tidigare kommer du känna igen dig. Användargränssnittet gör det lätt att hitta byggnaderna du behöver i menyerna. De är kategoriserade på ett strukturerat sätt och jag upplevde aldrig att jag behövde jobba mot användargränssnittet. I min bok är det något av de viktigaste med ett spel.

Vid din stad finns alltid en järnväg där tåg passerar regelbundet. Med hjälp av det kan du köpa och sälja föremål. Dessa går att använda i byggnader för att höja produktionen och annat av intresse. Artefakterna du köper varierar i funktion och pris. Jag upplevde inte att de var en nödvändighet för att min stad skulle lyckas. Låter det rörigt kan jag intyga att spelet gör ett bra arbete med att guida dig genom dina första timmar. Berättelsen ger dig kontext till allt du gör och den är både lite annorlunda och charmig (du kan om du vill stänga av den i huvudmenyn när du startar en ny karta). Det är inte människor du styr utan robotar som leker vilda västern. De pratar med brytning och använder typiska ord vi förknippar med det temat. Hela deras världsbild är en enda stor stereotyp av den tidsperioden. Jag tyckte att det gav robotarna lite mer mänsklighet. Har du spelat något Steamworld-äventyr tidigare vet du exakt vad som väntar dig.

SteamWorld BuildSteamWorld BuildSteamWorld Build
Kartorna öppnar upp efter tid och du får oftast lite mer utrymme att bygga ut din stad. Storleksmässigt kommer det inte närheten av Cities Skylines eller Anno-serien.

Det mest intressanta med projektet är varken berättelsen eller byggandet ovanpå marken. Jag upplevde att det var under jorden som titeln kom igång på riktigt. Med ett Dungeon Keeper-inspirerat upplägg byggde jag gruvgångar och grävde guld. Du markerar väggar för dina gruvarbetare att hacka bort. Genom att skapa ytor kan du bygga viloplatser för dina gruvarbetare eller andra byggnader. Underjorden är inte alltid stabil och ras kan ske. För att skydda dina arbetare kan du bygga upp pelare som stärker väggarna och minskar risken för ras. Det gäller att passa sig lite eftersom allt därnere inte bara är jord och skatter. Det finns fiender och andra faror du måste skydda dig mot. Det innebär att det sker strider under jorden.

Jag känner mig nöjd när jag grävt min sista gruva. Det finns väldigt lite att klaga på. Det är smärtfritt att byta mellan underjorden och din stad. Grafiken är trivsam och upplägget är beroendeframkallande. Du kommer inte hitta en avancerad stadsbyggare utan en lättsam narrativt styrd upplevelse med fungerande spelmekanik. Alla karaktärer gör ett bra jobb och det spelmässiga är simpelt men fungerar. Jag stör mig inte ens på att musiken är anonym. Ibland räcker det för mig, speciellt när det som erbjuds är bra. Även om kritik kan riktas mot att du bara får fem kartor är de tillräckligt varierade för att hålla dig upptagen i minst 10-15-timmar. De kan variera från torr prärie till ett område fullt av ben från dinosaurier. Kartorna går väldigt snabbt att klara av om du vet vad du gör.

SteamWorld Build
När invånarna är tillräckligt nöjda kan du uppgradera dessa till en ny klass. De har i sin tur sina behov att möta innan du kan uppgradera dessa igen.

Även om det saknar komplexiteten du hittar i Anno eller Settlers, står det på egna ben med en unik inramning och välgjord spelmekanik. Trots att musiken inte briljerar ser det visuellt inbjudande ut och humorn är trivsam. I sitt nuvarande skick kan det dock inte erbjuda samma omspelningsvärde som sina konkurrenter. Däremot är det en trevlig och välgjord stadsbyggare. Skulle du tröttna på det något magra innehållet har du förmodligen ändå fått ut tillräckligt många timmar. Däremot får du inte ut hundratals timmar. Jag kan rekommendera det till dig som är ny till genren eller söker något lite annorlunda. Du kommer inte att stanna kvar länge om du söker komplexitet och utmaning.

SteamWorld BuildSteamWorld Build
Underjorden påminner om ett avskalat Dungeon Keeper.
7 / 10