Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Stormrise

Stormrise

En genre som i stort sett aldrig har lyckats på konsol ser nu det mest ambitiösa försöket hittils, frågan är om strategi på konsol verkligen kan bli lika bra som på PC, Creative Assembly är fast beslutna att bevisa att så är fallet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Förändring är på väg, år 2009 om vi ska tro det som sägs. De som säger detta är Creative Assembly, ni vet gänget som har gjort några av tidernas bästa strategispel i sin Total War-serie. Förändringen de vill få igenom är hur man utvecklar ett strategispel på konsol. Med tanke på förmågan som finns i Creative Assembly, kan en ofta befläckad genre på konsol kanske få riktig upprättelse, en gång för alla.

Bakgrunden till Stormrise är den konstant populära apokalypsen. I sitt högmod över att tro att människorna stod över allt annat, visade ödet att så inte var fallet. En handfull katastrofer och ett par stora skopor misär senare och saker och ting måste förändra sig. Den spillra som fortfarande har tillgång till teknologi gör likt björnen om vintern och går helt sonika i ide för att sova sig igenom problemen. Dessa går under namnet The Echelon.

De som inte hade samma möjlighet blev kvarlämnade åt sitt öde, lämnade att dö. Men som sig brukligt fann naturen en väg ut för dessa individer. De anpassade sig för att överleva de sura situationer som de tvingades utstå och som resultat har vissa blivit mindre mänskliga. Mutationer och förbättringar till sina kroppar är inget ovanligt, men vad gäller teknologi är de mer primitiva och råbarkade än de mer avancerade gossarna i The Echelon. Denna stam-lika formation av mutanter och överlevande går under namnet Sai.

En vacker dag kravlar The Echelon ut ur sitt gömställe och tillsammans börjar de med Sai att återkonstruera civilisationen som de en gång delade. Detta går inte helt enligt planerat. Sai har på något konstigt vis olika åsikter än The Echelon i många frågor och slitningar och meningsskiljaktigheter går till slut så långt att ett fullfjädrat inbördeskrig utbryter mellan de två faktionerna. Det är här som du som spelare kliver in och tar kontroll över en av sidorna och ska leda antingen Sai som lämnades till sitt öde, eller The Echelon som gömde sig undan ett dystert öde.

Detta är en annons:

En av anledningarna till att realtidsstrategi inte fungerar på konsol är i de allra flesta fall spelkontrollen. Detta vill Creative Assembly ändra på och därför har teamet i Australien enligt rapport jobbat i lite styvt tre år på att förfina en alldeles underbar spelkontroll för den PC-fokuserade strategigenren. Kontrollsystemet kallas Frontline Command och innebär helt enkelt att man hoppar mellan sina olika enheter på fältet och ger order både till den aktuella enheten som andra enheter med lätthet.

Ett ryck i en analogspak cyklar valet och kameravinkeln mellan de olika enheter man har på fältet och det de kan se, kan man själv som spelare se. För att flytta runt sina enheter ska det finnas ett system för att klicka och dra runt dem, ett system som påstås vara genrens framtid. Utan att ha testat det själv kan jag dock inte påstå att jag är helt övertygad. Om det är något team som ska kunna fixa en riktigt bra spelkontroll även på konsol, torde det väl ändå vara Creative Assembly.

Ett annat element som Creative Assembly kommer att introducera i Stormrise är möjligheten att utnyttja slagfältet i tre dimensioner. Sitter dina krypskyttar i en brun hålighet i marken? Skicka upp dem i en gammal urblåst skyskrapa och helt plötsligt får du helt nya möjligheter. Är dina trupper fastmålade i ett hörn och under tung eldgivning? Flankera över hustaken och sprid effektiv tak-död över dina fiender. Spelet utspelar sig inte bara på marken, utan även under jord, ovan mark och man måste helt enkelt tänka i en dimension till för att ha en chans. Självklart kommer detta att nyttjas fullt vad gäller uppbyggnad av uppdrag och vi ser fram emot nya sätt att utföra anfall mot våra fiender.

Skillnaderna mellan sidorna är många. Medan The Echelon förlitar sig på stridsflyg, högteknologiska höghastighet-högskade-vapen, tunga stridsvagnar, gående mecha-maskiner och annat som kan perforera en medelstor innerstad på två minuter, har Sai helt andra resurser. Även om granater och automatkarbiner återfinns även här, har Sai även fördelen av att kunna använda sig av gigantiska muterade monster som kan platta till de mest avancerade och sturska Echelon-enheter.

Detta är en annons:

Grafiskt sett kan man ibland faktiskt tro att det är ett actionspel med kameran placerad i skallen eller ovanför axeln på spelaren, men det rör sig faktiskt om ett strategispel. Visuellt verkar Creative Assembly lyckas otroligt bra och såväl detaljer som miljöer och effekter ser på förhand mycket lovande. Huruvida Creative Assembly verkligen kan överföra realtidsstrategigenren till konsol på ett värdigt och praktiskt sätt återstår att se. Det är en tung uppgift och jag är hälsosamt skeptisk tills jag lagt mina ludna labbar på ett testexemplar och upplevt det själv. Men om någon ska lyckas vågar jag påstå att Creative Assembly kommer att göra det.

Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
Stormrise
HQ

Relaterade texter

StormriseScore

Stormrise

RECENSION. Skrivet av Daniel Steinholtz

Postapokalyps och jämnbrun grafik i The Creative Assemblys efterlängtade konsolspel. Steinmann har betygsatt!



Loading next content