hårdvarurecensioner

Streamplify Cam Pro

Conny har beundrat sitt fagra anlete i krispig 4K och är beredd att lämna ett omdöme på pro-versionen av Streamplifys webbkamera...

När Petter recenserade Streamplifys streaming-paket var han väldigt nöjd med paketet överlag, men dess medföljande kamera lämnade lite att önska. Som produktnamnet antyder är detta alltså Pro-versionen av Streamplifys sådana och det handlar allra främst om att det är en kamera med 4k-upplösning. Jag har provat den en del nu med framförallt Discord och OBS-programmet. Detaljgranskat det som kan tänkas vara av vikt och är överlag ganska nöjd.

Vi börjar med designen. Kameran kör på en avlång design och jag tycker den fungerar bra. De runda formerna hjälper till att mjuka upp själva avtrycket den annars kan göra i ens setup. Kameran har ett magnetiskt fäste så om din skärm har en magnetisk yta (eller du fäster en liten bit av magnetisk tejp) så är det otroligt simpelt att få den att sitta bra på plats. Du kan även justera själva kameran en aning så den kan lutas och vridas även när den sitter på plats. Dock kräver denna process lite kraft och det blir enkelt att man flyttar kameran ur sin position. Om du inte har en magnetisk yta är det enkelt att få kameran på plats ändå på ett klassiskt vis med en liten kant längst fram och böjbart fäste. En liten ring lyser när kameran är aktiverad i ett svagt ljus.

Streamplify CAM Pro
Jag gillar den runda designen och även om kameran i sig är ganska stor i bredden så gör den inget klumpigt avtryck när man placerar den på sin monitor.

Det mest noterbara är att du kan vrida ner ett skydd över linsen för att vara säker på att ingen spionerar på dig. Detta stänger även av kamerans inbyggda mikrofon. Det följer med två sådana här skydd för linsen, ett i svart för ett mer enhetligt utseende och ett i silver. Med en magnet sitter detta väl på plats och fälls ner smidigt. På sidan har kameran även en liten touch-knapp som aktiverar en digital zoom i den steg. Dock fungerar detta bara i 720p eller lägre upplösning.

Här kan jag väl direkt känna att man missat lite. Framförallt eftersom 720p-upplösningen är märkbart sämre än de högre. Jag gillar funktionen att smidigt kunna zooma närmare med ett litet lätt tryck, och jag förstår att det kanske inte kan ske i 4K. Men varför inte i 1080? I exempelvis Discord spelar det kanske ingen roll men frågan är hur mycket man ens vill eller kan tänkas behöva zooma där. När man streamar kan det ju dock vara ett snabbt vis att beskära bilden, men det känns märkligt att behöva ändra upplösning till 720p för att göra detta. Eftersom kameran inte har någon egen programvara så får man helt enkelt göra det i exempelvis OBS eller annat streaming-program och ja... Det känns bara märkligt när funktionen i sig finns och är placerad på ett smidigt vis.

Streamplify CAM Pro
En enstaka USB-C ingång på baksidan är givetvis allt som krävs.

Det här med ingen egen programvara kände jag kanske inte något enormt behov av. Men det hade givetvis varit fint att kunna justera bilden efter ens egna preferenser i ett program, så att det blir en standardinställning, istället för att behöva göra det enskilt där man nu använder den.

När kameran väl testas upptäcker jag att bilden, framförallt i 4K, är väldigt klar och fin. Den högsta upplösningen är begränsad till 30 bildrutor medan 1080 kan köra 60. Så det känns som ett enkelt val att dra ner den för att få dessa dubbla bildrutor. Kameran hanterar snabba rörelser helt okej, inte jättebra men så länge man inte rör sig eller viftar som en galning så ser det naturligt och följsamt ut. Det breda perspektivet på 105-grader är också uppskattat ifall man vill visa mer av sin bakgrund, annars är det ju bara i exempelvis OBS att justera utsnittet lite.

Gällande saker som ljus, färg och exponering så är jag lite tudelad till det resultatet som den 8.5 Megapixel-sensorn levererar. Men först; sitter du framför datorn med bra belysning så är bilden absolut väldigt bra. Det är först med lite närmare granskning som man upptäcker lite nackdelar. Bra belysning för att slippa en märkbar grynighet är ett måste, men detta skulle jag hävda gäller alla webbkameror oavsett prisklass. Kamerans autofokus är inget större problem så länge du har din "fasta" plats men när man för kameran eller ansiktet närmare är den stundtals lite velig. Som sagt, i ett normalt stillastående utsnitt fungerar den helt fint dock. Samma gäller kamerans exponering som kan skifta lite, och om man provar att exempelvis rikta kameran mot en blå himmel med mycket ljus ute är allt ganska kraftigt överexponerat.

Streamplify CAM Pro
Det följer även med ett litet stativ och ett extra linsskydd i svart.

Jag skulle dock säga att mycket av sådant här är lite överkurs gällande granskningen. Fäster jag den på skärmen och har ett bra ljus på mig och sitter framför datorn såsom man gör vid streaming eller samtal, så bjuds man på en fin och klar bild. Kamerans inbyggda mikrofoner är också helt okej, men samtidigt; vem använder de? Men möjligheten till ett okej ljud finns där åtminstone vid en kris ifall inget annat finns att tillgå eller fungerar.

Jag uppskattar verkligen när saker är plug-and-play och oavsett ifall jag drar igång Discord eller OBS så dyker kameran upp snabbt utan krångel. För lite över tusenlappen får man en 4K-kamera som levererar en fin klar bild så länge man inte utsätter den för något annat än den egentligen är menad för. Det gör såklart kameran till något väldigt prisvärt och saker som dess bra design och det magnetiska fästet är alla saker som känns som riktigt bra plus.

7 / 10
+
Bra design, smart magnetiskt fäste och linsskydd, krispig bild i 4K, väldigt prisvärd