Svenska
Gamereactor
recensioner
Super Lucky's Tale

Super Lucky's Tale

Kan en plattformsnykomling konkurrera med 80- och 90-talets etablerade genrekungar? Nej, men Lisa har haft kul konstant sedan Super Lucky's Tale åkte in i skivläsaren...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det var under Microsofts E3-mässa den där röda, fluffiga svansen dök upp och fick många av oss Rare-fans att tappa andan. Var det dags för den sedan länge begravda, vulgära räven Conker att återupplivas? Formatexklusiviteten stämde ju trots allt överens med ett sådant önskeprojekt. När hela räven syntes stod det dock klart att storföretaget inte öppnat likkistan riktigt än, ett annat rött, fluffigt djur syntes istället i bild. Ett rejält mycket kramgoare, snällare sådant. Suckar kunde höras när filuren uppenbarade sig men är det verkligen en karaktär, och i sin tur, ett spel värt att sucka åt?

Super Lucky's Tale
Välkommen till världens mest färgglada (med extra betoning på glada) spelvärld.

Det är tufft att etablera en helt ny spelserie i en av de mest 80- och 90-talslsdominerade genrerna, så när en studio gör ett ärligt försök att konkurrera med giganter vi minns genom ett nostalgiskt filter är det värt att kika närmare på. Oculus Rift-liret Lucky's Tale fick ett relativt varmt mottagande trots det nischade formatet när liret släpptes förra året, och nu är det alltså dags att vidareutveckla konceptet. Den här gången utan VR-tvång, dessutom.

Detta är en annons:

Playful Corps Super Lucky's Tale har inte samma förutsättningar som de stora plattformsserierna har, Lucky kommer inte att få någon villkorslös kärlek, ingen kommer att bortse från några problem och liret kommer samtidigt att stå som pytteliten konkurrent till spelserier som etablerats sedan åttiotalet. Dessutom släpps det nästan samtidigt som det mycket underhållande Super Mario Odyssey. Ett tufft uppdrag i sig självt för en relativ nykomling, skulle jag vilja påstå. Ett andra påstående är att Super Lucky's Tale faktiskt klarar sig ganska bra.

Super Lucky's Tale
Lucky's rävsyster hjälper till från ett säkert avstånd och ger spelaren fiffiga tips i skojiga konversationer.

Super Lucky's Tale tar sin början mitt i en intrig mellan de glada bokväktarna och den arga, genomonda kissekatten Jinx och hans Kitty Litter-gäng. Jinx och hans kumpaner vill desperat ha boken "Book of Ages" som vår protagonistduo vaktar med sina rävliv och väktarna vägrar ge ifrån sig skatten. Helt plötsligt öppnar sig boken och sväljer både kattgänget och stackars Lucky som offrar sig för att rädda sin syster från... vad som nu väntar inuti boken. Så, vad är det som händer däri egentligen?

Spelaren välkomnas av en otroligt inbjudande, färgglad och färgstark värld fylld till brädden av charmiga varelser att tala med, luriga fiender att handskas med, mynt och prylar att samla och banor att klara. De som är fans av gamla härliga 3D-plattformslir som Banjo-Kazooie och Conker's Bad Fur Day kommer att känna sig som hemma här, för den retrodoftande värmen är riktigt påtaglig, även om liret inte är lika vuxet som de tidigare nämnda storliren. Spelvärlden är uppdelad i flera olika hubbvärldar som, utöver diverse samlarobjekt, huserar ett gäng olika banor som ska klaras.

Detta är en annons:
Super Lucky's Tale
Runt om i världen finns ett gäng olika pussel att lösa med skojiga priser efter avklarat uppdrag.

Ditt uppdrag, som den peppiga lilla räven är att hoppa, slå och klura dig tillbaka till din kära syster genom att ta dig förbi alla Kitty Litters gängmedlemmar. För att klå dessa krävs att du klarar alla hubbvärldars banor och bosstrider, en för varje kattelaking. Banorna ser alla rejält olika ut, vissa spelas som 2D-plattformslir och osar Donkey Kong-vibbar medan andra mer påminner om Nintendos färgglada 3D-saga Super Mario 3D World och det är lätt konstaterat att denna miljövariation hjälper spelet från att bli enformigt. Varje steg är ett steg mot nya äventyr och det är svårt att lägga ifrån sig kontrollen när man väl kommit igång.

På alla banor (även i hubbvärldarna) finns prylar att samla och små hemliga uppdrag att lösa. Kosing och hjärtan som återställer hälsopoäng när du tagit skada är resurserna det finns mest av, medan bokstäver (à la Donkey Kong som stavar Lucky efter det att alla tagits på banan) och fyrklövrar är sparsamt utspridda. De sistnämnda låter dig låsa upp nya banor att spela på och samlas antingen in genom att klara uppdrag, som belöning i slutet av en bosstrid, i en hemlig utmaningsnivå eller klurigt gömd i någon dold vrå.

Super Lucky's Tale
Dessa är inte helt lätta att hitta alla gånger, lyckligtvis är Super Lucky's Tale så roligt att du kommer vilja spela om det.

Utöver kattstrider finns en mängd olika vänner och fiendetyper på varje bana, flertalet gestaltas på sätt som ackompanjerar banans tema. Arga lökar, tjuriga bin, larviga larver och ruggiga gastar - Lucky måste besegra dem allihop. Många av dessa ser riktigt tuffa ut, men turligt nog så har Lucky några ess i rockärmen, killen är ingen mesig räv.

Han rör sig med spelarens rörelser på vänster styrspak, tittar sig omkring med höger, kan dra iväg en virvlande spark med X, hoppa med A samt gräva ner sig under marken för att sedan (bokstavligen) skrämma livet ur sina motståndare när de får smaka på rävben i baken. Alla kommandon är lätta att förstå och Lucky är riktigt lätt att manövrera. Han har även en tyngd i plattformandet som inte gör rörelserna för överdrivna, vilket gör att det är lättare att ta sig dit man vill utan att falla ner i avgrunder allt för ofta.

Super Lucky's Tale
Inspiration hittas från spel som Super Mario 64, Banjo-Kazooie, Super Mario 3D World och Donkey Kong Country.

Grafiken är otroligt färgglad, som tidigare nämnt, och karaktärsdesignen är verkligen härlig att titta på samt tar en snabbt tillbaka till Nintendo 64-eran. Tyvärr saknar jag möjlighet att mäta upp om det verkligen stämmer, men enligt uppgift är det dessutom ett av de spel som körs i äkta 4K och silkeslena 60 bilder per sekund om du har en Xbox One X. Knivskarpt är det hur som helst, och denna design samt banornas härliga variation gifter sig bra med plattformandet och lirets faktiska spelbarhet.

Tyvärr har jag stött på lite buggar och spelet har kraschat för mig mer än en gång. Visst fixas det säkert med en patch, men det är såklart frustrerande. Sett till svårighetsgrad är Super Lucky's Tale annars rättvist, inte för lätt och inte för svårt. Utmaningen sitter i dina egna misstag ofta måste du spela taktiskt för att ta dig ur banan med livet i behåll. Tre hjärtan utgör livmätaren och tar du tre smällar får du börja om. Ännu en gång bör fans av de äldre liren i genren känna sig som hemma.

Super Lucky's Tale
Dör du i spelets hubbvärldar måste du starta om från början, även om du gjort saker. Sådant är aldrig roligt.

Värt att nämna är det faktum att Playful Corp är en pytteliten indiestudio, så snacka om bedrift att de lyckats skapa ett såpass charmigt, retrodoftande 3D-plattformslir som Super Lucky's Tale. Det här är ett otroligt roligt lir som bjuder på åtskilliga timmars underhållning med högt omspelningsvärde, och är absolut värt att kika närmare på om du är ett plattformsfan. Playful Corp förtjänar verkligen sin egna passionerade fanskara och förhoppningsvis kan det här spelet bli något dagens kids kan se tillbaka på med samma värme som vi minns klassikerna från förr.

HQ
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Riktigt charmig design, mycket innehåll, flyter spelmässigt på bra, intuitiv spelkontroll, bitvis svår men rättvis svårighetsgrad, fantastiska karaktärer, kul för alla åldrar, bra fiende- och miljövariation
-
Ett par irriterande buggar, underliga checkpoints
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Petter Hegevall
Jag ska vara jobbigt ärlig här. Jag förstår nämligen inte riktigt vad Lisa ser i det här spelet. För även om designen är charmigt gammaldags och Lucky en mycket mysig liten plattformsfilur, är Super Lucky's Tale en riktigt axelryckning. Mekaniken är inte ens nära på lika tight som i exempelvis Super Mario Odyssey, spelvärlden är mindre lockande och buggarna betydligt fler. Det är dessutom larvigt enkelt men det tänker jag (egentligen) inte gnälla över eftersom detta är ett renodlat barnspel. Men ja, väldigt mediokert - enligt mig. 5/10

Relaterade texter

Super Lucky's TaleScore

Super Lucky's Tale

RECENSION. Skrivet av Lisa Dahlgren

Kan en plattformsnykomling konkurrera med 80- och 90-talets etablerade genrekungar? Nej, men Lisa har haft kul konstant sedan Super Lucky's Tale åkte in i skivläsaren...



Loading next content