Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Super Mario Bros Wonder

Super Mario Bros Wonder

Redaktör Mäki har trevligt nog fått tjuvstarta med det kommande Super Mario Bros Wonder och berättar nu hur lovande Marios kommande äventyr är...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Är det äntligen dags för ett nytt 3D-äventyr med Mario alltså?
Nej, det dröjer sannolikt till nästa Nintendo-konsol, men det vi väl får är ett slags andlig uppföljare till New Super Mario Bros-spelen och det är ju inte det sämsta. Det vankas alltså pannkaksplatt plattformshoppande, om än med så kallade 2,5D-grafik, det vill säga polygoner istället för pixlar. Som vanligt finns en hel värld att utforska med massor av hemligheter både längs banorna och på själva kartan. Det lönar sig alltså att leta noga och du behöver heller inte göra det själv eftersom det finns co-op för upp till fyra spelare med massor av karaktärer - såsom Luigi, Peach, Toad, Yoshi och han den där Mario - att välja bland.

Super Mario Bros WonderSuper Mario Bros Wonder
Flaggstångshoppandet är tillbaka och är lika underhållande som någonsin förr.

Aha, men då ska jag spela Luigi, att hoppa högt är bäst!
De allra flesta karaktärerna är faktiskt helt identiska, så det är inga skillnader som de vi hittade i Super Mario Bros 2 och otaliga andra Mario-äventyr efter det. Det finns dock två undantag, nämligen Yoshi och Nabbit som båda fungerar som ett slags Easy Mode och inte tar skada av fiender - men heller inte kan använda kraftbonusar på samma sätt. Eftersom en död spelare kan komma tillbaka genom att låta sitt spöke vidröra en av de andra spelarna, är det guld värt med en Yoshi i gruppen som ju undantaget när han ramlar ner i hål kommer finnas redo att liva upp medspelare. Spontant kan det bli ganska hektiskt med fyra karaktärer på samma skärm, där spelare ett styr hastigheten och riktningen på scrollandet, men det fungerar spontant väl, även om jag rekommenderar er att välja figurer med distinkt olika färger.

Super Mario Bros WonderSuper Mario Bros WonderSuper Mario Bros Wonder
Att spela som elefant tillför mindre spelmässigt än jag hoppats på, men det finns betydligt mer saker som skakar om förutsättningarna.
Detta är en annons:

På en av bilderna ser det ut som att Mario har... snabel?
Japp, det finns gott om nya spelmässiga nyheter i Super Mario Bros Wonder och den som lyfts fram mest är elefanten. Ironiskt nog är det också den största (och enda) besvikelsen i spelet efter några få spelade timmar, då den helt enkelt spelar väldigt lite roll och känns rätt menlös (annat än att Daisy som elefant är otroligt söt). Det är en marginell bagatell spelmässigt som gör det möjligt att bära med sig lite vatten och det används inte särskilt väl under spelets första världar. Kanske blir det bättre längre fram, men det känns som att Nintendo letat efter ett nytt djur Mario kan förvandla sig till, men inte riktigt vetat vad de sedan skulle göra av det - till skillnad från de grodor, pantrar, tvättbjörnar och liknande han kunnat bli tidigare. De goda nyheterna är dock att det även finns badges att samla på som ger dig olika egenskaper och dessa förändrar desto mer av spelbarheten, och det finns även några riktigt spektakulära power-ups fansen kommer älska.

Super Mario Bros WonderSuper Mario Bros Wonder
Det bjuds på flera nya typer av fiender, men även nya varianter på gamla bekanta i ett äventyr som är bland de vansinnigare vi sett i Mario-sammanhang.

Men är detta gjort främst för barn eller hårdkokta Mario-veteraner?
Precis som brukligt med Mario-spelen är Nintendo mästare på att skapa något för alla. Att ta sig igenom banorna, i synnerhet med Yoshi, är inte särskilt svårt. Vill du däremot hitta alla hemligheter så gäller det att ha rejält med tålamod och tungan rätt i mun. Redan tidigt blir det utmanande på flera ställen och ovan nämnda badges gör att du kan spela om banorna med väldigt olika egenskaper och på så sätt komma åt nya delar du tidigare bara kunnat ana fanns där. Det skapar både variation samt en rejäl hållbarhet eftersom banorna tål att spelas om flera gånger. Vissa banor har rekommendationer av vilken badge du bör ha (du får alltid välja innan varje bana), men inte alla, och det är dock något jag önskar hade funnits.

Men känns det inte lite gammalt då med tanke på Switch ålder?
Inte alls faktiskt. Sin vana trogen trollar Nintendo med vad de har till buds och bjuder på ett spel som är så läckert att det för tankarna till dyre, renderade filmer. Allt från animationer till design och annat håller absolut toppklass utan några som helst skavanker i grafiken. Genomarbetat och snyggt helt enkelt. Däremot är jag inte helt imponerad av musiken ännu. Den är förvisso aldrig dålig - långt ifrån faktiskt - men efter att ha klarat ett 30-tal banor kommer jag inte ihåg en enda melodi, och så brukar det inte vara under Marios äventyr. Men det kan mycket väl växa på mig såklart och jag återkommer med en fullständig recension närmare premiären.

Detta är en annons:
Super Mario Bros WonderSuper Mario Bros Wonder
Det dräller av hemligheter längs banorna och att hitta och framför allt lyckas ta alla är skoningslöst svårt.

Relaterade texter

Super Mario Bros WonderScore

Super Mario Bros Wonder

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Flera av Marios tvådimensionella äventyr brukar betrakta som några av tidernas bästa spel. Har Nintendo lyckats skapa magi med konceptet igen?



Loading next content