
Super Mario Maker var och är utan tvekan ett av de bästa spelen till Wii U och lät spelarna axla rollen som självaste Shigeru Miyamoto genom att snickra ihop egna Super Mario-banor. Resultatet blev en stor framgång och servrarna fylldes snabbt med fascinerande, och i många fall svåra, Super Mario-skapelser till världar. Nu har Nintendo omarbetat sitt mästerverk för att passa det handhållna formatet och släppt en bärbar version till sin framgångsrika Nintendo 3DS-enhet. Ett framgångsrecept för en trevlig resa.
Super Mario Maker for Nintendo 3DS är i grund och botten samma spel som tidigare, men lite nytt har förekommit medan annat försvunnit. Nästan alla verktyg som fanns att tillgå i Wii U-versionen finns även med i den portabla varianten. Direkt i inledningen presenteras alla funktioner via interaktiva videoklipp och till skillnad från Wii U-versionen (som hade en guide helt separat från grundspelet) hålls introduktionen av den bisarra duvan Mr. Yamamura. Beslutet att inkludera dessa interaktiva övningar beror på att Nintendo gärna vill att Super Mario Maker for Nintendo 3DS ska passa spelare i alla åldrar, oavsett om de är barn, oerfarna eller veteraner. Ett enkelt och smidigt sätt att snabbt lära sig alla funktioner och kanske den enskilt viktigaste skillnaden om vi jämför med den förra versionen.
En annan grej som inte fanns att tillgå i Wii U-versionen är det nya utmaningsläget, så kallat Super Mario Challenge. Här får vi ta oss igenom 18 fantastiska världar för att slutligen rädda prinsessan Peach från den elaka Bowser. För att klara en nivå måste du uppnå ett specifikt mål och det kan röra sig om att du måste klara en nivå under en viss tid, eller ta dig till målet som eld-Mario. Varje gång du slutför ett uppdrag så vinner du inte bara en medalj, utan låser också upp ett sekundärt mål. Det här spelläget är ett briljant nytillskott som är väl lämpat för den bärbara enheten.
Precis som i Wii U-versionen har Super Mario Maker for Nintendo 3DS ett 100 Mario Challenge-läge, och det fungerar precis som sin motsvarighet på den stationära konsolen. I Nintendo 3DS-versionen kan du dessutom spela banor som har skapats och laddats upp till Wii U-servrarna, och även om det därmed redan finns extremt mycket innehåll att tillgå så kommer alla Wii U-banor inte vara kompatibla med Nintendo 3DS. Det beror främst på att vissa banor är överdrivet rika på detaljer och kan således inte spelas på den handhållna Nintendo-enheten.
En av de sämre aspekterna är att spelarna inte alls kan dela med sig av sina skapelser direkt på servrarna, utan endast lokalt och via Street Pass-funktionen. Den här gången kan dock du också dela med dig av dina ofärdiga banor lokalt och på så sätt kan du och en vän snickra färdigt banan tillsammans. En perfekt funktion om du skulle känna att din kreativa förmåga har tagit slut och vill ta hjälp av en polare för att slutföra din plattformskreation. Hur är det man brukar säga? Fler hjärnor tänker bättre än en...
Kärnan i Super Mario Maker är naturligtvis skapandet av nivåer och inga särskilda förändringar har skett gentemot Wii U-versionen. Den enda minimala skillnaden är att ungefär hälften av verktygen finns med redan från start, medan den andra halvan låses upp genom att övervinna utmaningar i det nya Super Mario Challenge-läget. I Wii U-versionen var du tvungen att bygga med ett verktyg i minst fem minuter för att få tillgång till nästa - vilket släpptes dagen därpå. Nintendo 3DS-versionen har verkligen förbättrats på den punkten, och det känns mycket trevligare att låsa upp nya föremål genom att känna att man faktiskt presterar något av värde.
Har du inte spelat spelet tidigare så kan jag förklara lite snabbt att Super Mario Maker inte är vilket Super Mario Bros-äventyr som helst, utan ett spel där det istället är du som står i centrum. Här får du chansen att kasta ihop något riktigt kreativt, och på så sätt försöka göra det så svårt som möjligt för dina vänner att klara av utmaningen. Till ditt förfogande har du en drös med föremål och fiender från Mario-universumet och du kan var som helst placera ut dina prylar och när du väl är klar kan du också prova på din egna skapelse. (för en heltäckande sammanfattning rekommenderar vi att du läser Wii U-recensionen på denna länk.)
Om vi drar en liknelse med det förra spelet så har Nintendo 3DS-versionen både för- och nackdelar. Jag gillar det nya Super Mario Challenge-läget som är perfekt anpassat för Nintendo 3DS-formatet och jag kan spendera flera timmar på olika utmaningar utan att känna det minsta trötthetstecken. Dessutom är Super Mario Maker ett perfekt spel att plocka med på resande fot eftersom det inte finns några begränsningar och att spelet hela tiden känns fräscht och varierande. Däremot är onlinefunktionerna klart sämre än tidigare på grund av att det varken går att söka eller lägga upp banor online, vilket är synd med tanke på att det var just det som var en stor anledning till varför jag belönade Super Mario Maker till Wii U med en fullpoängare.
Super Mario Maker står sig fortfarande som ett rejält mästerverk men Nintendo 3DS-versionen är en aningen försämrad variant gentemot det förra spelet, och det beror främst på det lite halvdystra onlineläget. Annars är det här i princip samma spel och har du inte hunnit avnjuta Super Mario Maker ännu så har du ett ypperligt tillfälle att göra det nu. Super Mario Maker är inte bara beroendeframkallande, utan det bjussar också på härliga retroreferenser blandat med ren och skär underhållning.