
Låt mig börja på ett lite annorlunda sätt än där vi vanligtvis börjar våra recensioner. Föreställ dig att du, som en liten spelutvecklare, arbetat länge med ditt nya spel och att det har potential att bli riktigt bra underhållning. Du har en fantastisk idé. Men du släpper spelet utan en grundläggande funktion - och avsaknaden av den funktionen innebär att spelet blir ospelbart för en stor del av dina potentiella kunder.
Jag kanske låter hård, men att publicera ett spel ur förstapersonsvy utan möjlighet att ändra på kameran är enligt min mening en dödssynd. Jag spelar alltid med en inverterad Y-axel, men det var inte möjligt i Teardown, så ungefär hälften av min tid med spelet tillbringades med att titta ner på marken eller upp mot himlen. Om det inte var mitt jobb att recensera spel skulle jag ha lagt ner det här spelet omedelbart för att vänta på en uppdatering som inkluderade den saknade funktionen.
Så ja, detta har irriterat mig mycket - och nu har jag fått det ur mitt system. Låt mig säga att resten av Teardown är ganska bra - vilket gör den saknade funktionen ännu mer irriterande. Okej, jag släpper det nu. Jag lovar.
Teardown är ett av de spel som kretsar kring en enda bra idé; i det här fallet helt förstörbara miljöer. Den idén är vad du bygger ett spel kring. Så det finns mycket förstörelse i Teardown, om än ofta med ett strategiskt syfte. Jag hade förväntat mig att detta skulle vara en öppen sandlåda i Minecraft-stil, och det är det också, men ganska överraskande innehåller det också en kampanj med inte mindre än 40 uppdrag där du skickas ut på olika uppdrag, där total förstörelse naturligtvis står i centrum.
I det första uppdraget får du i uppgift att höja nivån på ett litet hus. Från början är du utrustad med en stor hammare, en brandsläckare och en sprayburk. Du kan välja att slå på huset med din hammare och så småningom riva det. Du kan också välja att kasta in några gasflaskor i huset så att det exploderar, eller gå till byggarbetsplatsen bredvid, hämta en bulldozer och köra den genom huset några gånger och göra jobbet på det hårda sättet.
Senare måste ett semesterhus vid slutet av en pir slås sönder för att göra plats för en rik mans stora yacht och bevis på husets existens måste tas bort genom att kasta några kassaskåp i vattnet. Återigen kan du välja att ta bort semesterhuset på det tråkiga sättet, eller ta en fiskebåt från den närliggande hamnen och segla den direkt in i huset. Ja, det finns ett extra hus eller två, men det är så det går till, tydligen.
Uppdragen du skickas på är oftast inte helt lagliga och som en följd kan du snabbt få polisen på dig om du inte är försiktig. Därför kräver många av uppdragen mycket planering så att du kan slutföra din uppgift och sedan fly innan polisen dyker upp en-två minuter efter att larmet gått. Det är en ganska trevlig kampanj som är mer än bara tanklös förstörelse - det finns faktiskt ett strategiskt element också.
Förutom kampanjen finns det ett sandbox-läge där du kan leka runt på de banor du har öppnat i kampanjen (eller alla om du har valt att göra dem omedelbart tillgängliga via spelets menyer) utan att oroa dig för poliser, resurser eller tidsbegränsningar. Du kan prova alla spelets många olika fordon och verktyg på det här sättet, allt från lastbilar och olika byggmaskiner och olika fartyg till verktyg som din trogna hammare till eldkastare och hagelgevär.
Slutligen finns det Challenges som är en serie olika utmaningar där du till exempel måste förstöra så mycket som möjligt på 60 sekunder, och även här är det bra att planera hur du ska göra det. Vad sägs om att sätta eld på en lastbil och köra in den i de två tankbilar som du tidigare har placerat bredvid några stora gastankar? Det finns gott om möjligheter att skapa enorma explosioner i Teardown och du kommer till och med bli belönad för det.
PC-versionen av Teardown har funnits ute ett tag och den här versionen stöder mods samt att användare kan skapa sina egna banor. Denna del är inte tillgänglig till konsol, men Tuxedo Labs undersöker hur konsolspelare ska kunna komma åt det användarskapade innehållet från PC. Tills detta är löst kommer fler expansionspaket med PC-genererade banor släppas och det första paketet, Mod Pack 1, finns redan tillgängligt för gratis nedladdning.
Teardown är bra, gedigen underhållning. Det finns mycket frihet att förstöra saker som du vill, och det är ganska imponerande hur mycket du kan förstöra. Grafiken är gjord med voxel-teknik, som egentligen är 3D-pixlar, en teknik som har funnits i många år men som aldrig riktigt har använts på bred front. Det är lite som Minecraft, men det ser mer raffinerat ut.
Playstation 5- och Xbox Series X-versionerna har ett Performance Mode som erbjuder en upplösning på 1920x1080 med upp till 120 bilder per sekund, samt ett Quality Mode i 2880x1620 med upp till 60 bilder per sekund. Series S har en enda inställning som körs i 1440x810 upp till 60 bilder per sekund. Jag testade spelet till PlayStation 5 och upplevde ibland kraftiga hackningar i Performance-läget när det var stora explosioner på skärmen. Det hände inte ofta, men det var märkbart när det gjorde det.
Teardown är ett härligt kaotiskt litet spel med en överraskande öppen och expansiv kampanj, en öppen sandlåda av förstörelse där spelarna kan löpa amok och göra vad de vill. Det är unikt på många sätt, men hålls tillbaka av de tekniska detaljerna och den grundläggande bristen på funktionalitet som nämndes i början.
Låt oss hoppas att Tuxedo Labs snart får ordning på de sista sakerna och uppdaterar spelet snabbt, för som det ser ut nu verkar det som om det borde haft lite mer tid i ugnen.