Svenska
Gamereactor
nyheter
Tekken 4

Tekken 4-utvecklingen var extremt påfrestande för Harada

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

​Katsuhiro Harada, även känd som Tekkens fader, har nyligen delat med sig av hur påfrestande det var att utveckla det fjärde spelet i serien, och hur han kritiserades för valet av den mörkare, mer realistiska tonen. Förändringar som för tiden togs emot med blandade reaktioner från fans och som också resulterade i ett av franchisens lägsta Metracritic-betyg.

HQ

I ett inlägg på sociala media berättar Harada om hur isolerad han kände sig under utvecklingen, och hur han helt saknade stöd, även internt. Han nämnde bland annat att stressen periodvis blev så intensiv att hans kroppshår föll av. Vilket gjorde att han valde att ta en kort paus från arbetet innan produktionen av Tekken 5 påbörjades.

Back then, I was absolutely bombarded with criticism — I didn't have a single ally. Not one. That's a well-known story inside the company.

I was under so much stress at the time that I developed a mysterious condition where all the hair on the right side of my body fell out — just the right side. Even the hair on my arms, eyebrows, and eyelashes disappeared.

Now, in the present day, the critics have all forgotten their complaints, and only those who want to praise the game remain. That's the only reason it's being treated like a masterpiece. For me, whether good or bad, this title remains a constant reminder and lesson to myself.

Trots all kritik blev Tekken 4 en stor framgång och för många är spelet en av seriens absoluta höjdpunkter, mycket tack vare dess särpräglade natur.

Vad tycker du om Tekken 4 och vilket spel i franchisen är din favorit?

Relaterade texter

Tekken 4Score

Tekken 4

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

I snart tio år har det stått mellan Segas Virtua Fighter och Namcos Tekken. Konkurrensen har tätnat och delat upp fansen i läger, nästan lika patriotiska som fotbollshulliganer.



Loading next content