Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Tekken 8

Tekken 8-kampanjen

Vi har tagit tillfället i akt att tjuvstarta med Tekken 8-kampanjen och även provat på andra spellägen och berättar nu om våra intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Redan när jag fick tillfället att prova på Tekken 8 i våras stod det klart att Katsuhiro Harada och hans team strävat efter en lite annorlunda känsla denna gång. Tempot är högre och systemet utformat för att du konstant ska gå till attack. Då fick jag dock endast spendera tid med multiplayer samt ett urval kämpar, nu har alla fighters presenterats och jag hade nyligen möjligheten att testa den mer eller mindre kompletta versionen och kunde således äntligen ge mig i kast med singleplayer.

Tekken 8
Kampanjen inleds med en brutal fight mellan Jin och Kazuya.

För det är trots allt så att det är väldigt få fightingspel har ett singleplayer ens värt namnet. De tre stora undantagen är generellt Mortal Kombat, Smash Bros och just Tekken. Sistnämnda brukar alltid bjuda på en komplett kampanj, och skryter rent av med den längsta sammanhängande storyn i spelvärlden (nästa år fyller serien 30 och storyn är sammanhängande), något som till och med gett ett Guinness-rekord.

Oftast handlar det om den milt sagt dysfunktionella familjen Mishima, där Kazuya och farsgubben Heihachi legat bakom de tongivande konflikterna. Sistnämnda har haft en förmåga att lika serietidningsvärldens skurkar aldrig dö på riktigt, men lagom till Tekken 8 tycks han faktiskt vara borta och fältet ligger nu fritt för Kazuya att ta över. Men riktigt så enkelt tycks det inte bli, för Jun och Jin Kazama är tillbaka för att försöka stoppa honom. Dessutom har vi mystiska nykomlingen Reina, som tycks ha något slags koppling till Heihachi. Att hon är viktig för storyn illustreras nästan övertydligt av det faktum att hon är placerad exakt i mitten av alla valbara karaktärer på den översta raden.

Detta är en annons:
Tekken 8Tekken 8
I Arcade Quest kan du värma upp och låsa upp massor av kosmetiska prylar.

Om Heihachi verkligen är död återstår såklart att se, men spelet tar åtminstone sin början med en episk strid, som du faktiskt själv kommer få prova på från och med den 14 december (Playstation 5) och den 21 december (PC och Xbox Series S/X) då ett demo släpps. Här försöker Jin stoppa sin farsa Kazuya från att bli en ond demon och välja samma väg som Heihachi gjorde. Det vore dock inte mycket till story om spelets bad-guy besegrades under det första kapitlet och utgången är att Jin får rejält med stryk, samt tycks förlora vissa av sina förmågor.

Att världen håller på att gå under är dock inget som hindrar utlysandet av en ny Tekken-turnering, där Kazuya såklart förväntas delta. Kampanjen hör naturligtvis i slutändan till ett fightingspel och det blir därför en hel del krystade replikskiften som slutar med att två personer måste slåss, men i genren är det fortfarande betydligt bättre än det mesta, även om jag inte kan uttala mig bortom de fyra första kapitlen. Något som slår mig är hur mycket bättre presentationen är denna gång, med riktigt välgjorda mellansekvenser och oväntat mycket dialog. Redan tidigt får vi även möta Reina, som har flera moves hämtade från familjen Mishima, något hon hävdar beror på att hon sett dem på internet...

Tekken 8Tekken 8
Självklart får du snickra en egen avatar.
Detta är en annons:

Mitt demo tog slut ungefär när saker och ting började hetta till efter en knapp timmes spelande. Klart är att det gav mersmak och visar på en ambitionsnivå att vara en av de utvecklare som fortsätter vara marknadsledande när det kommer till kampanjer i fightinggenren. Till detta kommer även att alla karaktärer har ett slags lättsammare minikampanj, vilka jag dock inte fick se, men det tycks tveklöst finnas enormt med innehåll för den som vill lira Tekken 8 ensam

Till detta kommer även annat som ett onlineläge med tillhörande hubbvärld och ett arkadmässigt spelläge kallat Arcade Quest där du som virtuell Tekken-spelare (du får designa dig själv online) ska slå dig fram genom japanska arkadhallar för att nå de stora mästerskapen. Det fungerar även som ett träningsläge där du undan för undan får ett grepp om de olika spelsystemen. Initialt är det låg svårighetsgrad, men det kommer såklart stegras, och innehåller även en rivalitet för att driva på något slags story. I detta spelläge låser du även kosmetiska föremål som du sedan kan använda till kämparna i andra spellägen.

Tekken 8Tekken 8
Tekken 8 är ilsnabbt och aggressivt - vilket varit målet för utvecklarna.

Till sist är Tekken Ball tillbaka igen. Det är ett slags lättsamt volleybollspel som spelas en mot en. Det debuterade i Tekken 3 och fanns även med i Tekken Tag Tournament 2 till Wii U, samt nu alltså även i Tekken 8. I princip handlar det om att stå på rätt ställe och leverera fina attacker mot en boll för att besegra din motståndare. Även om det inte är det djupaste läget (vissa karaktärer känns spontant betydligt bättre för ändamålet, men jag behöver många fler timmar för att våga slå fast detta med säkerhet) du lär vilja spela en hel kväll, så hann jag lira några matcher och kan konstatera att det definitivt är ett trevligt tillskott som gör att du lätt kan introducera Tekken 8 till folk som normalt inte begriper sig på genren.

Tekken 8
Som sig bör kan du skapa en detaljerad onlineavatar och presentation.

Tekken 8 släpps den 26 januari och avslutar då åtta otroliga fightingmånader då Street Fighter 6, Mortal Kombat 1 och alltså Tekken 8 släppts med bara några månaders intervaller. Hur bra detta blir i slutändan återstår att se, men klart är att för varje gång jag får prova på det har min hype ökat. Om det nya, intensiva stridssystemet levererar och kampanjen håller hela vägen - så har vi något alldeles extra att se fram emot.

Relaterade texter

Tekken 8Score

Tekken 8

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Soul Calibur får ursäkta, men Bandai Namcos allra främsta strykpåsar är nu tillbaka för att återigen banka varandra sönder och samman...

Tekken 8 är mäkta poppis på Steam

Tekken 8 är mäkta poppis på Steam

NYHET. Skrivet av Marcus Persson

Bandai Namcos slagsmålspåse går som tåget på Steam och har med lätthet sprungit om föregångaren i popularitet - med råge. I skrivande stund är spelarbasen närmare 50 000,...



Loading next content