Tennis On-Court

Tennis On-Court

Den ultimata tennis-simulatorn? Conny har dragit på sig sina träningsskor och gett sig ut på banan för att ta reda på detta...

Även om det finns vissa sporter jag tycker är otroligt tråkiga att kika på, så kan jag ändå oftast förstå den grundläggande tjusningen med dem och på något vis förstå varför de är populära. Jag är inget stort fan av tennis, alls, men den fysiska utmaningen och skickligheten går mig såklart inte förbi och när det nu då är dags att själv ge sig ut med ett racket i högsta hugg är just den fysiska biten det första som märks. Åtminstone lite grann. För efter de två första matcherna är det främst högerarmen som gör sig påmind om att den existerar och att jag svingat den mycket, och på märkliga vis. Men det är också just spelets återkoppling i mina svingar och hur det sedan påverkar bollen, som faktiskt är det första som imponerar. Tyvärr märks också den tråkiga atmosfären, ett antal buggar och de livlösa karaktärerna snabbt av vilket inte ger ett så bra första intryck trots att det ändå känns rätt roligt att spela. Allt det där hänger sedan kvar genom hela min upplevelse med spelet.

Tennis On-Court
På tennisplan fungerar faktiskt själva spelandet bra.

Efter att ha skapat min karaktär startar är det då dags för en första match. Man ger spelaren gott om inställningar och hjälpmedel, där hur man rör sig är en av dessa. Antingen kan man förflytta sig med styrspaken eller helt sonika låta spelet röra karaktären till en plats där man kan returnera slaget. Och det går även att använda teleportering för den som blir åksjuk av flytande rörelser i VR. Tyvärr lider det sistnämnda av en bugg gällande att serva, där det blir foul även om man slår en riktig sådan. Detta är dessutom bara en i raden av buggar jag stött på, där några är väldigt märkliga. Bland annat, om man träffar nätet precis vid kanten stannar hela spelet upp, du kan gå omkring och kika på de livlösa karaktärerna som fyller läktaren, se de stela bollkallarna på nära håll och när man går fram och nuddar bollen som ligger vid nätets kant börjar spelet fungera igen. Detta och några andra buggar känns lite som att de går hand i hand med hur oslipat spelet känns på flertalet andra punkter.

Vilket är synd, för fysiken fungerar som sagt bra. Att serva, slå tillbaka bollen och allting som har med själva spelandet att göra är faktiskt rätt välgjort. Det märks att tid lagts ner på att detta ska ha en verklig känsla. Sedan är det tyvärr som att man åsidosatt allting annat. Repriserna är fula och trista, sedda ur en enda vinkel med ryckiga karaktärer där grafikmotorn inte klarar av att överföra hur man rörde sig på ett följsamt vis. Trots att läktarna är fulla av folk, som hejar med en enda ryckig animation, är atmosfären platt och ljudbilden likaså. Även om jag förstår att man inte har en kommentator likt fotboll och hockey-spel eftersom man ser detta ur förstaperson så saknar jag något mer än en röst som hojtar "foul" och säger poängen bland den inspelade rösten. Nej, här hade behövts mer liv och atmosfär helt enkelt.

Tennis On-CourtTennis On-CourtTennis On-Court
Buggar när det singlas slant, usla repriser, livlös publik. Det finns mycket som förstör helhetsintrycket.

Bland spelets lägen finns här möjlighet att träna grundläggande funktioner, spela turnering (vilket är fyra helt identiska cuper med varierande svårighetsgrad), spela enstaka matcher och spela online. Problemet med framförallt turnering är att den där atmosfären som är så dålig gällande allt är lika frånvarande här och varje gång man ger sig ut på banan känns det bara sömnigt. Det där som lyfter det till något extra - en inramning, en atmosfär, det saknas hela tiden. Allting är så avskalat så det ibland känns som att det är lite av ett demo snarare än ett fullt färdigt spel.

Om det då är något Tennis On-Court ändå ska ha beröm för, och ändå gör upplevelsen under tiden man svingar sitt racket till en godkänd sådan, så är det just att bollens fysik och simuleringen i själva svingen är bra. Jag önskar så gärna att jag kunde rekommendera spelet när det här skälet ändå borde väga tungt, men det går inte när allting runt omkring är otroligt trist, fult och buggigt. Man skulle kunna argumentera för att om spelbarheten ändå är bra så borde det spela en större roll men det finns tyvärr alldeles för många saker som överskuggar det faktum och drar ner upplevelsen totalt.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+