Svenska
Gamereactor
recensioner
Test Drive Unlimited: Solar Crown

Test Drive Unlimited: Solar Crown

Efter många år är Test Drive-serien tillbaka med en Forza Horizon-utmanare. Man kan det ta upp racet och kanske till och med knipa förstaplatsen? Conny har svaret...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det har gått nästan tre månader sedan jag gjorde en förhandstitt på KT Racings racingspel och även ett år sedan jag recenserade The Crew Motorfest. Så, det har blivit ett antal timmar i på vägarna i denna typ av racingspel - något som också adderas av det skäl att jag under det gångna året också återvänt till senaste installationen av Forza Horizon. Det är väl lite där vi tar ett avstamp och kommer hamna i flertalet jämförelser; i spelet som mångt och mycket förde den här typen av racing framåt. Horizon-serien har varit något av en inkörsport för många spelare, inklusive undertecknad och fått fina omdömen med varje ny del. Det är således såklart inte så konstigt att utvecklare vill göra sin egen version och även om man inte kommer ifrån vissa grundläggande saker så lyckas ändå Solar Crown skapa lite av en egen identitet.

Test Drive Unlimited: Solar Crown
Man kan besöka massvis olika bilhandlare för att skaffa sig en riktig drömbil.

Det första märkbara är att vi startar de första timmarna i en tät stadsmiljö än de mer öppna landskap som Playgrounds serie bjuder på och här finns heller ingen tillstymmelse av någon festival. Faktum är att spelets mer avskalade gällande racing på långa vis är rätt välkommet då det sätter dig och vägarna i förarsätet i allra högsta grad. Här är det istället ett system av att skaffa sig ett större och bättre rykte som håller här och detta görs givetvis främst genom att vinna race. Det mesta av dessa, åtminstone under spelets första timmar, sker på snäva gator och mycket av det som jag upplevde gällande fysiken när jag gjorde förhandstitt återfinns fortfarande. Bilarna är lite tröga, nästan lite baktunga utan att direkt kännas svåra att kontrollera. Men det handlar givetvis mycket om att ställa om och lära sig vilken. Överlag är körkänslan bra med ett fokus på arkad. Detta märks på flera vis men givetvis främst på bara hur det känns att köra men också gällande objekt som flyger som små trasor när man kör genom dem, dock på bekostnad av fart. En frontalkrock i 200 kilometer i timmen mot en mur är heller inget direkt men behöver oroa sig för utan det är bara att lägga i backen och köra vidare med en något trasig front.

Test Drive Unlimited: Solar Crown
En riktig skönhet, minus möjligen de röda fälgarna som Petter precis fördömde.
Detta är en annons:

Oavsett om man kör omkring i den öppna världen eller kör race så upplevs då körkänslan som bra om då något trögt. Lite märklig bilfysik kan också märkas en del där bilar tycks lyfta från marken ibland och när jag kört race har jag märkt att en del fordon liksom dyker upp på nytt på körbanan ifall de kört utanför den. Det är inga saker som stör enormt men lite smärre skavanker under huven finns alltså att finna. Utmaningen är dock bra och här finns heller inte någon möjlighet att spola tillbaka vid misstag som i Horizon-spelen så ett större misstag kostar dig definitivt de främre positionerna.

Jag är lte kluven till spelets visuella kapacitet som helhet. På PC tycker jag det såg stundtals rätt läckert ut men till Playstation 5 upplever jag det som lite för ojämnt. Det har absolut sina snygga stunder men ofta är det lite som att ljuset skiftar i exponering och helhetsintrycket gällande upplösning och detaljer är sådär. Dessutom är det en väldigt öde stad både gällande övrig trafik men också avsaknad av liv och rörelse. Eftersom det då inte är någon festival likt den vi vant oss vid i Horizon så känns det lite som en kuliss och speciellt noterbart är detta bland skyskrapor och andra byggnader. Miljön utanför känns lite bättre där grönskan ger en välkommen kontrast. Det märks att man blivit ganska kräsen gällande det visuella men jag saknar den där känslan av fantastiska omgivningar och vyer som jag blivit så bortskämd med. Detta beror mycket på en ganska snålt tilltagen draw distance som inte presenterar miljöerna på ett storslaget vidsträckt vis.

Test Drive Unlimited: Solar Crown
Flertalet miljöer går att traska runt i.

Dessutom bjuder spelet också på en tam ljudbild. Ljuden från bilar låter helt säkerligen som de ska, men det saknas atmosfär i mångt och mycket. Jag tycker loppen känns lite väl öde i den övergripande ljudbilden, även när åtta fordon stångas bredvid varandra och de lokaler man besöker är helt tysta sånär som någon radio som spelar lite musik. Att spelets röstskådespelare saknar karaktär gör dock inte särskilt mycket alls då de bara dyker upp framförallt i början när saker ska introduceras.

Detta är en annons:

Det är lite som att det är oundvikligt att göra jämförelser mot Horizon-serien och jag ska försöka att inte tjata ut det. Man vill ju gärna att ett spel ska stå på egna hjul liksom. Så, vi skyndar oss raskt vidare till det här systemet med att man då skaffat sig ett rykte vilket då såklart bara är färdighetspoäng som är förklätt till just detta. Första större målet är att nå nivå tolv och det är då någon av spelets två klaner får upp ögonen för dig. Det handlar om Street-klanen som är den jag valde och så en annan vid namn Sharp. Street håller till på ett pulserande diskotek där champagnen flödar och DJ spelar coola beats. Sharp är lite av dess motsats med fina kläder och ett mer sofistikerat närmande till racing men det blev som sagt Street som valet föll på för min del. När man når nivå tolv kan man alltså välja vilken klan man vill tillhöra och vid ett besök på deras huvudkvarter visar upp en sak som gör Solar Crown lite unikt i sin presentation.

Test Drive Unlimited: Solar Crown
Man kan köpa kläder man trivs i, precis som Petter brukar göra.

Man traskar helt enkelt runt i deras lokaler i första person och detta är något som även återkommer på andra platser. När man besöker en bilhandlare eller verkstad, eller befinner sig på det hotell som är spelets startpunkt, så utforskar man också omgivningarna på detta viset. Det är i grund inget som tillför upplevelsen jättemycket men det känns ändå ganska naturligt att gå runt och kika på bilar i en öppen miljö än att allt sker genom menyer. Tacksamt nog går det också att välja att exempelvis byta bil på ett smidigt vis genom meny så att man kan göra det mer på farten än att behöva gå in och traska runt. Något jag också lade märke till är att de laddningstider som jag uppfattade som rätt sega i min förhandstitt är väldigt kvicka nu och förutom att det förekommer lite onödiga animationer när man exempelvis lämnar en hiss eller kommer in i en byggnad så laddar allt snabbt mellan dessa övergångar.

Men, det är såklart på vägarna man befinner sig till allra största del och utvecklarna har valt att köra på en ganska högteknologisk design vilket givetvis går hand i hand med den plats man befinner sig på. Således går neonljus och TV-skärmar hand i hand och Solar Crown skapar sig en egen identitet som både känns lite underground och futuristisk på samma gång. Mängden bilar är också fin att dyka ner i där märken som Lamborghini, Ferrari och Porsche med flera givetvis finns att införskaffa för sina intjänade slantar. I början får man välja mellan ett av tre fordon och mitt val föll på en röd Ford Mustang GT som jag sedan smyckade med röda fälgar och röda säten.

Test Drive Unlimited: Solar Crown
På nätterna, i regn, gör sig spelet bäst visuellt.

Bland de allsköns tävlingarna som erbjuds finner vi såklart vanliga race i jakt på förstaplatsen. Här finns givetvis också att man ska klara en sträcka på en utsatt tid och något som kallas för domination. I dessa tävlingar får man poäng vid varje checkpoint beroende på sin placering. Även om den enkla logiken är att om man är först genom de flesta så vinner man stämmer så innebär det också att man kan tävla lite mer om förstaplatsen med täten genom att vara först genom några men inte genom alla. Knappast något revolution koncept men tillför dock en del variation. Det finns såklart en mängd andra tävlingar och dessutom är ju spelet konstant online vilket gör att live-event mot andra dyker upp lite överallt på kartan. Andra saker som känns igen är att slå hastighetsrekord på utsatta sträckor och fler och fler utmaningar presenteras i stadig takt när man skaffar sig ett bättre rykte.

Det här med spel som kräver att man är konstant uppkopplad är ju lite av en vattendelare och jag hade såklart önskat att man bara kunde stänga av detta och spela offline men nu är ju detta den vägen utvecklarna valt. Tanken är här att motståndarna man möter ska fyllas upp med riktiga sådana medan AI tar de platserna som blir över. Eftersom detta kördes innan spelet är släppt så är detta då ingenting som fungerade för mig men jag råkade tyvärr ut för en del problem med spelets servrar. Jag hoppas allt sådant här fungerar smidigt vid lansering så att inte de som sett fram emot detta blir frånkopplade från sina stunder med spelet. Personligen förstår jag inte riktigt varför man inte bara kan ge en möjlighet till att det även fungerar offline och att man istället slog på onlineläget när det var önskvärt. Som allra värsta blir detta när man precis korsar mållinjen och inte racet registreras eller det faktum att varje gång man åker ut till titelskärmen och när man återupptar spelet så är man istället tillbaka i sin svit istället för på vägen.

Test Drive Unlimited: Solar Crown
Ett smidigt fotoläge finns inbakat.

Mycket av spelets charm och underhållning ligger verkligen i att glida runt på Hong Kong Island. Ön är stor, den är varierande och förutom att skyskraporna tillsammans med de öde omgivningarna gör att det känns lite väl som kulisser så är det fina miljöer lite varstans när man ger sig ut på längre turer och utforskar mer av naturen. Det är ett fokuserat racingspel i mångt och mycket som skalat bort mycket för att sätta racingen först. Här finns inga "spin wheels" eller alltför mycket övrigt kladd även om man förstås vinner stickers, kläder och pengar som man kan uppgradera sitt fordon med eller köpa nya vrålåk.

Test Drive Unlimited: Solar Crown är i mitt tycke inte spelet som knuffar bort Forza Horizon från "open world racing"-tronen. Även om det inte direkt heller ligger och nosar nära med vare sig sin körkänsla eller det visuella så finns det mycket underhållande innehåll att ta del av för den som vill ge sig ut på de virtuella vägarna.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Stor karta, varierande tävlingar, fokus på utmanande street-racing
-
Tam ljudbild, visuellt ojämnt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Test Drive Unlimited: Solar CrownScore

Test Drive Unlimited: Solar Crown

RECENSION. Skrivet av Conny Andersson

Efter många år är Test Drive-serien tillbaka med en Forza Horizon-utmanare. Man kan det ta upp racet och kanske till och med knipa förstaplatsen? Conny har svaret...



Loading next content