Ett geni kallat @livsirritation på Twitter skrev en gång dessa vackra rader:
Skit i livspusslet, låt mig introducera livstetris. I början funkar det bra men efter ett par felaktiga beslut ökar paniken. Sen dör du.
Och ja, lite så känns det ju. Först är det lätt, allt flyter på. Men så gör man ett misstag. I väntan på den rätta, den som ska rädda en, börjar problemen att hopa sig och det blir svårare och svårare att reda ut alltihop. Tills det är för sent.
I nya Tetris Blitz är förstås situationen ungefär densamma. Dock är denna variant av klassikern mer förlåtande och ett viktigt moment har tagits bort. Det är nämligen så att du inte själv sitter och vrider på din bit, utan du presenteras med färdiga alternativ om var den passar in någonstans. Även om du kan skifta mellan tre olika konstellationer så är det alltså bara att peta på stället där du vill placera den, och vips så sitter biten där.
Det här tar bort mycket av den traditionella Tetris-paniken och stressnivån sjunker något oerhört. Du kan inte ens förlora inom tidsramen man får. Om detta är en bra sak är naturligtvis väldigt individuellt att bedöma. För egen del trivs jag absolut med upplägget, men andra kanske saknar känslan av det är lite på liv och död och kicken man får när man lyckas vrida till och passa in en svår bit i sista sekunden. Svårighetsgraden ökar inte heller under spelets gång med snabbare fallande block utan takten är densamma genom hela.
I Tetris Blitz handlar det mesta istället om olika boosters eller power-ups, precis som det brukar vara i "blitz"-spel. För att få så mycket poäng som möjligt och klättra på highscore-listan behöver du använda dig av de, ibland gratis, specialförmågor som erbjuds till olika priser i början av varje spel. Du kan välja mellan saker som laser som förintar flera rader, magneter som drar alla bitar till vänster, jordbävningar som skakar ihop allt och så avslutare i olika varianter, vilka är essentiella för en hög poäng.
Att tjäna ihop mynten som behövs för att skaffa sig dessa extra fördelar är ganska enkelt, och man bjuds på ett litet turspel att samla mynt i med några timmars mellanrum. Du har sedan två minuter på dig att göra det bästa av situationen. Lyckas du rensa på bra hamnar du i ett bonusläge där du enkelt kan få poängen att dra iväg mot nya höjder. Sedan hänger det alltså på din avslutande booster, där det finns flera olika varav du erbjudits att använda en innan du kör.
Spelen går alltså snabbt, är väldigt lätta, är stressfria och ändå med den sköna känslan man får när den långa raka äntligen dyker upp och man rensar en massa rader på en gång, vilket förstärks i bonusläget. Så länge du inte går och köper mynt för riktiga pengar, vilket man naturligtvis kan göra, är det också gratis. Ett alldeles lagomt spel att fördriva korta väntestunder med eller att grotta bort ett långtråkigt tågbyte i Hallsberg på.