Tetris DS

Tetris DS

Det ryska underverket nylanseras i tvåskärmad tappning

Första gången jag kom i kontakt med tidernas kanske bästa pusselspel var 1988. Jag gick i första klass, och en klasskompis jag var hemma hos ville visa mig familjens dator, som faktiskt hade färgskärm och allt. Vi satt och kladdade i MS Paint, varpå hon kom på att vi kunde spela Tetris. Tetris, tänkte jag. Vad sjutton är det? Saken är den att jag bara hade spelat patiens på min pappas bärbara Toshiba med monokrom skärm, och kände inte till detta Tetris. Från sekunden jag fick bort min första rad, kände jag en underbar kärlek spira. Det var inte förrän två-tre år senare, när jag hade lyckats att samla ihop nog med pengar till min alldeles egna Gameboy, som kärleken växte och blev en förälskelse. Nog är det så att oavsett hur många prinsessor man räddat, städer man byggt, rymdstyggingar man dödat och sparkar man utdelat, har man ändå en speciell plats i hjärtat för Tetris.

Nintendo har sedan länge förstått hur pass bra Tetris fungerar på bärbara konsoler. Däremot har de nog ställt sig frågan, både en och två gånger, hur kul det kan vara att spela Tetris i sin originalversion och ur länge det håller. Även om svaret i sin egentlighet är oändligt, kände Nintendo att Tetris borde piffas till samtidigt som Nintendofans skulle få sina behov tillgodosedda. Resultatet är Tetris DS, en smakfull tillpiffning av tidernas kanske bästa pusselspel.

Egentligen är Tetris ett så pass bra spel i sig självt så att det inte behöver uppdateras något. Nintendo har dock valt att göra det, med övervägande bra resultat. De nyheter som är mest påtagliga är flerspelarfunktionerna och de spelsätt som står till förfogande. Något som påminner om förfarandet i Tetris Worlds Online finns dessutom, där man kan spara ett fallande block och ta fram det när det passar. Nintendo har dessutom "nintendofierat" Tetris, men det kommer jag dock till senare.

Det finns hela sex olika spelsätt att spela i Tetris DS, så den som köper spelet med förutsättningen att endast vrida och vända på block i all oändlighet har misstagit sig ordentligt. Förutom det klassiska spelsättet som alla säkert har provat någon gång, finns spellägena push, catch, touch, mission och puzzle. Av de nya lägena är det, förutom standardläget, push som är riktigt beroendeframkallande. Målet är att knuffa ner de Tetrisblock som man byggt ihop mot motståndaren, samtidigt som motståndaren försöker göra det samma på samma spelplan. Av samtliga spellägen är det bara touch som kräver att stylusen används, och tur är väl det eftersom pennan har visat sig vara rätt klumpig som spelkontroll i Tetris DS. Å andra sidan känns detta spelsätt rätt överflödigt och verkar endast vara inlagt för att stylusen ska användas till någonting i spelet.

Förutom nya spellägen finns det mycket generösa flerspelarfunktioner i Tetris DS. Upp till tio spelare kan spela på en och samma kassett lokalt, och upp till fyra spelare kan spela över det världsomspännande WiFi-systemet. Det är dock inte alla spellägen som finns tillgängliga när det vankas flerspelarlägen, dock, vilket i och för sig är rimligt. Att spela push på tio personer skulle nämligen vara värre än att stå mitt i smeten när presidenten håller sitt tal på Storsjöyran. Svettigt, galet och dumt, helt enkelt. Som om inte det vore nog kan man piffa till flerspelarmatcherna med kraftbonusar, där helt sjuka saker oftast blir resultatet. Flerspelarfunktionerna gör Tetris DS köpvärt i sig självt - så pass bra är de faktiskt.

Det är inte bara spellägena och flerspelarstödet som är nytt och lockande med Tetris DS, om man är en sann Nintendonostalgiker. Tetris DS är fullkomligt överöst med klassisk NES-grafik - Nintendo har "nintendofierat" Tetris. Varje spelsätt ackompanjeras nämligen med grafik och ljud från bland annat Super Mario Bros, Legend of Zelda, Metroid, Yoshi’s Cookie och Donkey Kong.

I de flesta av spelsätten är hela övre skärmen är tillägnad dessa klassiska spel, men ibland tar 8-bitarsgrafiken över den nedre och huvudsakliga spelskärmen. Detta kan ses som ett helgerån av purister som vill ha kupolformade Sovjet-kåkar och ljudspåren från Tetris till Gameboy, vilket jag till viss del kan hålla med om. Det känns som om Nintendo har gått lite över styr med hybrisen i Tetris DS, med tanke på att i Tetris till Gameboy kunde man åtminstone få välja vilket ljudspår man ville spela till. Här har man inget val, utan måste dras med Mario i standardläget, Samus i catchläget och Link i missionläget med tillhörande bitpop, även om det har sin charm.

Att Tetris är ett lika beständigt fenomen som pyramiderna är det nog ingen som säger något om, men frågan är hur mycket uppiffning spelet klarar av innan det blir för mycket. Nintendo har tagit sig en hel del friheter i form av grafisk uppsnofsning och har dumpat Tetris ryska härkomst och ersatt den med Nintendos kanske främsta vapendragare istället. En viss ojämnhet finns i spelsätten när det kommer till kvalitet, där speciellt catchläget känns riktigt skumt och touchläget smått onödigt. I övrigt har Nintendo lyckats med att göra en riktig favorit i repris, med en bra föryngring av ett gammalt och beprövat koncept. Med fantastiska möjligheter till flerspelarbus och många bra spellägen för den ensamme, är Tetris DS en riktig kompis på de där tråkiga bil- och tågresorna. Hurra för perestrojka.

Tetris DS
Tetris DS
Tetris DS