Svenska
Gamereactor
nyheter

Tetsuya Nomura tycker att vi ska slippa spela fula karaktärer i spel

Mannen som skapade bland annat Aya Brea, Aerith Gainsborough, Cloud Strife, Lightning och Tifa Lockhart föredrar attraktiva spelfigurer...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Länge var det vanligt att huvudpersonerna i spel var antingen manliga hunk-muskelberg eller väldigt kurviga kvinnor med modellkänsla, men sedan många år tillbaka har detta tonats ned något. På senare tid har det dock gjorts flera försök att skapa mer alldagliga hjältar, om än med ganska varierat resultat (vi tänker bland annat på ultrafloppen Concord).

En person som inte alls tror på sistnämnda tankesätt är Square Enix-veteranen Tetsuya Nomura, som bland annat skapat karaktärerna i både original-Final Fantasy VII och remake samt ligger bakom Kingdom Hearts-serien. Tvärtom tycker han att vi ska slippa spela fula karaktärer i spel, och säger i en intervju hos Automaton:

"When I was in high school, a classmate was playing a game where the main character wasn't good looking. They said, "Why do I have to be ugly in the game world too?" which really left a strong impression on me."

Kort sagt kan vi räkna med att få spela snyggingar i Nomuras spel, även om han senare lägger till i samma intervju att man inte får göra dem alldeles för snygga eftersom "you will end up with a character who is too distinct and hard to empathize with".

Vad tycker du om detta? Spelar du hellre med snygga eller fula karaktärer?

Tetsuya Nomura tycker att vi ska slippa spela fula karaktärer i spel
Tifa Lockhart från Final Fantasy VII är en av många älskade karaktärer skapade av Tetsuya Nomura.


Loading next content