The 7th Guest VR

The 7th Guest VR

Kan en kuslig VR-remake på ett PC-spel från tidigt nittiotal vara en bra tillökning till Playstation 5 och dess utbud av VR-spel? Conny har löst mängder med pussel och tagit reda på detta...

Det börjar i en båt. Regnet öser ner runt om mig, jag greppar åran och tar mig långsamt framåt mot ett litet båthus. En herrgård tonar upp sig på en kulle, men innan jag når den måste jag ta med mig en lykta som kan visa och även återställa forna händelser. En röst säger att det är huset som minns och kusligheterna smyger sig så sakta på. Efter ett enkelt pussel för att få upp en stor grind tar jag mig förväntansfullt uppför en ringlande stentrappa, dörrarna öppnas och herrgården välkomnar mig. I dess stora foajé får jag en återblick av hur sex stycken gäster anlände och efter att ha slussats till herrgårdens matsal startar spelet på riktigt. Sedan är det dags för pussel, mängder med pussel.

Det är ofta enkelt att totalt uppslukas inuti den virtuella verkligheten. Jag har klarat fler än 50 VR-spel sedan jag på allvar började spela i detta formatet och har många gånger älskat de inlevelsefulla upplevelserna spelen gett mig. Just pusselspel har jag en extra svag punkt för och spel som exempelvis The Room, A Fishermans Tale, I Expect You to Die med flera visar alla skickligt hur just VR-formatet kan addera något speciellt till just denna genre. The 7th Guest delar också många liknelser med en annan VR-favorit vid namn Blindspot där man också gick omkring och löste pussel i ett stort öde och läskigt hus. Även formatets allra bästa titel, Half-life: Alyx, visar ju hur bra interaktivitet och pussellösning kan fungera i just VR.

The 7th Guest VR
Mystiska och lite kusliga händelser är vad som bjuds på innanför dörrarna på herrgården.

I matsalen väntar alltså spelets första ordentliga pussel. Jag får här också en karta över huset och finner mitt första mynt som kan användas för att lösa pussel automatiskt. Kartan visar också tydligt vilka objekt i varje rum som behöver kluras ut och när jag löst matsalens klurigheter får jag ta del av lite berättelse, lamporna tänds upp och rummet återfår sin forna dagars glans och så låses nya rum upp. Vid varje avklarat rum får jag också reda på lite mer kring de sex gäster som anlänt och deras motiv och mål. Mystiken kring den sjunde gästen, som spelets titel avslöjar att det finns en av, nystas också långsamt upp.

Originalspelet till PC fick mycket beröm för att man använde sig av riktiga skådespelare och i denna VR-remake är detta kanske något av det mest slående rent visuellt. Skådespelare är filmade med samma teknik som användes i Matrix-filmerna i de scener när kameran snurrade runt en karaktär som sedan tycktes frysa i ögonblicket. Här möjliggör samma teknik istället att skådespelare kan föras över till en helt tredimensionell miljö och att man kan se dem oavsett hur man rör sig i förhållande till dem. De är dock inte helt fotorealistiska i sitt utseende men deras animationer är fantastiska och de känns ändå i sammanhanget väldigt levande i kroppsspråk och replikerna som levereras. Likaså är herrgårdens alla rum fantastiskt detaljerade, om än att det känns lite statiskt och livlöst vilket dock givetvis har att göra med den stämning spelet har. Men färgskalan och den dova ljusstyrkan kunde gärna fått ha lite mer kontrast med fler kastande ljuskällor. Det är dock fascinerande att granska objekt på nära håll och verkligen se hur detaljerade och realistiska de många gånger kan se ut.

The 7th Guest VR
De pussel som bjuder på stora interaktiva saker är klart roligast. Här en modelljärnväg där man ska koppla ihop alla vagnarna.

Angående spelets pussel tycker jag många är väldigt kluriga och varje rum bjuder på en bra variation. Huset bjuder på totalt sjutton rum med olika antal pussel i varje och tack vare kartan man har så kan man som tidigare nämnt se vad varje rum har för utmaningar och hur många de är. Man får också några ledtrådar till dem och kan även använda de mynt man finner runt om i herrgården för att lösa dem om man kör fast. Här tycker jag dock istället man kunde haft ett system där man låste upp fler ledtrådar istället för att pusslet helt blir avklarat. Eftersom man ofta själv kan vara nära lösningen men kanske bara behövde en liten knuff i rätt riktning. Istället får man antingen klura ut pusslet baserat på de två ledtrådar som finns att tillgå, eller helt enkelt låta spelet lösa det genom användning av ett mynt. Det system som återfanns i The Room tycker jag då var betydligt bättre där nya ledtrådar ges efter en viss tid men som ändå alltid gav dig tillfredsställelsen att du till slut löste det.

The 7th Guest VR
Herrgården är förhållandevis stor men man lär sig snabbt att finna runt i den.

Utformningen på spelets pussel fungerar mycket väl i VR och det är en hel del spakar som ska dras eller plattor som ska tryckas på, olika objekt som ska flyttas och några pussel är riktigt överraskande i sin utformning. De olika gästernas rum har olika teman så en hel del pussel passar in med deras personlighet och man har skapat en del riktigt roliga varianter med det i åtanke. Man får också en bra överblick över allting och det märks snabbt att man verkligen designat pusslen för att passa i just VR och denna biten är definitivt otroligt lyckad här. Det förekommer en del problem med att objekt flyger okontrollerbart eller inte går att nå men att lämna rummet och gå in i det igen löser detta bekymmer. Överlag är dock många av spelets pussel definitivt bland det mest kluriga men snyggt ihopsatta jag stött på och kräver en stor dos tankeverksamhet.

The 7th Guest VRThe 7th Guest VR
Scenerna med riktiga skådespelare är häftiga visuellt.

Berättelsen som presenteras är tyvärr inte särskilt engagerande, så det är tur att atmosfären är det. Att gå omkring i huset, upptäcka de rum som låses upp med tiden och klura ut de många pusslen är väldigt underhållande. Med ett stadigt oväder utanför fönstren och blixtar som då och då lyser upp omgivningen så skapas en stämning som håller i sig genom hela spelet. Spänningen i att öppna dörren till ett nytt rum, för att upptäcka vad som finns där och sedan använda den första tiden till att bara beundra ett rums alla detaljer, är av hög klass. Det är aldrig riktigt otäckt men en del små läskiga grejer finns i form av dockor, viskande röster, plötsliga ljud och annat som bidrar med en smått kuslig atmosfär. Jag är ganska lättskrämd av mig men även om det fanns några tillfällen när spelet var rätt kusligt så är det aldrig fråga om någon ren skräck.

Det finns, som så ofta i detta formatet, lite problem med spårning av handrörelser och om man går för nära ett objekt blir det en svart skärm för ett ögonblick, sådana där typiska saker som det verkar som man aldrig riktigt får bukt med gällande VR. Det är som sagt också en ganska trist framförd berättelse men som pusselspel och när det kommer till atmosfären är det definitivt ett spel jag tycker passar utmärkt för formatet. Så om man gillar pusselspel så är det egentligen ingen tvekan om att huset är värt ett besök för att få en kuslig och riktigt härlig upplevelse.

7 / 10
+
Snyggt visuellt, flertalet bra och riktigt kluriga pussel, härlig atmosfär