Svenska
Gamereactor
recensioner
The Day Before

The Day Before

Ryska Fntastics hett efterlängtade onlinerollspel skulle enligt tidiga trailers kombinera The Last of Us med The Division. Petter har hårdtestat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Var går gränsen mellan uppblåsta PR-klyschor som en del av effektiv marknadsföring och renodlade lögner vilket i slutändan borde sorteras in under "falsk marknadsföring" och därmed vara direkt kriminellt? Den frågan har under framför allt de senaste tio åren dykt upp i omgångar inom vår underbara spelbransch och det finns såklart flertalet parametrar där att ta hänsyn till när man redogör för var i frågan man själv står. Jag minns naturligtvis när före detta Sony-bossen skröt om att PS2 var som att koppla in hjärnan till The Matrix eller att PS3 utan problem kunde rendera spel i 120 FPS. Jag minns när teamet bakom Fable marknadsförde spelet som gränslöst stort och mer dynamiskt än alla andra rollspel genom alla tider, samt när Guerrilla Games visade upp Killzone 2 med hjälp av en förrenderad filmsnutt som först sades vara "realtidsrenderad" men sen visade sig vara bluff, bara.

The Day BeforeThe Day Before
Det finns helt klart stunder då Unreal-motorn gör bra ifrån sig och allt lögnaktigt förhandssnack om hur utvecklarna pysslat flera år med att bygga ett asset-bibliotek visar sig snabbt vara rena påhitt då hela det här spelet så uppenbart förlitar sig på spelmotorns inbyggda asset-paket.

På senare år har det knappast blivit särskilt mycket bättre. Alla vi minns hur otroligt lovande Segas hyperambitiösa Aliens: Colonial Marines såg ut på förhand och hur taggade vi var inför lanseringen. Den färdiga produkten innehöll knappt några ynka procent av det som hade utlovats och Sega stämdes och tvingades betala ut dryga böter till de som köpt deras spel på falska premisser, eller renodlade lögner. Detsamma gällde naturligtvis för polska Witcher-huset CD Projekts haussade actionrollspel Cyberpunk 2077 som innehöll cirka 40% av alla de funktioner och system som hade utlovats på förhand precis som att Microsoft marknadsförde Forza Motorsport (2023) som "100% byggt från grunden" när det egentligen bara handlade om att polerat Forza Motorsport 7 med många polygonmodeller (bilarna) plockade ur det 15 år gamla Forza 3 (samt Forza 4).

Var går gränsen mellan finurligt effektivt marknadsföring och renodlad lögn? Den ryska indiestudion Fntastic frågade sig garanterat det under utvecklingen av nysläppta The Day Before men bestämde sig någonstans på vägen för att allt skulle vara tillåtet. Alla medel. Alla metoder. Alla manér. Och på den vägen vandrade de sedan. Under de gångna två åren har vi spelare matats med små, läckra provsmak på vad som i grunden marknadsförts som ett The Last of Us-doftande onlinerollspel. En gigantisk, helt öppen onlinevärld dränkt i invecklade och djupa rollspelssystem där din och dina kumpaners uppgift skulle bli att försöka överleva en zombie-proppad postapokalyps med alla medel som står till buds. Under det senaste halvåret har det stormat rätt rejält kring det här projektet då det anklagades för att vara en renodlad bluff, ett regelrätt The Last of Us.-plagiat och vid ett tillfälle plockades det bort helt och hållet från bland annat Steam vilket utvecklarna sedan skyllde på namnstrul och bekymmer med upphovsrätten.

Detta är en annons:
The Day BeforeThe Day Before
Den "stora, öppna, levande, farliga" spelvärlden är snarare begränsat trång och hopplöst trist, tom och öde.

The Day Before är nu släppt via "early access", det kostar 449 kronor via Steam och har under helgens gång varit i fokus hos så gott som varenda streamer då marknadsföringen av spelet i sig varit högeffektiv och i mångt och mycket snillrikt utformad. Jag har tillbringat två dagar med Fntastics ambitiösa MMO och kommit fram till en viktig och definitiv slutsats: Det är spelet var och förblir en regelrätt bluff. Ett smart men nu genomskinligt sätt för en grupp begränsade spelutvecklare att via förrenderade blufftrailers och iscensatta bullshots rafsa åt sig maximalt med investeringar från diverse intressenter (och gamers) för att sedan bara skylla på tidspress, eller tuff konkurrens.

The Day Before
Fler och fler riktiga bluffprojekt dyker upp på Steam och det blir för oss på Gamereactor viktigare nu framöver att varna er läsare för skit av det här slaget.

The Day Before är inget onlinerollspel. Inte ens i närheten. Det finns delar av ett rollspelssystem inbakat här vilket mest troligt enbart gjorts för att kunna visa upp listigt utvalda bilder inför releasen, men de delarna nyttjas inte och är klent förankrade i resten av innehållet som på det stora hela känns AI-skapat och som ett riktigt dåligt skämt. Du spelar namnlös överlevare som i ett raserat USA veckor efter kollapsen måste försöka överleva de zombies som stryker omkring ute på gatorna. Upplägget är i det närmaste identiskt med Extraction-spel såsom Escape From Tarkow eller Cryteks Hunt: Showdown. Det finns ingen onlinerollspelsdel här, inga system för att bygga gillen, grupperingar och spelvärlden är inte öppen eller stor. Den är begränsat trång, liten och hutlöst tom. Stundtals känns det nästan parodiskt med tanke på hur samtliga trailers sett ut för det här. The Day Before i trailerform har på förhand sett ut som den perfekta, ursnygga, blandningen mellan The Last of Us och The Division medan spelet som jag tillbringat en riktigt sorglig helveteshelg tillsammans med mest liknar någon slags hemmapulad mini-mod till State of Decay.

Detta är en annons:
The Day BeforeThe Day Before
Fienderna är stendumma och eldstriderna helt hopplöst enformiga. Detta är dessutom utan konkurrens årets mest buggiga produkt.

Early access innebär som vi alla vet (och begriper) tidig åtkomst till ett spel som ännu inte är helt färdigt men med tanke på att utvecklare som ryska Fntastic tar 450 kronor för sin produkt anser jag som Gamereactors chefredaktör alltid att det är mer än lovligt att dela ut betyg till en sådan produkt och detta trots att det brukar finnas en del smärre tekniska problem med titlarna som släpps i detta format. The Day Before är dock inte "lite buggigt" och innehåller inte bara "några buggar", utan är en enda stor jättebugg. The Day Before fungerar inte som ett spel. Det fryser och fastnar, slänger sparfiler, tvingar mig som spelare att börja om gång på gång, ser till så att jag plötsligt blir två våningar hög och alldeles uppblåst, gör så att jag fastnar i marken och glider omkring som en normalgammal farstumatta och allt där emellan. Detta är ingen beta-version av ett kommande spel, detta är ett hastigt ihoprafsat bluffprojekt där man från utvecklarnas håll ljugit, lurat och skinnat spelare och investerare på pengar och med tanke på att den "färdiga" produkten inte infriar ett enda utdelat löfte, är det enkelt för mig att avfärda den i sin helhet. Detta var från början inget spel. Det var en scam, och att Fntastic nu meddelar att de stänger ned sin verksamhet blotta tre dygn efter lanseringen - säger såklart det mesta.

The Day Before
02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+
Stundtals snygg grafik
-
Brutalt slö spelmekanik, tom och öde värld, infriar inte ett enda av de löften som getts på förhand, hysteriskt buggigt och ofärdigt, katastrofalt korkade fiender, bedrövligt loot-system
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • Theraphosa2004
    Totalt värdelöst, går knappt att spela, och jag har blivit blåst på 450 kr, till absolut ingen nytta....det buggar och hänger sig, eftersom det... 1/10

Relaterade texter

The Day BeforeScore

The Day Before

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Ryska Fntastics hett efterlängtade onlinerollspel skulle enligt tidiga trailers kombinera The Last of Us med The Division. Petter har hårdtestat...



Loading next content