Genom mörkret och stormens kyliga vindar ser jag ett varmt ljus. En växande eld söker sig upp mot himlavalet. Någonstans i fjärran brinner en by, och skriet från en drake ekar genom hela dalen. Det är min uppgift att dräpa denna bevingade best - men jag vänder om. Här, i det brutala och genomfrusna Skyrim, bestämmer jag mitt eget öde. Jag vandrar i timmar på jakt efter annat. På jakt efter... jag vet faktiskt inte. Inte ens Skyrim vet vad som väntar mig härnäst. När jag står där, bland bortglömda ruiner, hundratals mil från drakens eld, inser jag att jag endast är här för att jag själv valt det. Frihetskänslan är totalt, och få spel har kunnat matcha detta sedan 2011.
Tro det eller ej, men det har redan gått fem år sedan The Elder Scrolls V: Skyrim släpptes och tog världen med storm. Vi belönade Bethesdas maffiga rollspel med vårt högsta betyg när det väl begav sig, så en chans att återbesöka deras vikingainspirerade fantasyvärld - denna gång på dagens konsoler med uppiffad grafik och med allt nedladdningsbart material samlat - är knappat något man tackar nej till. Skyrim: Special Edition är här, så jag hoppas du har gott om semesterdagar att ta ut.
För fem år sedan var Skyrim ett av de mest storslagna och omfattande rollspelen genom tiderna, men mycket har skett inom genren sedan dess. Moderna klassiker som The Witcher 3: Wild Hunt har vunnit vår gunst, och Bethesda förnyade sin egen rollspelsformel med fjolårets Fallout 4. Att tiden sprungit ifrån Skyrim blir tydligt redan efter fem minuter med Skyrim: Special Edition. I introsekvensen får spelaren dela häst och vagn med tre lågupplösta typer, med grötiga ansikten och styltigt kroppsspråk. Ungefär som om de vore TV-spelskaraktärer från 2011. När man väl får kontroll över sin karaktär har man redan sett vad denna specialutgåva har att erbjuda rent tekniskt och det är inte särskilt imponerande. Faktum är att det är svårt att verkligen se vad det är som är uppdaterat om man inte jämför de två versionerna sida vid sida - för så stor är faktiskt inte skillnaden. Åtminstone inte om du jämför den gamla PC-utgåvan med de nya versionerna till Xbox One och Playstation 4.
Saker som däremot gör noterbar skillnad är korta laddningstider och en stabil bildskärmsuppdatering - saker som PC-ägare tagit för givet i fem års tid - men som konsolägarna äntligen har att se fram emot i Skyrim: Special Edition. Spelet laddar snabbt och flyter på väldigt bra till samtliga format, vare sig du utforskar ett fruset grottsystem på jakt efter bortglömda skatter, eller hjälper ett dussintal soldater dräpa en kolossal drake i ett öppet landskap. The Elder Scrolls-serien har alltid varit som bäst när du lever dig in i dina egna äventyr. När du vandrar genom skogsbryn, över höga berg och djupa dalar utan att veta vad som väntar dig härnäst. Och denna gång blir det helt enkelt färre situationer där illusionen bryts på grund av tekniska begränsningar.
Det finns dock saker som inte ens tekniska ansiktslyft kan fixa, och det är den spelmässiga kärna som definierat Bethesdas spel det senaste decenniet. The Elder Scrolls IV: Oblivion samt Fallout 3 och 4 delar mycket spelmekanik med Skyrim, och har du redan fattat tycke för denna formel kommer du troligen inte ha något emot den idag heller. Skulle detta däremot vara din första gång i det väldiga Elder Scrolls-universumet kommer mycket kännas föråldrat.
Det som hållit Skyrim aktuellt och fräscht genom åren är snarare spelets enorma modifikations-community. Det finns ett nästintill oändligt stort smörgårdsbord av grymma moddar till originalet, som självklart går att använda på PC-versionen av den nya utgåvan. Dessa modifikationer har sedan långt tillbaka åtgärdat många av spelets största brister - även sådant som Bethesda inte tog sig tiden att själva fixa i Skyrim: Special Edition. Deras stora, öppna världar har alltid bjudit in till hundratals timmars äventyrande där knasiga, roliga och ibland även spelförstörande buggar gjort sig kända, och tro inte att det är någon skillnad här. Allt som kan ske kommer ske i Skyrim - även sådant som inte borde kunna ske.
Att gå från sitt perfekt skräddarsydda Skyrim på PC (med tusentals moddar som samlats ihop genom årens gång) till en helt nollställd Xbox One-version kan därför kännas smått överväldigande. Den absolut största nyheten här är dock att även konsolversionerna av Skyrim: Special Edition har stöd för moddar. Vissa av dessa känns så essentiella när man väl prövat dem att man inte kan tänka sig spelet utan dem. "Unofficial Skyrim Special Edition Patch" åtgärdar ett hundratal småbuggar som utmärker sig i spelet, medan "Cutting Room Floor"-modden återställer en massa oanvänt material som lämnats kvar bland spelets filer av Bethesda.
Idag finns det cirka 300 modifikationer att ladda ner över Xbox Live, stora som små, men till Playstation 4 ser det dessvärre glesare ut. Sony har nämligen strikta policys till sitt format som begränsar filstorleken på moddar, samt gör det omöjligt för moddare att inkludera egen grafik, nya ljudeffekter och spelförändrande script i sina skapelser. Istället måste de förlita sig på sådant som redan finns bland systemfilerna - vilket begränsar de kreativa möjligheterna markant. Den som hade hoppats på att ersätta alla drakar i spelet med Jonas Mäki kommer därmed bli besvikna. Förhoppningsvis kommer Sony ändra på detta i framtiden, men som det ser ut nu bör modifikationsglada spelare fokusera på de andra formaten först och främst.
Vare sig du spelar Special Edition-versionen av The Elder Scrolls V: Skyrim med eller utan moddar är det dock fortfarande ett storslaget och imponerande rollspel vi snackar om här. Special Edition har egentligen inte ändrat på så mycket, men den nya utgåvan ser åtminstone till att ännu fler kan ta del av spelet på bästa möjliga sätt, utan kompromisser.
Är du en PC-spelare, som skämts bort med korta laddningstider, silkeslen bildskärmsuppdatering och tusentals modifikationer sedan 2011, kanske det är svårt att rättfärdiga ett fullprisköp på nytt. Men om du aldrig utforskat Skyrims snötäckta fjordar, och om du aldrig jagat dess mammutar eller bekämpat dess drakar, har du nu det perfekta tillfället att ändra på det. Det är väldigt sällsynt att spelvärldar så pass ambitiösa som denna görs tillgängliga för oss, och möjligheten att skräddarsy spelupplevelsen på konsol för första gången med ett växande utbud av moddar innebär att många av de som besöker denna fantastiska fantasyvärld inte lär ha några som helst problem med att stanna kvar där i ytterligare fem år.