Ett år har passerat sedan förra versionen av HB Studios ambitiösa golfsimulator släpptes och när vi nu återvänder till fairway har en hel del nyheter tillkommit medan en rad förbättringar skett när det kommer till gamla kvaliteter. Den största nyheten stavas PGA Tour och även fast jag inte är någon egentlig golf-fantast (tvärtom, ärligt talat) är det ändå skoj att se att denna version innehåller mer riktiga licenser än fjolårsupplagan då det känns mer... Påkostat, på så sätt. Mer verkligt. Samtidigt innehåller The Golf Club 2019 Featuring PGA Tour snopet nog inga licensierade spelare utan bara riktiga banor, något som redan från start gjorde mig en smula besviken. Jag hade mer än gärna spelat som Hed eller Norén i spelet men antar att detta är en förhandlingssak som kommer att lösa sig lagom till nästa års spel.
Det märks tidigt att utvecklarna verkligen lagt fokus på att bygga ett betydligt mer omfattande och innehållsrikt karriärläge, något som HB Sports lyckats mycket väl med. Precis som i större sportspelsserier som FIFA, Madden, NHL samt NBA 2K handlar det i The Golf Club 2019 Featuring PGA Tour om att först kvalificera sig (för TPC Scottsdale / Arizona) för att sedan genomgå mängder av träning för att så småningom kunna ta sig in i PGA-touren. Det existerar dessutom hela fem olika svårighetsgrader i årets upplaga vilket gör att man enkelt kan skrädda upplevelsen i karriärbiten efter ens egna skillz.
Om du testade förra versionen av The Golf Club vet du mycket väl att det existerade ganska gott om begränsningar gällande skapandet av sin egen golfare i karriärläget och även om det tillkommit mer möjligheter att bygga en person som liknar en själv - är karaktärseditorn fortfarande väldigt grundläggande jämfört med andra sportspelskonkurrenter eller varför inte rollspelsgenrens främsta. Presentationen i The Golf Club 2019 Featuring PGA Tour är precis som i fjolårets version livlöst platt, steril och trist och misslyckas enligt mig med att bygga en atmosfär som påminner om verklighetens PGA Tour, något som jag tycker torde vara förhållandevis enkelt med tanke på att HB Sports i mångt och mycket bara hade kunnat bygga en presentation som påminde mycket om TV-sändningarna från tourens mest namnstarka tävlingar.
En del av presentationen är såklart kommentatorn som är helt okej även om även denna del hade kunnat vara mycket bättre. Det saknas livlighet även här, expertis och inlevelse vilket i slutändan gör att en ärligt talat ganska tråkig och framförallt långsam sport känns ännu långsammare och ännu mer sterilt livlös än vad som torde vara nödvändigt. Personligen föredrar jag nästan alltid golfspel med mer av en arkadig spelkänsla/presentation även om sving-mekaniken och bollfysiken gärna får vara så realistisk och utmanande som det bara går. Jag är ingen Mario Golf-fantast direkt utan snarare en gammal Everybody's Golf-knarkare som också dyrkade det gamla SNK-spelet Turf Masters och spelade oförskämt mycket av Links.
När det gäller det grafiska ligger The Golf Club 2019 Featuring PGA Tour långt efter sportkonkurrenter som NBA 2K18 eller NHL 18. Långt, långt efter. Animationerna är stelbenta och känns ibland ofärdiga medan själva banorna oftast ser ut som grön Rusta-matta snarare än gräs och belysningen är oftast väldigt grundläggande utan imponerande effekter eller skuggor som tilltalar.
Grafik är verkligen inte allt, särskilt inte i ett sportspel där realism och utmaning hör till de viktigare beståndsdelarna och även om The Golf Club 2019 Featuring PGA Tour innehåller ett klart förbättrat karriärläge jämfört med förra spelet har HB Sports samt 2K Sports en lång väg kvar att gå innan de kan tävla med sportgenrens stortitlar. Det måste till en mycket bättre presentation mer bättre sving-mekanik, bollfysik, grafik, presentation samt kommentatorer. Det räcker inte att enbart lägga till sex stycken livlösa PGA-banor baserad på de verkliga förlagorna, här krävs mycket mer för att jag ska fastna.