The Grinch: Christmas Adventures

The Grinch: Christmas Adventures

Strumporna vid brasan är fyllda med fattig spelbarhet och tråkig design. Grinchen har varit i farten igen för att förstöra julen en gång för alla.

Dr. Suess berättelse om Grinchen har länge varit associerad med det västerländska julfirandet, och oavsett om vi pratar om böckerna eller filmerna (ni vet, bland annat den med Jim Carrey i huvudrollen) så har den gröna filuren alltid kunnat få oss att dra på mungiporna och känna julstämning. När det kommer till spelsammahang så har dock den bittra högtids-skurken lyst med sin frånvaro, och även om det finns någon enstaka titeln här och var (år 2000 släpptes till exempel The Grinch till Playstation) så har vi sällan fått ta del av denna julklassiker som spelunderhållning. The Grinch: Christmas Adventures försöker dock råda bot på detta, men man gör det tyvärr med ett färglöst och idéfattigt plattformsspel som inte lämnar någon munter eller glad. För även om äventyret i fråga främst är riktat mot en yngre publik så går det inte att bortse från att den gode Grinchen inte bara försöker stjäla julen den här gången, utan även våra pengar och vår tid.

The Grinch: Christmas Adventures
Grafik, design och spelbarhet lämnar en hel del att önska

Upplägget är förrädiskt simpelt med sina enkla tvådimensionella banor där det gäller att manövrera Grinchen från vänster till höger. På vägen kan du plocka upp mängder av paket, och du kan även hitta pusselbitar som kan användas för att låsa upp nya förmågor så som dubbelhopp och kostymer. Du har därtill din trogna kompanjon, hunden Max, vid din sida, och när det vankas områden där Grinchen är för stor för att få plats så hjälper den fyrfota kamraten gladeligen till för att trycka på knappar och samla på sig fler föremål. Om det förövrigt är fler än en spelare som lirar samtidigt så kan spelare nummer två kontrollera Max medans spelare nummer ett styr Grinchen.

För yngre barn går det möjligen (om man kisar lite grann) att se en uns av potentiell spelglädje här och var, även om den absolut borde klassas som i det lättaste laget oavsett vilken åldersgrupp vi talar om. Jag vill förtydliga att jag inte har några egna barn att dela denna upplevelse med vilket gör att jag inte kan svara exakt för hur en treåring ser på produkten i fråga, men ska jag vara brutalt ärlig så vet jag inte om jag hade velat utsätta något barn för denna fallerande kvalitet till att börja med. Gällande ren och skär kvantitet ska det förvisso sägas att det finns 15 nivåer utspridda över tre olika världar att utforska, och även om det finns en viss charm i den julpyntade Vemdalen så blir det snabbt repetitivt och intetsägande oavsett vilken nivå man spelar.

The Grinch: Christmas Adventures
Att utforska är sällan kul då det visuella aldrig engagerar

Grafiken är sedan knappt godkänd för ett spel som ändå kostar 450 kronor, och den livlösa designen gör tyvärr att helheten blir väldigt steril där allt känns naket och utan någon säregen personlighet. Att spelet är helt på svenska ser jag dock som något positivt, och att man har gjort en ansträngning för att få dialogen att rimma på klassiskt "Suess-manér" känns trevligt även om berättarrösten känns släpig och oengagerad.

The Grinch: Christmas Adventures
Samla pusselbitar för att lägga pussel. Extremt enkla pussel.

Om du har yngre barn som fullkomligt älskar Grinchen så kan kanske The Grinch: Christmas Adventures var värt ett inköp i brist på andra alternativ, men det är inte utan ett varnande finger man ger er den trevande rekommendationen. För detta är i ärlighetens namn inte något att hänga i julgranen, och genom att manövrera denna lågupplösta Grinch genom idéfattiga miljöer och under trista uppdrag kommer ens hjärta förmodligen bara att minska i tre storlekar samtidigt som man lär känna mer bitterhet gentemot julfirandet än när man började.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+