The Library of Babel

The Library of Babel

David har smugit runt och plattformat på ett robotiskt stelt sätt...

The Library of Babel
Människorna är borta, jag gissar på att en sprängd måne kan ha med det att göra.

Library of Babel är spelets namn men i början så pryds med extra titeln Stealth Platformer Journey. Så förväntningarna är redan satta. Så här ska det plattformas och smygas. Spelets historia är baserat på boken The Library of Babel. Jag själv har inte läst boken, men tydligen handlar den om ett bibliotek som har en bok för varje möjlig kombination av bokstäver och tecken. Detta betyder att majoriteten av alla böcker är oläsbart nonsens, men någonstans finns en bok som har meningen med livet skrivet i sig och någon bok som innehåller hela Petter Hegvalls blogghistorik fram till år 2028.

The Library of Babel
På puben kan man lösa flera pussel. Supa sig redlös har aldrig varit på produktivt.

Spelet handlar om robotar som hittar en källa som spottar ut sig data som de försöker sila igenom för att hitta användbar data. Nu ska jag inte spoila hela spelet men tyvärr finns det inte så mycket att spoila. Spelar du detta för att få en interaktiv version av filosofiska frågor som berör oändligheten och hur man tar sig an det så kommer du bli väldigt besviken.

The Library of Babel
En religiös figur har blivit mördad och täckt med blod och kött. Robotarnas samhälle är inte så logiskt som man skulle trott.

Vad spelet lyckas med är atmosfär. Medan historien känns meningslös och huvudkaraktärerna platta så är världen intressant. Jag vill veta mer om den civilisation som robotarna har skapat och varför deras värld är som den är, jag vill veta hur en robots personlighet kan ändras då man kan redigera hårddisk och hur de ser på människorna som skapade dem. Det hjälper mycket att världen är väldigt vacker, vart du än är skulle du kunna ta ett screenshot och använda bilden som bakgrundsbild till din dator.

The Library of Babel
Till och med de radioaktiva kloakerna är vackra och atmosfäriska.

Animationerna å andra sidan känns hackiga, det var en liten petitess som jag hela tiden lade märke till. En del av mig tycker det är charmigt som om man snabbt bläddrar igenom en bok medan en annan del tycker det känns slarvigt. Som ovan nämnt är ju detta ett plattformsspel. Tyvärr känns det väldigt styltigt att röra på sig vilket drar ner på det. Det känns aldrig flytande utan jag måste tänka efter hur man gör en manöver. Mestadelen av tiden är det inga problem men i vissa tillfällen blir det jävligt tydligt då man dör om och om för att en viss manöver kräver att dö först hoppar rakt upp och sedan går åt sidan, för dessa robotar tydligen slutade att använda momentum i sina rörelser.

The Library of Babel
Checkpoints är ojämnt utplacerade, men alltid en lättnad att hitta.

Så plattformandet är underhållande oftast och irriterade på sina punkter. Andra delen var ju stealth. Så är smygandet något bättre? Absolut inte. I detta spel är smygandet sämsta delen. Det finns två sätt att smyga på, gömma sig bakom ett markerat objekt och vänta tills en fiende har långsamt promenerat förbi. Eller att stå stilla så att en rörelsekänslig laser slutar att peka på dig. Det blir bara väntande och mer väntande, vilket i denna recensents åsikt är en tråkig spelmekanik.

The Library of Babel
Här har vi fem lådor att gömma sig bakom tills vakten har gått förbi och kollar åt andra hållet. All stealth fungerar så här tyvärr.

Dock glömde titeln nämna att spelet även har pussel, vilket är höjdpunkten i spelet. Några av pusslen är de gamla vanliga dra i spakar så omgivningen formar sig korrekt. Men de andra är pussel som för tankarna tillbaka till klicka och peka äventyr där man ska kombinera objekt och hitta ny användning av det mundana.

The Library of Babel
Även att öppna dörrar är fyndiga pussel.

Jag hade en krypterad hårddisk som behövdes låsas upp. Min robot-kamel kunde göra det men hade slut på batteri. Så jag hittade ett batteri som var urladdat, sedan en batteriladdare som behövde något att ladda batteriet med. På mina äventyr hittade jag ett päron som hade i sin beskrivning att dessa raffineras till energikällor. Så jag raffinera päronet genom att lägga det i en mugg med öl. Så päron-öl till laddaren, laddaren till batteriet, batteriet till kamelen och slutligen kunde jag låsa upp den krypterade hårddisken.

The Library of Babel
Oftast då du gör något märkvärdigt så belönas du med en liten cutscene. Något som känns lyxigt.

Det är otroligt tillfredsställande då du kommer på lösningen, men jag satt även fast min beskärda del och undrade vad fasen jag skulle göra flera gånger. Så ifall du inte kommer på det eller kollar på en guide så kan du nog räkna med att du permanent sitter fast. Många av dessa pussel kräver även att du ska tala med olika personer.

The Library of Babel
Dialog är intressant första gången du läser den. Men råkar du prata med dem igen blir det en börda att klicka sig igenom.

Om du kört The Legend of Zelda: Ocarina of Time så kanske du har ett vagt minne av en uggla vars dialog man ville hoppa förbi och sedan fick en dubbel dos av. All dialog i LOB känns så. Pratar du med en person så kommer de upprepa samma dialog som de gjorde första gången och försöker du klicka förbi för snabbt kanske du råkar klicka på samma dialog igen. Utvecklarna har inte varit snälla nog att lägga till skip knapp, men de har lagt till en repeat knapp av någon oklar anledning.

The Library of Babel
Som hjälp att inte fastna finns en karta med vad du har missat och en lista med uppdrag. Utan detta skulle spelet nog vara ospelbart.

Allra värst blir detta då man ska spela ett minispel som är en Flappy Bird kopia. Minispelet var roligt i sig men du kommer behöva göra många försök för att nå målen. I stället för att kunna börja om omedelbart då du kraschar så hamnar du i en dialog men en person som säger attans, bättre lycka nästa gång. Sedan måste du starta en dialog med honom där han i detalj går igenom hur det funkar och sedan kan du välja vilken utmaning du ska ge dig på. Jag räknade att jag behövde klicka på A 20 gånger för att ta mig förbi all dialog för att försöka igen.

The Library of Babel
Flappy Drone.

Allt som allt var det ett underhållande spel. Det fanns några hemligheter jag inte låste upp i slutändan som kanske skulle låsa upp något märkvärdigt. Men om något kräver att jag måste genomkamma varje bana för dolda hemligheter och få 500 poäng i Flappy Drone så kollar jag hellre på någon annan göra det på youtube än att spendera mina egna tid på det. Så betyget blir 7/10. Ett bra spel men behöver mycket polering för att bli riktigt bra.

The Library of Babel
Nästan tio timmar fick jag ut ur spelet. Vill jag nå 100% får jag nog lägga in många mer timmar.
The Library of Babel