The Mobius Machine

The Mobius Machine

Det mycket iögonfallande The Mobius Machine har fått rejält med uppmärksamhet tack vare sin grafik, men hur kul är det egentligen att spela?

För mig personligen blir det alltmer sällan jag ser ett spel och omgående känner att jag verkligen vill spela det - enbart tack vare lockande grafik. Vi har ju fotorealismen alldeles runt knuten och istället är det ofta en unik design som brukar ha effekten på mig och ett sådant exempel är The Mobius Machine.

De första bilderna skvallrade nämligen om ett direkt häpnadsväckande läckert spel om en liten rymdgubbe på en utomjordisk planet. Det ville jag gärna recensera såklart, och sagt och gjort. När jag skriver " en liten rymdgubbe på en utomjordisk planet" så har jag faktiskt ganska väl täckt in spelets story, visar det sig eftersom jag efter en mardröm om att vara strandad på en utomjordisk planet faktiskt bli strandad på en utomjordisk planet.

The Mobius Machine
Det finns massor av utomjordingar att tukta, med obalanserad svårighetsgrad.

Det som väntar är sedan ett ganska traditionellt spel i den så kallade metroidvania-subgenren, dock med ett spelmässigt upplägg lånat av så kallade twin stick-shooters, vilket betyder att du går med vänster analogspak och skjuter 360 grader runt omkring dig med den högra. Den grundläggande premissen handlar dock om att verkligen utforska spelvärlden i jakt på bättre utrustning och vapen, för att sedan kunna komma till områden du inte kunnat nå tidigare.

Konceptet är gammalt och flitigt utforskat, men i rätt händer kan det fortfarande vara underbart roligt, och jag minns med värme mina äventyr i titlar som Bloodstained: Ritual of the Night, Hollow Knight och Ori and the Will of the Wisps. Tyvärr får jag dock slå fast direkt att The Mobius Machine inte bör nämnas i samma andetag som dessa klassiker. Ett av problemen är just det ovan nämnda faktumet att en engagerande story saknas. Utöver att kämpa vidare på gameplay-mässiga premisser, så vill jag gärna känna att det står något på spel också, men det gör det aldrig här.

The Mobius Machine
Lite mera belöningar som motivation hade gjort underverk.

Istället känner jag mig lite vilsen när jag kämpar mig framåt. Spelvärldarna är onödigt stora och belöningarna för att faktiskt finkamma allt är inte bra nog. Det vanligaste är en slags valuta eller delar som kan vara bra senare i äventyret, men som ofta bara känns bortkastade och inte används. Då hjälper det inte att världen är otroligt charmig och får mig att flera gånger bara stanna upp för att ta en bild av de som händer, som ett slags spel i spelet.

Fiendefloran känns utomjordiskt mysig, men är inte riktigt så balanserad som jag hade önskat. Vissa är bara enkel kanonmat, medan andra fiender är direkt brutala och äter krut som om det vore müsli, samt orsakar dessutom orimligt mycket skada. Att vissa fiender ska vara svårare är en självklarhet, men det måste hela tiden kännas motiverat och rättvist. Om du dör väntar dessutom den så kallade soulsborne-döden, vilket betyder att du förlorar en del av det du samlar på dig. Men som jag skrev ovan är banorna väldigt stora, så det leder mest till en massa backtracking, vilket jag har svårt att se nöjet med. I synnerhet när det kan handla om uppemot en vaskad halvtimme.

The Mobius Machine
I synnerhet vatteneffekterna är väldigt tjusiga.

Jag inser hur gnällig jag låter, men det är frustrerande att spela något som är så vackert och veta att i lite mer kapabla händer, hade det kunnat bli en dunderhit. Spelkontrollen är nämligen riktigt välgjord och sådär intuitiv som spel brukade vara förr i världen. Att hoppa sig fram i den tjusiga världen, där framför allt vatteneffekterna imponerar rejält, är en fröjd och striderna mot de flesta fiender känns bra. Och även om det tar lång tid att låsa upp nya bössor, så är de tillfredsställande att använda. Jag vill även lyfta fram ljudet som en av höjdpunkterna, med mysiga trudelutter som effektivt sätter stämning.

Så, ska du köpa The Mobius Machine? Jag tycker att du först och främst ska ladda hem det demo som finns för att se vad det har att erbjuda. Det är en fullt godkänd titel, som dock hade kunnat vara väldigt mycket bättre med enkla medel. Om du vet med dig att du inte störs av orättvisa dödsfall och att behöva spela om sådant du redan gjort, samt gillar metroidvania i allmänhet - så lär du gilla detta betydligt mycket mer än jag gjorde.

6 / 10
+
Underbart design, finfin spelkontroll, bra musik och ljudeffekter