Tychoon-spelen tillsammans med Maxis sim-serie har nästan tömt ut alla möjliga och omöjliga varianter bland simuleringsspelen. Genren har på sista tiden för en tynande tillvaro i The Sims skugga och det är med en viss spänd förväntan vi tittar lite närmare på The Movies.
Lionhead Studios som tidigare bland annat gett oss Black and White byter nu miljö till Hollywoods stenhårda filmvärld. I The Movies ska man nämligen från 1920-talet fram till modern tid bygga upp en framgångsrik filmstudio. Man startar med blygsamma medel och en liten rucklig studio i utkanten av drömfrabriken. Nu måste man anställa fotografer, snickare, regissörer, manusförfattare och inte minst skådespelare. Spelet kommer att innehålla möjligheter att skapa en hel rad olika filmtyper med allt från fnissiga tonårsfilmer till fasansfulla B-skräckisar och som spelare har man stor inverkan på innehåll och utformning. Till sin hjälp har man ett antal rådgivare som på bästa SimCity-vis hjälper till med goda råd inom det mesta. För viss kan det kännas skönt att få hjälp med scenografin och fotot eller att någon hjälper dig att planera filmbolagets ekonomi. Ekonomi är det som styr spelet. Det är till exempel dyrt att tillverka kulisser och man kan frestas att återanvända dem. Går man det för mycket så ser givetvis kritikerna detta och filmen sågas. Samma sak är det min manuset. För att göra den där riktigt riktigt stora bautasuccéen så måste man ha en stab med författare som hela tiden putsar på story och repliker - och givetvis kostar högar med pengar under tiden.
Spelet tar även hänsyn till den rådande tidens moral och värderingar. Så att låta sin kvinnliga huvudrollsinnehavare visa för mycket hud kan vara helt förödande i början av spelet och helt nödvändigt lite längre fram. När man börjar närma sig våra egna dagar så kan man även kamma hem rediga slantar genom royalties från DVD och VHS-försäljning.
Filmstjärnor är ett bortskämt släkte och de är inte det minsta bättre i spelet. Man måste hela tiden se till så att de är nöjda med storleken på sin husvagn och sin lönecheck. Är de inte det så är risken stor att de inte gör sitt bästa eller sticker iväg och börjar jobba för din värste konkurrent. Att göra film är kanske inte så överdrivet svårt. Det är att göra en monsterhit som är det luriga. Ska man lyckas med det så får inget lämnas åt slumpen. Manuset måste vara perfekt, skådespelarna de hetaste och alla de där andra miljonerna detaljer som bara väntar på att gå fel.
Jag var själv skeptiskt när jag första gången hörde talas om The Movies, men spelet ser ut att kunna bli riktigt skoj. Grafiken ser läcker ut och spelets charm går inte att ta miste på. Lionhead brukar kunna knåpa ihop lättsamma spel där spelbarheten sitter i högsätet och jag bara längtar efter att släppa min första stora westernflopp.