Kriget härjar för fullt ute på gatorna. Många har evakuerats men några missade den sista bussen och är nu instängda. Avskärmade från resten av världen, i väntan på att antingen den sista patronen ska falla till marken eller på en smärtsam död. Ska du isolera dig ensam i ett hus och hoppas på att överleva eller slå dig ihop med desperata grannar? Störta in eller smyga? Fly eller fäkta? Oavsett vad du väljer kommer du ställas inför lika tuffa utmaningar och denna gång besparas inte ens barnen.
This War of Mine släpptes redan 2014 men det är först nu som konsolversionerna har anlänt, tillsammans med lite nytt innehåll. Vi har fått ett nytt hus att bosätta oss i och nya platser att utforska, men den största förändringen är att du nu kan ta med dig barnen ut i kriget och få se förödelsen ur deras synvinkel.
Spelet går ut på att överleva kriget, vad som än krävs. Du kommer att vara herre över ett flervåningshus som mest troligt sett bättre dagar. Där kommer du att bygga din bas och försöka ge dina inneboende det de behöver för att överleva - mat, vatten, sängar, vapen, bränsle, försäljningsvaror. I skydd av nattens mörker kommer du sedan att kunna smyga ut för att besöka olika platser runt om i staden. Leta efter förnödenheter, byggmaterial eller någon att byta varor med. Räkna även med att det kan komma folk och knacka på din dörr. Eller möjligtvis försöka riva ner den.
Det finns två spellägen att välja mellan. Det första innebär ovisshet. Du kommer inte att veta hur länge kriget varar, hur våldsam det kommer att bli eller hur vädret drabbar staden. Här gäller det att på bästa sätt försöka förbereda sig på allt. Det andra heter My Story och ger dig möjlighet att forma ditt eget krig. Bestämma vilka karaktärer du vill starta med i ditt hus, hur länge kriget ska pågå, stridens intensitet, vilka platser som ska finnas med på kartan samt om och när vintern ska komma. Du kan också skapa dina egna karaktärer.
Karaktärerna har även varsin unik egenskap som kan komma till nytta i spelet. Som snabbspringande, duktig byteshandlare, tränad i kampsport eller duktig kock. Man får även följa karaktärernas bakgrunder i form av små texter samt ta del av vad de tänker och känner genom små dialogrutor. Det är ett mysigt tillägg som genererar avsevärt mycket mer karaktär och känsla än om det inte hade funnits.
Att man har valt att ta med barnen känns även helt rätt i sammanhanget, med tanke på att man verkar ha satsat på att få till en genuin känsla av krigets mer bortglömda sida. Man kan bygga olika leksaker till dem som de kan roa sig med och glömma krigsångesten för en stund. De kommer också alltid att komma springandes för att höra om dina nattliga eskapader, smygande bland bomber och granater. Om man ska se till den praktiska biten är det även möjligt att lära dem att hjälpa till med arbetet. Som att ordna vatten, laga mat eller fixa bränsle. Vilket är väldigt behändigt eftersom allt tar tid och varje arbetande människa är guld värd.
Stämningen är generellt väldigt mysig även om miljön är grå och förstörd. Designen är gjord så att allt ser ritat ut snarare än animerat och det finns även en inställning som tillåter dig att öka den skissade effekten. Det gör det väldigt stämningsfullt, särskilt tillsammans med tonerna av den nu så populära avskalade gitarren, som direkt drar tankarna till The Last of Us och Borderlands.
Rörelsemönstret för karaktärerna ser följsamt ut, men att manövrera dem kan dock vara lite kinkigt. De springer oftast för lång, vilket resulterar i att man klickar i fel kommandon. Det kan vara smått irriterande att försöka få dem att göra som du vill innan du fått in tekniken.
Något som jag saknade i början var någon form av introduktion till hur allt fungerade. Det enda som bistods var ett "Överlev" samt en kort bakgrundshistoria till kriget och dina karaktärer. Resten får du lista ut själv. Mitt första försök var rent ut sagt ett totalt fiasko. Efter bara några dagar hade alla mina inneboende antingen dött eller lämnat huset, vandrat ut i kriget för att söka en ljusare framtid. Ironiskt nog.
Dessa två aspekter är ändå något som du kommer underfund med rätt snabbt och sen fungerar det helt okej. Att typsnittet är alldeles för missanpassat tog dock längre tid. Varje karaktär har en liten ruta som beskriver hur de mår för stunden. Om de till exempel är hungriga, nöjda eller trötta. Jag trodde länge, tack vare ett mer eller mindre oläsbart typsnitt, att min gubbe mådde tillfälligt dåligt (temporarily ill). Men det visade sig ganska snabbt att han var obotligt sjuk (terminally ill) och han dog sedan på fläcken.
Efter ett tag kommer du förmodligen att anpassa dig till allt detta och inte tänka mer på det, tack vare att det är så pass underhållande som det är. Men det finns ett problem som är svårt att vänja sig vid. Eftersom det inte finns någon sparknapp, utan endast ett automatiskt spar som sker inför varje ny dag, måste du börja om hela dagen om något skulle skita sig under nattens uppdrag. Jag fick göra detta. Startade om, kom tillbaka till senast sparade dag och insåg att mitt flickebarn som tidigare varit lite sjuk helt plötsligt var obotligt sjuk. Förhållandena är alltså inte alltid desamma, även om det ska vara samma spar, och detta kan resultera i katastrof under vissa omständigheter.
Bortsett från detta är det ett fantastiskt mysigt spel. Man får se en helt annan sida av kriget, som annars brukar utkämpas av välbeväpnade soldater vid frontlinjen. Karaktärernas känslor är gjorda för att kännas genuina. Om de får chansen att hjälpa någon eller om ett inneboende barn är glatt blir alla i huset nöjda. Om någon i huset dör eller om en person måste dödas under nattens bestyr blir de sorgsna. Detta kan i längden leda till depression, undvik för allt i världen detta. De kan bli sittandes i timmar på en och samma plats utan att du kan röra dem.
Valen som måste göras dag för dag kan vara roligt jobbiga, men det är också vad som gör hela spelet så intressant. Ska du stanna hemma, låta sår och sjukdomar läka men då riskera att dö av hunger? Eller ska du riskera det, försöka skaffa resurser men då kanske dö av sjukdom? Värme eller mat? Köpa eller samla? Döda eller skona? Balansen finns där hela tiden och en enda natt kan vara avgörandet mellan liv eller död.
Jag fastnade väldigt snabbt i This War of Mine: The Little Ones till Xbox One. Trots vissa irritationsmoment är det ett riktigt riktigt bra och underhållande spel. "Bara en dag till" yttrades många gånger, men det blev alltid fler än en dag. Det har mycket känsla och dess enkla upplägg tillsammans med hård överlevnad och möjligheten att uppgradera saker gör det väldigt beroendeframkallande. Det är en utmaning, även på enklaste nivån. Ett misstag kan avgöra allt och ibland känns det som att dina inneboende inte känner för att leva över huvud taget när de blir sjuka gång på gång. Men då är det upp till dig att kamma till dig, axla ansvaret och rädda dagen.