Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Thrillville: Off the Rails

Thrillville: Off the Rails

Sophie har placerat ut toaletter, mutat skribenter och byggt berg-och-dalbanor på löpande band

LucasArts fick ganska blandade omdömen när de släppte lös nöjesfältssimulatorn Thrillville för ett år sedan ungefär. I Thrillville hade utvecklaren Frontier Development nämligen gjort något så oortodoxt som att blanda en nöjesfältssimulator med ett ganska stort utbud av minispel. Även om denna blandning var helt okej i mitt tycke, fanns det en del bitar som fattades. Det hindrade dock inte Thrillville från att sälja ganska bra, och som är brukligt i TV-spelens värld kom en uppföljare som ett paket på posten.

I Thrillville: Off the Rails är du en nybliven nöjesfältsägare med allt ansvar det innebär. Du måste måna om dina besökare, starta smarta PR-kampanjer, utöka nöjesfältets yta, anställa personal och naturligtvis bygga häftiga åkattraktioner. Låter som ett ganska ordinärt simulationsspel, inte sant?

Ordinär är nog det ord som beskriver Thrillville: Off the Rails allra bäst. Visst finns det en hel del att göra när det kommer till att samtala med besökare för att få tips och råd kring hur parken ska förbättras, men när det kommer till de övriga aspekterna kring att driva en nöjespark står Thrillville: Off the Rails inte ut i något avseende. Att sätta biljettpriser, bygga berg-och-dalbanor samt muta (!) tidningsskribenter för att få goda vitsord är enkelt. Nästan för enkelt.

Okej, visst är det så att Thrillville: Off the Rails riktar sig till en något yngre skara TV-spelare. Den enkelhet som personifierar Thrillville: Off the Rails är kanske kul för de yngre spelarna som ännu inte nått tonåren, men för gamers över tretton blir det nog lite trist i längden. Det är svårt att hitta någon egentlig utmaning med att driva det egna nöjesfältet.

Det du bygger upp sker inte från grunden, utan du ploppar helt enkelt ner korvkiosker, souvenirbutiker och toaletter på ställen avsedda för just dessa. Det är extremt svårt att få dåligt med penningar, vilket tar bort den utmaning som exempelvis Sim City-spelen medför där ekonomin snarare jobbar mot än med en på en ständig basis. Ett upplägg som Sim City vore i ärlighetens namn att föredra. Jag vill ju kunna dra el- och vattenledningar till mina sockervaddsställ!

Men, Thrillville: Off the Rails underhåller ganska bra ändå om man bortser från dess huvudpoäng, vilket är att sköta sin nöjespark. Thrillville: Off the Rails innehåller nämligen drygt fyrtio olika minispel, där majoriteten av dessa håller en hög klass. Att boxas med chinchillor (som i ärlighetens namn mer ser ut som chihuahuaor), göra dödsföraktande stunts på en motorcross samt spela minigolf är det som lyfter upp spelet ordentligt.

Tråkigt nog finns det inte ett onlineläge som tillåter dig att spela mot andra, men det är den enda egentliga nackdelen med alla helsköna minispel. En tanke; Varför inte ge ut alla dessa minispel som en samling istället för att tvinga oss spela igenom det ganska sävliga simulationsläget i Thrillville: Off the Rails?

Om jag ska bortse från karaktärsdesignen som en brittisk bekant faktiskt har snickrat ihop, är grafiken i Thrillville: Off the Rails enkel. Spelet är inte i klass med den standard vi har blivit vana vid i denna konsolgeneration, men gör ändå sitt jobb. Många gånger är jag mer fascinerad över de många minispelens grafiska klass än själva simulationsläget, speciellt i minispelet Stunt Rider. Där kan vi snacka ragdolleffekter.

Thrillville: Off the Rails är ett simulationsspel som gör jobbet för den yngre spelaren som inte är bekant med simulationsspel. Eftersom man sköter nöjesfältet på ett mycket överskådligt sätt utan att pjollra för mycket med detaljer, passar det mer än väl de TV-spelare som inte riktigt är mogna för spel i exempelvis Sim Citys kaliber. De något äldre spelarna kommer snabbt att märka att Thrillville: Off the Rails i stort sätt spelar sig självt, på gott och ont.

Thrillville: Off the Rails
Thrillville: Off the Rails
Thrillville: Off the Rails