Revolution! Nästa stora steg inom simracing! Världen kommer aldrig mer bli sig lik! PR-klyschorna och överdrifterna som levererats på förhand inför lanseringen av Thrustmasters nya rattbas har varit högflygande, storslagna och ordentliga. Detta är enligt tillverkaren den första simracingbasen någonsin som nyttjar en Axial flux-motor i sin direct drive-drift istället för branschpraxis: Radial flux. Men vad är skillnaden? I grunden är den minimal och för det här användningsområdet förmodligen försumbar, oavsett motorval. Det handlar bevisligen om så mycket annat än hur magneterna sitter.
I en Radial flux-motor sitter magneterna i en ring runt själva axeln som ska rotera. I en Axial flux-motor sitter magneterna åt andra hållet, jäms med den roterande axeln. Det är i grunden lite potato/potatis när man pratar med elektroingenjörer och inget beskrivs som bättre eller sämre utan att veta exakt användningsområde. Enligt Thrustmaster är detta dock en revolution. JKag håller inte med, vilket jag tror att du redan snappat upp. T598 huserar en 5Nm stark (svag) Axial-motor och den 5795 kronor i Sverige inklusive budgetpedalerna Raceline som levereras utan lastcell-sensorer med en Hall-sensor för att avgöra var pedalen står och hur mycket du tryckt in den (eller inte). Det medföljer också en sportkringla tillverkad i plast som håller samma budgetklass som pedalerna och rattbasen i sig. T598 är kompatibel med både PC och Playstation 4/5.
Det första jag vill pratat om här är designen på rattbasen och formfaktorn i sig. Något som jag rätt sällan gör när det kommer till direct drive-baser eftersom de oftast ser ut som svarta aluminiumkuber, eller rektanglar. Vilket jag tycker är "rätt" formfaktor, både för enkel montering men även för att basen i sig ska kunna "försvinna" bakom kringlan och inte synas särskilt mycket, något som jag upplever som viktigt för inlevelsen. Med T598 har Thrustmaster gjort tvärtom och detta är den enskilt fulaste rattbas jag någonsin sett. Den ser verkligen inte riktigt klok ut med sin bakvända design och märkligt tilltagna höjd. Den är svårmonterad, den syns bakom ratten hela tiden, den skymmer en del av bilden vilket omöjliggör vettig FOV-placering i både vår fullstora Racingrigg samt vår Juniorrigg. Tillkommer gör marknadens idag sämsta snabbkoppling (Logitech, Fanatec, Simagic, Moza, VRS, Simucube är alla klart bättre), plastiga frontknappar och en kringla som känns knakigt, knastrigt plastig. Racingline-pedalerna är helt okej, dock. De upplever jag likvärdiga med Fanatecs ultrabilliga instegspedaler CSL som kostar 899 kronor.
När det gäller körkänslan och den force feedback som här erbjuds är det för egen del enkelt att slå fast att T598 är den enskilt sämsta DD-rattbasen jag testat. Tyvärr. Jag gillade verkligen Thrustmasters remdrivna rattbaser för tio år sen men detta är ju bara ett så pass genant snedsteg att jag inte kan annat än plocka fram motorsågen. Jag har testat T598 tillsammans med Assetto Corsa Competizione och Gran Turismo 7 till Playstation 5 och den FFB som rattbasen producerar är dålig, som bäst. Jag saknar motstånd, detaljer, rattbasen känns död mid-corner och jag får ingen riktig feedback om vad som sker i bilarnas bakvagn.
Till PC har jag spelat Automopbilista 2, Assetto Corsa samt EA Sports WRC och är beredd att kalla den upplevelsen för ännu sämre, bisarrt nog. Rattbasen känns grumligt stökig snarare än proppad av detaljer och precision. Jag får gissa vad som sker i mina bilar och särskilt i WRC finns det nära-på noll feedback från däcken och vad som sker mot grovgruset i Grekland. Utöver detta ger motorn i T598 från sig ett hög-pitchat, vinande ljud (hela tiden) som jag anser vara direkt outhärdligt. Det påminner lite om en sån hundvisselpipa fast för människor och för mig med tinnitus är det såklart inget som håller särskilt längre än en liten stund, så till vida jag inte stänger ned ljudsystemet och byter till isolerande lurar med aktiv brusreducering (vilket jag snabbt gjorde).
Pedalerna presterade helt okej under mina testtimmar men det spelar för egen del ingen roll när basen i sig är så pass dålig som den är. Motorn känns ofärdig, den oscillerar mer än allt annat runt 5Nm som jag sett och FFB:n är dålig, rakt igenom. Om du jagar ny rattbas gör du smart i att undvika detta (för allt i världen) och satsa på en Fanatec CSL DD Ready2race-bundle för exakt samma pengar. Den basen ger 400% bättre prestanda, i alla spel.