Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Thunder Ray

Thunder Ray

Indieutvecklarna Purple Tree har försökt sig på ett boxningsspel i Punch-Out!!-stil. Johan har undersökt om det är en knockout...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Det finns spelserier som har lagts längst ner i frysboxen hos utvecklare och där kommer de att förbli. Hos Capcom hittar vi rollspelet Breath of Fire, Sony har tvättbjörnen Sly Cooper, och Nintendo har F-Zero (nej, det nya battle royale-spelet räknas inte). Men Nintendo har också en annan klassisk spelserie som de verkar ha glömt bort, nämligen Punch-Out!! där det senaste spelet släpptes till Wii för 14 år sedan i form av Doc Louis's Punch-Out!!. Det släpptes dessutom bara som WiiWare i Nordamerika. Och i ärlighetens namn har inte så många andra vågat sig på att ta upp den kastade genrehandsken. Förrän nu.

HQ
Thunder Ray
Slå utomjordningar på truten är underhållande.

Indiestudion Purple Tree från Argentina, med nio personer i teamet enligt deras hemsida, har tidigare gjort bland annat Golazo!-serien, men valde nu att titta på hur de kunde återuppliva denna typ av boxningsspel. Resultatet är Thunder Ray, vilket passande nog även är namnet på huvudpersonen i spelet. Det är väldigt tydligt att inspirationen är Punch-Out!! Upplägget är precis detsamma. Vi ser fajten bakom Thunder Rays rygg och med de diverse motståndarna framför oss. Det gäller sig sedan att lära sig de olika bossarnas mönster och när de kommer att slå vilket slag. Det är lite trial and error på de högre svårighetsgraderna då det inte bara går att slå sig fram till vinst. Börjar till exempel den ena fajtern ladda med högerhanden, då gäller det att böja sig till motsatt håll för att undvika slaget. Eller så ger en annan slagskämpe ljudbaserade ledtrådar till vad som ska komma. Både vår egen boxare och motståndarna har en mätare för återstående hälsa. Töm den genom att träffa slag och skicka konkurrenten i golvet. Den som åker i mattan tre gånger förlorar. Det mesta känns igen från den gamla NES-klassikern. Men det är då spelet slänger några oväntade saker i nyllet.

Thunder RayThunder Ray
Karaktärerna är bra och varierande.

För vem vill egentligen slåss mot mänskliga boxare när det finns utomjordingar att puckla på? Thunder Ray börjar bli trött på att det inte finns någon människa som är i närheten av hans skicklighet och efter ytterligare en sådan i inledningsfajten, som fungerar som en instruktionsstrid till alla knappar och annat, verkar han få sin bön hörd. En liten utomjording kommer och kidnappar Ray ut i yttre rymden. Där väntar först ett groteskt enormt monster, och sedan en häxa, en skuggfigur som ser ut att vara hämtad från valfri Disney-film (fast med en kniv), och andra intressanta karaktärer. De har dessutom olika krafter som vi vanligtvis inte ser hos människor. Häxan skapar en ljussköld som måste slås sönder innan hon kan ta skada. En annan karaktär kan förgifta oss och en tredje kan göra oss förvirrade, vilket gör att styrspaken och knapparna blir omvända. Det är saker som dessa som förhindrar att spelet blir repetitivt, vilket grundformeln ju är med att ducka och slå utan att röra sig runt i ringen. Purple Tree har därför också slängt in extra rörelser. Höger och vänster på styrspaken är så klart hållet vi lutar åt för att undvika slagen, men nedåt gör att vissa slag mot huvudet går att ducka och uppåt sätter upp nävarna för att blockera. Samtliga fyra knappar används också på olika sätt. Två är för att slå högt, med vänster alternativt höger hand, mot huvudet medan de andra två är mot kroppen. Genom att hålla in LB eller RB på Xbox-kontrollen (och motsvarande på andra handkontroller) går det att ladda upp för ett extra hårt slag. Men det gäller att vara taktisk, för samtidigt ska det också hållas koll på inkommande slag. Till slut fylls också en mätare för specialattacker upp och när den är fylld går det att trycka på båda knapparna samtidigt för en rejält kombo.

Detta är en annons:
Thunder Ray
Skuggboxning.

Något som slår extra hårt är grafiken. Färgerna står verkligen ut och det känns som att antingen läsa en boxningsmanga eller titta på en anime. Bakgrunderna och karaktärerna har verkligen just... karaktär. Med tanke på att motståndarna är utomjordingar har det också gått att skapa några riktigt minnesvärda karaktärer. Den nämnda skuggkaraktären Lord Worw är min favorit. Alla attacker och rörelser flyter på bra. Här blandas det också in några riktigt blodiga bilder, speciellt när vissa karaktärer besegras och exploderar så blod och inälvor flyger.

Spelet är bra för vad det är och om du var ett fan av Punch-Out!! på den gamla goda tiden kan detta vara något att kolla in. Speciellt då spelet är relativt billigt. Det som drar ner hela upplevelsen är dock speltiden. Det finns bara ett spellläge och det är att spela berättelsen mot åtta olika karaktärer. Detta tar runt 2,5 till 3 timmar beroende på hur snabbt du klarar av fajterna. Efter det är den enda möjligheten att göra om det hela igen. Vilket kanske inte är det sämsta.

Detta är en annons:
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Vacker grafik, kul retroboxning, bra blandning på karaktärer
-
Alldeles för kort, för lite innehåll
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Thunder RayScore

Thunder Ray

RECENSION. Skrivet av Johan Vahlström

Indieutvecklarna Purple Tree har försökt sig på ett boxningsspel i Punch-Out!!-stil. Johan har undersökt om det är en knockout...



Loading next content