Det var väldigt blandade meningar bland fansen om den förre Playstation-chefen Jim Ryan, där det ofta hördes hård kritik mot hans tydliga strategi kring så kallade live service-spel. Dessa är sällan vad gamers själva efterfrågar, och brukar lite elakt beskrivas som lika mycket onlinebutik som spel.
Ryans strategi gick ut över Sonys traditionella singleplayer-spel och har senaste åren lett till oroväckande tomma releaselistor, medan live service-satsningarna tycks floppa eller läggas ner. En person som inte var något fan av detta är den förre betydligt mer omtyckte Playstation-chefen Shawn Layden (bland annat ansvarig för nästan hela Playstation 4-eran samt uppköpet av Insomniac), som lämnade Sony år 2019.
I en intervju hos podcasten Save State Plus berättar nu Layden att Sonys vilja att satsa mer på live service var en bidragande orsak till hans avhopp (transkriberat av Kotaku):
"To be honest, you know, the company was making some strategic decisions about where they want to take the platform in the future with a heavy emphasis in games as a service, live-service gaming, subscription formulas, recurring revenue, whatnot, and that was kind of not my wheelhouse."
Layden gick vidare med att berätta vilken typ av spel han föredrar, och säger såhär om avhoppet efter 32 år i företaget:
"I just make things like God of War and Spider-Man and Last of Us and Uncharted [and] Horizon. I didn't have the vision or the energy to try to, you know, take it to this this new area of live-service gaming so, all that considered, it seemed like a good time to step down after 32 years at Sony."
Idag verkar Sony vilja dra ner på live service-satsningarna och av de tolv spel Jim Ryan år 2022 bekräftade var på väg har i princip rubbet lagts ner eller har en osäker framtid (spelen finns listade på Resetera). Att lägga om en strategi tar dock tid och under en era där det ofta tar runt fem år att göra ett storspel lär detta börja märkas på allvar först runt 2030.
Hur ser du på Shawn Laydens strategi, kontra den Sony valde med Jim Ryan?