
Grand Theft Auto V släpptes år 2013 och i tolv år har vi alltså väntat på en uppföljare. Grand Theft Auto VI har premiär i maj 2026, tretton år efter sin föregångare, och väntas med råge vara tidernas mest påkostade spel.
Något Grand Theft Auto VII vågar vi knappt ens tänka på, och följer det samma mönster kommer det hoppa över hela Playstation 6/Xbox Next-generationen och släppas först till Playstation 7 och Xbox Nextnext. Men kanske behöver vi inte vänta fullt så länge. Tack vare AI väntas kostnader och arbetet kunna strömlinjeformas.
Rockstar Games tidigare technical lead Obbe Vermeij har flera Grand Theft Auto-titlar på sin meritlista, och i en intervju hos Kiwi Talks (tack Insider Gaming) säger han att "bulk of the work is probably going to be replaced" med AI-teknik. Han går även vidare med att tillägga att "GTA 7 will be cheaper to make than GTA 6", även om han medger att det kommer dröja länge innan vi får se om han har rätt.
Även om många är kritiska mot tanken på att spel ska utvecklas av AI framöver och befarar att den där sista mänskliga touchen och kreativiteten kommer ta stryk, så råder det enligt Vermeij ingen tvekan om vart branschen och Rockstar är på väg:
"I think there's not gonna be a bigger game than GTA 6 because a lot of that stuff is going to be taken over by AI whether we want it or not. So, I think these banks of artists that are just building massive maps or massive cutscenes, I think some of that will be taken over by AI in the next, you know, five years or so."
Kort sagt lär spelutvecklingen optimeras, men tror du det blir lika bra om AI sköter design av världar, mellansekvenser och annat?