Tidigare Xbox-boss: "Konsolkrigen var bra och jag eldade på dem"
Men Peter Moore tycker också att de var bra för branschen och menar att den har förlorat en hälsosam "kämpaglöd" utan detta...
Det har funnits flera omtyckta chefer för microsofts Xbox-division, från Ed Fries till Phil Spencer, men frågan är om någon varit mer populär än den förre Sega of America-bossen Peter Moore.
Han tog över som boss 2003 sedan det stod klart att Xbox inte lyckats bli en seriös utmanare till Playstation 2, och tog med sig vad som bäst kan beskrivas som en lätt rockstjärnedoftande Sega-attityd. En av de första sakerna ha gjorde var att dra ur propppen och satsa på Xbox 360 istället. Han breddade även Microsofts utbud av spel (bland annat med en hårdsatsning på japanska rollspel) och såg till att konsolen blev ett naturligt hem för alla tredjepartsspel i de bästa versionerna.
2007 lämnade han dock Microsoft, men hans fyra år betraktas ofta som Xbox allra bästa (kort därefter tappade Microsoft det japanska stödet och de lade istället allt krut på Kinect). Xbox 360 fyller faktiskt 20 år i år, och det ville Danny Peña's Podcast uppmärksamma och bjöd in Moore för en intressant intervju.
Sin vana trogen är han inte rädd för att säga vad han tycker och medger bland annat att han uppmuntrade det så kallade konsolkriget mellan Playstation och Xbox när han tillfrågas om saken:
"We were young enough to have fun and do all the daff stuff that we did, and and all the stunts. I think that you know the console Wars, that that you're kind of alluding to, were healthy were healthy for the industry. Look I've said it before, we just certainly... I did encourage the battle because I think gamers loved to see Xbox versus Playstation."
Med detta i åtanke är det kanske inte så konstigt att Moore tycker spelbranschen idag är lite tråkigare när alla är så hövliga mot varandra och spel släpps kors och tvärs. När ämnet glider in på Microsofts uppköp, säger han:
"This is not the old days of the console Wars. Punching each other and trying to steal customers and and trying to get market share and build your attach rate, this is this is bigger than that in an economic sense. Has it lost a little bit of the the feistiness that the industry I think fed upon and grew upon? I think so yeah."
Vad säger du själv om saken. Fanns det en charm när fansen bråkade om vilket format som var bäst, exklusiviteter jagades hejvilt och spelföretagen inte var rädda att dela ut en känga åt andra?

