Svenska
Gamereactor
nyheter

Tim Sweeney avslöjar detaljer om Unreal Engine 6

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Trots att Unreal Engine 5 bara är tre år gammal så snackas det redan friskt om dess efterföljare, föga förvånande benämnd som Unreal Engine 6.

I en intervju med Lex Fridman delade Epic Games VD Tim Sweeney med sig av de första detaljerna om den kommande spelmotorn. Där målet bland annat är att förena de funktioner som idag är spridda mellan Unreal Engine 5, Fortnite och Unreal Editor, allt för att underlätta för utvecklare. En smältdegel helt enkelt.

"There are different bits of development that are only in one area of Unreal Engine, and they are not applied to both. For instance, not all of the features are available in Fortnite"

Vidare så betonade Sweeney att Unreal Engine 6 kommer att vara betydligt enklare att arbeta i och möjliggöra en framtid där utvecklare kan skapa spel för alla plattformar, med bara en enda kodbas. Motorn ska inte heller vara en fullständig omarbetning utan mer ses som en naturlig vidareutveckling av den nuvarande, som med lite tur kommer att finnas tillgänglig att testa på inom två till tre år.

Spana in intervjun i sin helhet nedan. UE6-snacket börjar vid 3:21.

"It's a few years away. We could be seeing preview versions 2-3 years from now"

Har du erfarenhet av att arbeta med UE5 och vad tycker du om dessa påstådda förbättringar som Sweeney pratar om?



Loading next content