Titan Station

Titan Station

Patrik har beslutat sig för att lämna sitt jordliga liv och börja jobba på rymdstationen Titan Station, som bjussar på några av detta solsystemets läckraste korridorer...

Ensliga till synes övergivna rymdstationer kan snart bli en egen genre. Med det sagt är Titan Station en egen spinn på konceptet. Du intar rollen som en man vid namn David med ett jobbigt förflutet. Hans lösning är att fly sin vardag genom att ta jobb på en rymdstation runt Titan en av Saturnus månar. Utvecklaren Joakim Larsen har gjort ett fenomenalt arbete med att bygga upp en retro-esque rymdstation med imponerande grafik. Han är ingen nybörjare utan har jobbat med titlar som Stellaris och Battlefield 4. Det syns även i detta projekt att det finns erfarenhet och tanke bakom det visuella och spelmässiga.

Jag gillar att designen drar inspiration från lite fler än de ikoniska källorna. Jag har sett robotar som verkar inspirerade av Fallout-världen och lite annat från 1950-1960-talet. Det syns även att 1990-talet hänger med på några hörn. Det är logiskt med tanke på att startpunkten för äventyret är 1999. Jag är däremot lycklig över att det frångår den mer klassiska designstilen som filmer likt Alien bottnar i. Istället för att stora designdrag kommer från de Sovjetiska rymdprogrammet syns här en blandning mellan olika kulturers rymdprogram och fiktion. De ger Titan Station sin egna stil, vilket jag gillar.

Titan Station
Datorerna påminner om en svunnen tid.

I detta äventyr krigar vi däremot inte. Det är vad många skulle kalla en "walking simulator" med doser av pussel, lappar att hitta och datorer att hacka. I fokus är mysteriet runt din protagonist bakgrund och det som sker på stationen. Berättelsen kan summeras utan spoilers som en lätt thriller. Du försöker bottna i varför människorna är borta och hitta en lösning på situationen. Saker är så klart inte som de ska och det blir din uppgift att ta tag i sakerna. Jag skulle påstå att det inte fungerar som ett renodlat skräckspel utan snarare som en lite obehaglig deckarhistoria även om du inte är polis. Du nystar upp ett mysterium och det finns en obehagskänsla över upplevelsen.

Det är här lite av bristerna syns. Det är aldrig något som verkligen sätter skräck i dig eller jagar dig. Jag kan respektera att det inte är byggt runt hoppa-till-skräck. Det tillåter en annan form av berättande vilket är tydligt. Samtidigt försvinner en del av spänningen när det inte finns hot utan enbart illusionen av dessa. Det känns aldrig som att jag har bråttom utan kan ta min tid i lugn och ro även om atmosfären på stationen är obehaglig. Både ljus och ljud hjälper till att skapa en trovärdig miljö. Det tog mig en 3-5 timmar att ta mig genom detta. Det innebar att det inte aldrig stannade över sitt välkomnande. Du får en kort men intressant berättelse i en ganska spännande miljö.

Titan StationTitan Station
Korridorerna är många men det är sanslöst läckra ibland.

Musiken är riktigt bra i bakgrunden. Det är inte bombastiska toner som tar över utan hela tiden pyser och skapar obehag. Den är perfekt för den här sortens upplevelser. Även om jag hade önskat lite mer röstskådespel och lite mer variation i musiken. Röstskådespelet är förvånande nog helt acceptabelt. Ett problem inom indies har ofta varit att få till bra röstskådespel men Titan Station levererar acceptabla insatser. Det känns ofta som att inget står på spel i rösterna vilket förtar lite av karaktärerna. Jag har inte haft några problem med rösterna som tyvärr kan vara fallet. Se lite av röstskådespelet i introt till Battlefleet Gothic Armada 2 från en karaktär som delar mitt efternamn.

Detta är en trivsam tripp till en fantastisk lokal. De ensliga månarna runt våra gasjättar i solsystemet har alltid varit bra premisser för skräck och science fiction. Jag har vandrat, läst lappar, lyssnat på röstskådespel av godkänd karaktär och ändå haft en bra tid. Jag skulle avsluta med att betona att detta är ett bra litet spel och jag ser fram mot att se hur Joakim går vidare med nya projekt. Det kom vid rätt tidpunkt för mig då jag behövde något mindre och mer bitbart än de stora öppna landskapsspelen. Det rår inte riktigt på titlar som Observation, Adrift, Prey, Tacoma, System Shock och Alien Isolation men kan stå på egna ben. Flera av titlarna nämnda står också på en helt annan budget med större utvecklare. Jämfört med Adrift, Tacoma och Observation tycker jag att det hittar sin egna nisch.

Titan StationTitan StationTitan Station
Grafiken överlag är en höjdpunkt och jag gillar designen.

En stor möjligheten till förbättring jag hoppas se i framtiden är att vi får fler sätt att ta del av narrativ än bara röster och lappar. Det kan vara saker som att låta miljöerna berätta mer för spelaren bara genom hur den är designad. Vissa saker skulle kunnat förmedlas visuellt tack vare platser. Om någon skjutits ut i rymden kanske vi kan se kroppen någonstans. Har någon försökt släcka en brand skulle jag gärna se mer märken i miljön, tomma brandsläckare där och slitage. Gärna varianter på hur stökiga och rena skrivbord är och annat för att mer tydligt sälja en verklige värld. Att platser inte enbart är designade visuellt för huvuduppdraget. Så att även världen och det som sker är synligt och hjälper till att få den att kännas inbodd. Det är sådant som blåser liv i miljöer på ett fantastiskt sätt. Lite sådant saknar jag i Titan Station för att verkligen cementera att det är en plats där människor och maskiner jobbar.

För att summera Titan Station är jag nöjd. Det är ett bra spel som bjuder på en trivsam berättelse om överlevnad. Musiken fungerar riktigt bra och både ljud och ljus gör sitt. Designen är riktigt bra och jag gillar hur titeln ser ut. Det finns lite brister i hur narrativet berättas och hur miljöerna inte används mer för visuellt berättande. Längden är bra och som ett första självständigt spel är jag imponerad över resultatet. Jag har inte råkat på tekniska besvär och det flyter på riktigt bra. Helhetsmässigt är detta bra. Även om jag tycker att Tacoma och Observation gjorde mer med berättandet och Adrift betydligt mer med det visuella, kan detta ändå stå på egna ben. Letar du efter ett kort lite kusligt höstspel med science fiction tema kan detta vara värt att kika på. Det finns potential för fler och mer expansiva framtida projekt i detta universum.

Titan StationTitan Station
Ibland kastas du in i hackningsprogram som för tankarna till Tron. Den högra bilden visar högteknologiska servrar i det långt framtida 1999.
Titan Station