Svenska
Gamereactor
recensioner
Tokyo Crash Mobs

Tokyo Crash Mobs

I ett samhälle byggt på köande bryter ett spel tystnaden. Tokyo Crash Mobs är spelet där logiken upphör. Det är ett spel om att stå i kö. Och att förstöra den! Viktor har spelat

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

På sätt och vis tror jag att japaner och svenskar är ganska lika. Trots att de befinner sig på helt olika sidor av jordklotet delar de rentav mer mentalitet än något annat folk. Båda är vänliga, trevliga, blyga och en smula fördomsfulla (även om de inte tycker det själva förstås). Men det viktigaste av allt, både älskar att stå i kö! När som helst och hela tiden. Köer överallt. Eller de älskar kanske inte köandet. Möjligen älskar de att klaga på det, men köandet i sig ter sig likväl väldigt naturligt för både svenskar och japaner. Det är som ett naturligt stadie av varandra.

HQ

Därför framstår Tokyo Crash Mobs, detta lilla minilir till Nintendo 3DS-shoppen, som något av en mindre uppenbarelse. Tokyo Crash Mobs är nämligen ett helt spel om att stå i kö. Och att förstöra dem! Det är den ultimata svensk/japanska maktfantasin återskapad i ett Puzzle Bobble-liknande pusselspel där människor utgör bitarna.

Tokyo Crash Mobs
Att förstöra köer är märkligt beroendeframkallande. Om ändå det funkade så här i verkligheten!

Exempelvis ska du i storyläget (jo, det finns faktiskt ett sånt) stå i kö i hopp om att få ett bord på den där nya hippa restaurangen som öppnat i Tokyos stadskärna. Men det finns bara ett begränsat antal restaurangplatser så det gäller att komma framåt i kön och så snabbt som möjligt. Detta genom att plocka upp ködeltagarna och kasta dem på andra ködeltagare för att färgkoda dem så att de försvinner. Tre i en klunga med liknande färger räcker men det går förstås att bygga combos och streaks för den som är skicklig. När detta väl är gjort får du alltså slinka före i kön! En upphetsning så kittlande förbjuden att näsblodet inte är långt borta.

Köpusslandet kommer i en rad olika variationer som alla finns tillgängliga i såväl storyläget som challenge-läget. Det kan handla om att göra det på tid, att kön slingrar sig i olika mönster som gör pusslandet lurigare eller om att andra små as försöker tränga sig före i kön.

Detta är en annons:

På många sätt är Tokyo Crash Mobs nära på ett grundämne för en nästan Shigeru Miyamotosk speldesign. Visserligen är presentationen lika levande som ett inslag i TV-shop men spelbarheten har Nintendo som i en liten ask. De tar nämligen något så trist och vanligt som köande och spelifierar det på ett sätt som skapar associationer men också kittlar fantasin. Konceptet är rasande enkelt men också skulpterat på så sätt att det är djupt och våldsamt beroendeframkallande.

Olikt majoriteten av mobilspel ute på marknaden som snarare är förströelser byggda kring kända spelberoendeteorier (Skinner box etc) känns Tokyo Crash Mobs mer som ett riktigt spel. Här finns en månghövdad upplevelse som stimulerar i sin spelbarhet, sin utmaning men också i poängjakten och förhäxningen av maktfantasin som kommer med att kunna slänga en flock köande människor åt skogen.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Superkul koncept, djupt spelsystem, beroendeframkallande
-
Trist presentation
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

5
Tokyo Crash MobsScore

Tokyo Crash Mobs

RECENSION. Skrivet av Viktor Eriksson

I ett samhälle byggt på köande bryter ett spel tystnaden. Tokyo Crash Mobs är spelet där logiken upphör. Köa, och förstör köerna!



Loading next content