Gamereactor



  •   Svenska

Logga in medlem
Gamereactor
förhandstittar
Tomb Raider Legend

Tomb Raider: Legend

Plötsligt känns Samus Aran, Jill Valentine och Chun-Li iskalla.Världens hetaste spelhjältinna är på väg mot en ny storhetstid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

En del figurer är långt bättre än spelen de är med i och oavsett hur ruttna äventyr som produceras med dem är de alltid högaktuella. Ta till exempel Sonic, han kommer alltid att vara en av de största, trots att hans senaste spel varit direkt mediokra. Samma sak tycks gälla för Nintendos rörmokande brödrapar som överlever allt från taffliga solsemestrar med målarmarodörer till dammsugarförsedda äventyr på hemsökta herrgårdar till direkt ruttna Super Mario Ball och ändå betraktas som världsstjärnor. En sådan stjärna är också världens främsta kvinnliga spelhjälte Lara Croft som, trots att hon egentligen bara medverkat i ett enda riktigt bra spel, fortfarande får en hel spelvärlds uppmärksamhet när det är något nytt på gång.

HQ

För att förstå varför måste man inse hur otroligt bra originalet faktiskt var och hur mycket det betytt för dagens tredjepersons actionäventyr. Omgivningarna var större än i något annat spel, storyn tight samt lättbegriplig, Lara akrobatisk, banorna sinnrikt designade, miljöerna varierade, musiken välkomponerad och kontrollen fantastisk. Dessutom var hon en hårdhudad tjej som tilltalade kvinnligare spelare lika mycket som manliga. Sedan dess har dock mycket hänt och mannen som en gång skapade Lara Croft hoppade av efter originalet. Utvecklarna Core fortsatte dock på utgivaren Eidos begäran att pumpa ut Lara-spel, trots att de i intervjuer med pressen sade rakt ut att de inte ville göra fler delar.

Ett spel kräver givetvis engagemang och passion från sin utvecklare för att blir underhållande. Ingetdera har dock funnits i Tomb Raider-serien som från och med Tomb Raider 2 har blivit sämre i ganska exakt samma takt som Laras bystmått ökats på. Till det senaste spelet Tomb Raider: The Angel of Darkness hade hon blivit så framåttung att hon nätt och jämt kunde gå, vilket Core dock smidigt löste genom att spackla och måla Lara med make up så till den milda grad att hon liknade en korsning mellan en gothrockare och en panda. Resultatet blev naturligtvis helt horribelt och lika fånig som Lara Croft såg ut med den groteska makeupen var spelet uselt. Inte ens Robocop och Catwoman kunde tänka sig att spela eländet, utan spelade hellre sina egna självbetitlade äventyrspekoral.

Efter Tomb Raider: The Angel of Darkness insåg till slut Eidos att de faktiskt höll på att döda en av de populäraste spelfigurerna i historien. De bestämde sig för att nästa spel faktiskt skulle bli lika bra som huvudpersonen. Och faktumet är att de ser ut att lyckas. Utvecklarna Core (som alltså inte ens vill göra spelen) har fått sparken och ersatts av rutinerade Crystal Dynamics. Toby Gard som en gång skapade Lara samt producerade originalet är tillbaka för att övervaka så det hela får den rätta äventyrskänslan. Warren Spector (Deus Ex, System Shock) producerar. Ett fullständigt drömlag av kompetens med andra ord. Stora undersökningar har dessutom gjorts där fans fått tycka till om vad som varit bra/dåligt med de tidigare spelen samt kommit med önskemål om vad de skulle vilja se i det nya spelet. Borta är därmed de sega partierna från de gamla spelen. Den nya inriktningen är istället mycket mer action samt high tech-hjälpmedel ingen äventyrerska bör sakna i sin handväs... f'låt ryggsäck.

Det mest slående med kommande Tomb Raider: Legend är Laras nya design. Borta är den överdrivna makeupen från föregångaren, huvudet har fått mer normala proportioner och kroppen i övrigt får inte längre Pamela Anderson att framstå som plattbröstad. Nya Lara är faktiskt riktigt söt och har dessutom utrustats med mer moderiktiga kläder och en trendig frisyr. En stor nyhet med spelfiguren är också att man denna gång kommer att se den utrustning man bär på sig och den lilla ryggsäcken kommer inte längre att kunna fyllas med ett flertal gevär samt otaliga andra tillbehör. Istället dinglar ficklampan från bältet bredvid kompassen, pistolerna sitter i hölstren, hälsopack sticker upp ur fickorna och eventuella gevär bärs över axeln. Förutom att det ser betydligt bättre ut så tillför det något eftersom man hela tiden vet vad man har och slipper pausa spelet samt bläddra i menyer för att kunna se vad man egentligen bär med sig.

Detta är en annons:

Precis som sig bör för den moderne äventyraren har Lara denna gång alltså sett till att vara bestyckad med allt från handgranater, skjutbar klätterlina för att nå höga höjder, kikare, head set och ljusraketer för att kunna se vad som finns i till exempel ett schakts botten. Allt för att ge spelet ett högre tempo och komma ifrån att man ska måsta leta i evigheter efter dolda spakar eller stenar att knuffa. Dessutom har Lara Croft såklart med sig sina trogna pistoler och har lagom till detta sjunde Tomb Raider-spel lärt sig en mängd nya manövrer för att kunna matcha sin manlige kollega Max Payne.

En helt nyskriven grafikmotor är skriven för spelet, som sägs ska kunna nyttja varje plattforms styrkor fullt ut. Det gör att oavsett om man spelar på PC, Playstation 2 eller Xbox kommer man att få ett spel som hör till toppskiktet på respektive enhet. Stort arbete har också lagts ned på omgivningarna för att de ska kännas roliga att utforska samt erbjuda stor variation till spelandet. Helt i enlighet med tidens tecken finns det också tillfällen med minispelsliknande moment där man ska dyrka upp lås, gå armgång via linor, undvika fällor och liknande.

För att engagera spelaren kommer man att gå tillbaka till den ganska raka historien som originalet bjöd på. Dessutom ska man äntligen få veta mer om Lara och vem hon egentligen är. Tomb Raider lämnar även Paris med alla spelmässiga fånerier till förmån för mer klassiska äventyrsomgivningar. De första bilderna från spelet visar mystiska sydamerikanska indianruiner i typisk Maya-stil, sköna vattenfall och tät vegetation. Notera också att det på bilderna inifrån ruinerna finns lådor märkt med kinesiska skrivtecken. Kanske indikerar det att Lara denna gång jobbar mot smugglare av gamla artefakter och med någon annan person eller organisation? För vad ska hon annars ha sitt head set till som syns så tydligt på några av bilderna, någon bör hon ju rimligtvis ha kontinuerlig kontakt med.

Det mesta ser faktiskt ut att gå Laras väg och hela redaktionen är sedan originalet stora fans av spelvärldens allra främsta kvinnliga hjältinna. När Lara var som störst sålde hennes spel i miljoner, hon prydde omslagen på de allra creddigaste modemagasinen, hon rankades av en amerikansk kvällstidning som en av världens viktigaste kvinnor, fick en högbudgetfilm med Angelina Jolie i huvudrollen och varje gång Eidos bytte ut modellen som gestaltade Lara på spelmässor blev det stora rubriker om vem den nya förmågan var. Sådan Lara-feber blir kanske inte denna gång, men så lite som hälften skulle räcka för att göra henne till årets i särklass största spelfigur och blir Tomb Raider: Legend ens hälften så bra som originalet kommer det att vara en het kandidat till årets bästa spel. Vi håller tummarna, för det är onekligen på tiden att Tomb Raider återigen blir lika perfekt spel som dess huvudrollsinnehavare.

Detta är en annons:
Tomb Raider Legend
Tomb Raider Legend
Tomb Raider Legend
Tomb Raider Legend
Tomb Raider Legend
Tomb Raider Legend
Tomb Raider Legend
Tomb Raider Legend
Tomb Raider Legend
Tomb Raider Legend

Relaterade texter

Sagan om Lara

Sagan om Lara

ARTIKEL. Skrivet av Jimmy Håkansson

Från snabbskissad vikarie till hyllad megastjärna till bortglömd bystdrottning. Jimmy berättar sagan om Lara Croft, vår tids största spelikon



Loading next content